Preview: Tales of Arise - Hoge verwachtingen

Geplaatst: 17 juni 2021 16:00

Tales of Arise is alweer het zeventiende deel in de Tales-serie. Dit deel moet een keerpunt zijn in de serie, met nieuwe combat mechanics en een verbeterde gameplay-ervaring. Tales of Arise viert gelijk de vijfentwintigste verjaardag van de franchise, dus de verwachtingen liggen erg hoog. Ik mocht aan de slag met een hands-on preview-versie van de game om te kijken of Tales of Arise de verwachtingen waar kan maken. Lees gauw verder om mijn bevindingen te lezen.

Een adembenemende wereld

Tales of Arise speelt zich af in de wereld van Dahna, een Middeleeuwse wereld die geregeerd wordt door Rena, die juist technologisch heel geavanceerd is. Door de tirannie van Rena wordt het land van Dahna uitgeput van haar natuurlijke grondstoffen en haar inwoners worden behandeld als slaven. Het verhaal volg je door de ogen van Alphen, een man uit Dahna en Shionne, een jonge vrouw uit Rena die elkaar tegenkomen en samen met een groep door de wereld reizen.

Tijdens de preview heb ik een stuk mogen spelen in het gebied Elde Menancia. Dit deel speelt zich zo'n tien uur in de game af en bevat alle vrij te spelen personages. In totaal zijn er zes verschillende personages waar je uit kunt kiezen die elk een eigen rol in het team hebben. De verschillende personages hebben ook hun eigen persoonlijkheid. In de preview build zitten helaas geen Skits, zoals we die kennen van de rest van de Tales-games. Er wordt echter wel aangegeven dat de uiteindelijke versie van de game vernieuwde en verbeterde Skits krijgt.

Samen sta je sterk

De wereld in Tales of Arise is, voor zover ik heb kunnen zien, erg mooi. De wereld is kleurrijk en je ziet er verschillende monsters in rondlopen en vliegen. Tijdens de preview heb ik een aantal battles mogen doen en een eindbaas mogen verslaan. De combat mechanics zijn grotendeels hetzelfde als die in voorgaande Tales-games. Je kunt namelijk vrij rondlopen tijdens gevechten en kiezen uit verschillende aanvallen. Naast dat je je teamgenoten commando's kunt geven en zelfs een volledige auto-battle op kunt zetten, kun je ook van teamgenoot wisselen en zelf de regie voeren over het gevecht. Nieuw zijn de zogeheten Boost Strikes. Dit zijn speciale aanvallen die twee personages samen kunnen doen. Deze kun je onder speciale omstandigheden triggeren en doen erg veel schade aan je tegenstanders.

In tegenstelling tot andere Tales-games zit er geen multiplayer in dit deel. De ontwikkelaars wilden de nadruk ook echt leggen op de interacties tussen de personages onderling. Een nieuw onderdeel dat dit extra benadrukt, is dan ook het Camping & Cooking. Bij kampvuurtjes kun je dan met je party samen zitten en verschillende gerechten klaarmaken. Dit is een speciale nieuwe feature waar later meer over bekendgemaakt wordt.

Voorlopig oordeel van Claudia

Tales of Arise ziet er tot nu toe veelbelovend uit. De game ziet er prachtig uit en de combat is gemakkelijk te leren, maar complex genoeg om mee te willen blijven experimenteren. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe features die in dit deel worden geïmplementeerd en wat voor invloed ze hebben op de gameplay-ervaring. Het ziet er nu naar uit dat Tales of Arise een must-play wordt voor fans van de serie, maar ook zeker interessant gaat zijn voor fans van actie-JRPG's. Is het al bijna 10 september?

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Tales of Arise

-

Bandai Namco