Preview: Tera: The Exiled Realm of Arborea

Geplaatst: 10 september 2010 17:40
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Tera: The Exiled Realm of Arborea. Dat is een hele mond vol. Er valt dan ook genoeg te vertellen over deze MMORPG in ontwikkeling. Zo blijkt uit de vele roddels en geruchten die op het internet circuleren. Zo zou het concept voor Tera gestolen zijn door mensen die aan de Lineage-serie hebben gewerkt. Deze zouden de overstap naar Bluehole Studios hebben gemaakt, de ontwikkelaar van de MMORPG. Wat hiervan waar is boeit me eerlijk gezegd niet zoveel. Deze game wordt een killer en zou wel eens WoW van zijn voetstuk kunnen stoten.

Godenoorlog
De originele historie, die zo van Tolkien's (bekend van de Lord of the Rings boeken) hand zou kunnen zijn, biedt een solide basis voor de verhaallijn van de game. De wereld van Tera ontstond duizenden jaren terug, toen de twee titanen Arun en Shara elkaar ontmoetten in een vormloze leegte. Door onbekende redenen vielen deze titanen in slaap en terwijl zij droomden, ontstond de wereld om hen heen. Bergen rezen omhoog, rivieren bevochtigden het land en bossen groeiden gestaag. Echter, toen er goddelijke creaturen verschenen, was het gedaan met de rust. Er ontstond een grootschalige oorlog tussen de goden, waarin zij ook de sterfelijke rassen betrokken. De meeste goden stierven, werden gevangen gezet, of hun krachten werden afhandig gemaakt. De overlevenden stonden aan het begin van een nieuw avontuur.

Raadsel
Een nieuw eiland is midden in de zee omhoog gerezen. Het oogt mysterieus en leidt derhalve tot een expeditie waarvan niemand terugkeert. De Valkyon federatie van de overlevende rassen staat voor een raadsel. Hoe heeft deze expeditie onder leiding van Kubel, een vaardig krijger, kunnen mislukken en welke duisternis zullen zij tegemoet treden? In Tera ga je dat uitzoeken.

Tactisch vernuft
Je kunt kiezen uit de bekende rassen, zoals mensen en elfen, maar ook reuzen, hagedissen en zelfs pandaberen behoren tot de mogelijkheden. Ga als berseker je vijand te lijf met een tweehandige hakbijl, of bestook als sorcerer je vijand met brute AoE-spells. Wat je ook doet, doe het nauwkeurig, want dat is precies wat belangrijk is in de gameplay van Tera: tactiek.

Opletten geblazen
Het is natuurlijk belangrijk om goed samen te werken in een MMORPG en bij Tera wordt daar nog eens extra de nadruk op gelegd. Zoals altijd in een game waar je met een party speelt, verdedigen de tanks, vallen de DPS'ers aan en houd je healers op de achtergrond. Echter heb je hier als speler de mogelijkheid om te rennen, ontwijken of een brute jump-attack te maken. Erg lastig voor een healer dus, als 'ie net tijdens een evasion een spel mis cast. Of wat te denken van een tank die niet in de gaten heeft dat een vijand de linies passeert, terwijl de priest net zijn mana regenereert.
Plaats daarom net op tijd die stun op je vijand, zodat je casters hun bruutste AoE-spells erop los kunnen laten en houd als tank goed je screen in de gaten. Want als je leest dat de vijand een special attack unleashed, maak je dan uit de voeten!

Genoeg voor het oog
Gelukkig is het niet alleen tactiek wat de klok slaat, maar is er ook gewoon vette actie te beleven. De gevechten spetteren werkelijk van je scherm af. Het grommen van een Lancer wanneer hij een charge maakt is minstens zo indrukwekkend als het reusachtige zwaard van de slayer. Het is genieten van de special effects wanneer een priest de vijand in duisternis hult en deze compleet hulpeloos maakt. Kortom, time to kick ass, time for Tera! De game komt in 2010 uit in Korea en in 2011 in Europa en de V.S.

Lees meer