Preview: Terra Nil - Creëer leven op aarde

Geplaatst: 10 juli 2021 10:00

Voor iemand die het fantastisch vindt om nieuwe games uit te proberen en niet heel kieskeurig is qua genre, is het Steam Next Festival altijd een hoogtepunt. Eén van de pareltjes die ik ben tegengekomen, is Terra Nil. Ik kon mijn geluk dan ook niet op dat de demo van de game gewoon beschikbaar bleef na het festival. Ondertussen zijn we een aantal uren en dagen verder en ben ik er van overtuigd dat de game het verdient om in de spotlight te staan. Jazeker mensen, dit wordt een positieve preview.

Wat is Terra Nil?

Terra Nil is lastig in een specifiek genre te plaatsen. De ontwikkelaars zelf noemen het een omgekeerde city-builder, omdat je het ecosysteem moet herstellen. In de praktijk speelt strategie, of zelfs puzzelen, een rol. Ik zou dan ook zeggen dat het een soort ecologische simulatie is, waar je met behulp van strategie een stuk land weer tot leven moet brengen. In Terra Nil keer je namelijk terug naar aarde, waar totaal geen leven meer mogelijk is. De rivieren zijn uitgedroogd; hier en daar is nog een verdorde boom te vinden. Aan jou de taak om dit te veranderen in een groen paradijs waar dieren weer kunnen leven.

Hoe dat allemaal werkt? Daar ga ik straks dieper op in. Terra Nil is meer dan alleen een omgekeerde city-builder en er moet dan ook stilgestaan worden bij de rustgevende sfeer die de game weet te creëren. Visueel steekt de game erg goed in elkaar en de wereld is dan ook handgetekend. Er zitten genoeg details in om je aandacht vast te houden, vooral wanneer de dieren verschijnen. Uiteindelijk ben jij de reden dat er weer planten en dieren aanwezig zijn op het stuk land. Reden nummer twee is de rustgevende muziek die op de achtergrond speelt. Het neerzetten van gebouwen en het omzetten van grond naar gras, geeft ook een geluid. Het is zeker de moeite waard om de trailer even te bekijken en hier naar te luisteren, want de trailer is gelijk aan de demo. Het kalmerende effect van de muziek komt helemaal tot zijn recht wanneer het gaat regenen aan het eind van een level. Terra Nil is geen game waar je haastig door de levels heen gaat, want het zien van je creatie is nu net de reden waarom ik Terra Nil bleef spelen. In de demo was alleen het eerste level beschikbaar, maar dit level is telkens anders dankzij de procedurele generatie. Hierdoor was er toch genoeg variatie, alleen merk je wel dat het steeds eenvoudiger wordt om het level te spelen.

Het creëren van leven vereist denkwerk

Het veranderen van een dorre woestijn in een groen paradijs wordt gedaan in drie grote stappen. Aan het begin van een level is het voornamelijk de bedoeling dat je de rivieren weer van water voorziet en dat de woestijn verandert in grasland. Om dit te bereiken moeten er op de rotsen windmolens worden geplaatst, die de gebouwen van energie voorzien. Je begint met de Toxin Scrubber om grond te creëren, waar vervolgens de irrigators op geplaatst kunnen worden die zorgen voor het gras. Het lastige aan het begin is dat je punten hebt om te besteden aan de gebouwen. Je krijgt deze punten terug, wanneer je leven brengt aan het stuk grond. Dit zorgt ervoor dat je niet doelloos gebouwen kunt blijven plaatsen. Daarnaast zijn er niet overal rotsen, waardoor je soms zelf nog voor kanalen moet zorgen, omdat je stukken naast het water kunt omzetten in rotsen. Wanneer je genoeg van de barre woestijn hebt veranderd, wordt stap twee in werking gezet.

Stap twee geeft toegang tot een aantal nieuwe gebouwen die er voornamelijk voor zorgen dat er wat diversiteit ontstaat in het landschap. De irrigators die dicht bij het water staan, worden vervangen door irrigators die het grasland omzetten in drasland. Op dat moment kom je er soms achter dat je een fout hebt begaan en moet je nog meer irrgators neerzetten, om de juiste hoeveelheid drasland te bereiken. Bloemenvelden zijn ook noodzakelijk voor een paradijs en dat wordt bereikt door bijenkorven in de bomen te plaatsen. Ook hier zit een uitdaging in, want er staan vaak maar enkele bomen in het level. Wanneer je de game beter leert kennen, ga je al in stap één nadenken over de volgende stappen, oftewel je bedenkt een strategie. Het meest interessante aan stap twee is het creëren van het bos. Het Arboretum kan alleen worden geplaatst op de resten die zijn ontstaan door een brand. Tegelijkertijd werkt het zonnepaneel en het gebouw om vuur te maken alleen op de bloemenvelden. Je moet dus gecreëerde stukken land opofferen om ook een bos te krijgen op je stuk land.

Bij stap drie gaat het juist om het opruimen van de bende die je hebt gemaakt. Allemaal leuk en aardig dat er weer leven mogelijk is en er biodiversiteit is, maar al die gebouwen maken het er niet mooier op. Om de planeet weer te verlaten moet je een ruimteschip bouwen met het gerecyclede materiaal. Op de rivieren kun je de Loading Docks plaatsen die alle gebouwen in een bepaalde radius recyclen. De drone vaart hier heen en neemt de spullen vervolgens mee naar het ruimteschip. Wanneer een map weinig rivieren heeft en je aan het einde van de map veel hebt gebouwd, heb je dus een klein probleem. Met behulp van de silo's kun je nog aardig ver komen, want deze kunnen vlak bij een rivier worden geplaatst. Anders moet je nieuwe kanalen maken, wat een stuk lastiger is als je al veel gebouwd hebt. Wanneer alle machines en gebouwen gerecycled zijn en je ruimteschip op kan stijgen, is het tijd om de planeet weer te verlaten. Wat je achterlaat, is een paradijs voor dieren, waar mensen niet bij horen. Voordat je alles opruimt, is het ook nog mogelijk om het weer te regelen met twee nieuwe machines, die zorgen voor de luchtvochtigheid en de temperatuur.

1 1 1 1 1

Voorlopig oordeel Anita van Beugen

Het is wel duidelijk dat ik niet kan wachten tot de volledige game uitkomt. De demo zelf geeft een goede indruk van de volledige game. Omdat de levels groter worden, heb ik het idee dat de game ook een stuk lastiger gaat worden. De map laat namelijk nog vier grote stukken land zien. Ik hoop wel dat we wat meer diversiteit gaan zien in landschappen. Door de visuele stijl en rustgevende muziek is Terra Nil geschikt om na een lange of stresvolle dag te spelen. Het helpt ook dat de game heel duidelijk is qua interface en dat het creëren van een paradijs gebeurt in verschillende stappen. Hierdoor blijft het overzichtelijk en weet je altijd wat het specifieke doel is. Ondanks deze doelen is er ook ruimte om zelf challenges te maken. Je kunt er voor kiezen om een level zo snel mogelijk te doorlopen of juist zo min mogelijk gebouwen en machines neer te zetten. Doordat de mappen altijd net wat anders zijn, wordt Terra Nil dus een game die je vaker kunt spelen. Terra Nil is zeker een game om in de gaten te houden of downloadt even de demo en probeer het zelf!

Bron: Terra Nil op Steam

Packshot Terra Nil

-