Preview: Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan

Geplaatst: 12 mei 2016 18:00

Er zijn slechts twee franchises die mij vroeger daadwerkelijk aan de buis gekluisterd hielden. Eén daarvan zijn de Transformers. De ander zijn mijn goede vrienden Leonardo, Michaelangelo, Raphael en Donatello, oftewel de Teenage Mutant Ninja Turtles. Nu ben ik geen bijzonder grote fan van de meest recent uitgebrachte games, maar toch weet één game mij weer warm te krijgen omtrent deze koudbloedige turtles in a halfshell. Ik heb het natuurlijk over Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan. Waarom ik spontaan warmbloedig word van deze game? Dat kun je natuurlijk in onderstaande preview lezen.

Shell Shaded

In mijn column van een aantal weken geleden heb ik de liefde verklaard aan mijn favoriete game allertijden, Turtles in Time. Ik zit dan ook nog altijd met smart te wachten tot er een soortgelijke brawler uitkomt. Nu waagt Platinum Games zich ook aan de TMNT-serie en ik moet zeggen, het ziet er zeker niet verkeerd uit. Platinum Games heeft ervoor gekozen om geen directe tie-in met de huidige serie te maken. De game heeft onderdelen uit de TMNT-serie geleend, maar heeft dus geen directe verbinding met de originele TMNT-lore. Een goede keuze aangezien de ontwikkelaar hierdoor alle vrijheid heeft en ook de kans krijgt om wat nieuwe dingen te implementeren.

Een van deze nieuwe onderdelen is de prachtige sandbox die je tot je beschikking krijgt. Het is niet langer nodig om van links naar rechts te stiefelen, want je kunt nu letterlijk alle kanten op. Zo kan je gebouwen beklimmen en diverse railingen, antennes en elektriciteitskabels grinden. Ook nieuw is de cell shaded-look van de game. Een uitstekende keuze die goed past bij de hedendaagse (ietwat lelijke) turtles. De stijl doet me een beetje denken aan de huidige animatieserie. Een leuke stijl en echt cartoony.

Let's kick shell!

In TMNT: Mutants in Manhattan draait het vooral om samenwerken. In het singleplayer-avontuur dien je gebruik te maken van de vier verschillende turtles. Iedere turtle heeft zijn eigen speciale krachten en neemt een bepaalde rol binnen het team in. Zo is Donatello een uitstekende medic, Raphael een powerhouse en Mikey een support character. Tijdens het spelen kan je direct wisselen van turtle. Hierdoor neem je niet één, maar meerdere rollen tegelijkertijd op je. Dankzij de open wereld is er veel meer ruimte voor verkenning. Het is bedoeling dat je Foot Clan-soldaten opspoort en uitwist. Wanneer je alle soldaten hebt verslagen krijg je toegang tot de boss battle. Deze eindbazen zijn behoorlijk tricky en vereisen een nauwe samenwerking.

Er kleeft echter een nadeel aan het feit dat dit een semi open wereldgame is. TMNT: Mutants in Manhattan ondersteund namelijk geen lokale co-op. Logisch aangezien iedere turtle naar een ander deel van het level kan lopen. Jammer, maar het is nou eenmaal niet anders. Wel is er een online multiplayer aanwezig. Dit is dan ook de optimale manier om te spelen. Online kan iedereen daadwerkelijk een bepaalde rol vervullen. Mede hierdoor is er meer ruimte voor tactiek en dienen spelers daadwerkelijk met elkaar samen te werken.

Pizzatime!

In de diverse levels zijn er bepaalde orbes te vinden. Deze orbes verschaffen de speler zogeheten 'Battle Points'. Met deze punten kan je de vier turtles voorzien van optionele special moves. Welke moves aangeschaft worden, is echter helemaal aan de speler. Het is dus mogelijk om de turtles helemaal naar jouw speelstijl in te delen. Dit geeft TMNT: Mutants in Manhatten toch net wat meer diepte en zorgt er voor dat iedere speelsessie anders kan verlopen.

Eerder heb ik al gezegd dat deze game losstaat van de reeds bestaande content. Toch kan Platinum Games het niet laten om een aantal fan-favorites in de game te implementeren. Deze fan-favorites komen vooral in de vorm van eindbazen. Zo hebben we in een trailer al Bebop, Rocksteady, Krang en Shredder voorbij zien komen. Fans hoeven dus in ieder geval niet bang te zijn dat Platinum een hoop onnodige zooi toevoegt aan de franchise.

Voorlopig oordeel

Platinum Games durft met Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan eindelijk een nieuw jasje aan de legendarische helden te geven. De game is lekker up-tempo en Platinum Games weet de diverse lore goed in één pakketje te verwerken. Dit is een echte multiplayer-game die je met je online vrienden helemaal kapot kunt spelen. Toch is het jammer dat er geen lokale multiplayer aanwezig is. Een type game als deze is hier ideaal voor, maar ik moet toegeven dat ik ook wel begrip kan tonen voor dit besluit. Verwacht geen episch avontuur met de beste gameplay die er is. Ben je echter een fan van de turtles of ben je altijd in de stemming voor een goede beat-m-up? Dan is TMNT: Mutants in Manhattan zeker een game die je in de gaten moet houden.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan verschijnt 24 mei op de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.