Preview: System Shock Remake - Een griezelige retro shooter

Geplaatst: 18 juli 2021 12:00

Vijf jaar na de Kickstarter voor de nieuwe versie van System Shock is dan eindelijk de release van de game in zicht. Met deze nieuwe System Shock wil de ontwikkelaar Night Dive Studios de sfeer van de klassieker uit 1994 vasthouden en tegelijkertijd de game-ervaring naar deze tijd tillen. Op Steam is het begin van de game al te spelen in een demo. Dit is een goed moment om te kijken of de game op je gamelijst van deze zomer moet staan. Is System Shock Remake een goede moderne game zonder dat het de charme van het origineel verliest?

Dwalen door donkere gangen

Je begint System Shock Remake wanneer je uit een coma komt op een ruimtestation. Het ruimtestation is donker en je bent helemaal alleen. Wanneer je een communicatieapparaat vindt, krijg je meteen bericht van buitenaf. Het ruimtestation heeft zichzelf afgesloten en er zijn aanwijzingen dat er een besmetting met iets heeft plaatsgevonden. De vrouw aan de andere kant van de verbinding probeert je te helpen en zegt dat je jezelf moet bewapenen. Na snel een loden pijp te hebben gepakt, kun je het station intrekken. Je komt al gauw lichamen van de bemanningsleden tegen. In de buurt liggen audioberichten die iets vertellen over de nare en vreemde taferelen die zich hebben afgespeeld op het station. Het duurt niet lang, voordat je jezelf moet verdedigen tegen de robots en mutanten die rondlopen op het station. De vijanden en lijken zijn het resultaat van een AI, SHODAN, met een grote machtshonger die de controle van het ruimtestation heeft overgenomen. SHODAN ontdekt dat je rondloopt en zal je proberen te dwarsbomen. In de demo zaten alleen de eerste interacties met SHODAN en dat was genoeg om te laten ziet dat de AI eng is.

Het ruimtestation is mooi en griezelig tegelijkertijd. De kamers en gangen zijn helemaal in een retro scifi-stijl vormgegeven. De ruimtes gebruiken elementen uit de oorspronkelijke game om dit gevoel nog sterker te maken. Alle 3D-modellen zijn nieuw en hebben meer details dan de vorige System Shock games. Wel heeft alles een retro-uitstraling door de pixel-art stijl die alle textures hebben. Voor mij was de combinatie van gedetailleerde modellen met een pixel-art stijl even wennen, maar ik ben er nu wel fan van. Hierdoor voelt System Shock als een oudere game ook al speelt het nu meer als een moderne game. Ook verbindt het de omgeving, objecten en vijanden met elkaar tot een mooi geheel. Daarbij maakt de schaarse verlichting de gangen van het ruimtestation griezelig, omdat je alleen de lichtjes van de schermen en knopjes in de verte kunt zien.

Schieten, puzzelen en vliegen

In het eerste stuk van de game kom je verschillende game-elementen tegen die door de hele game heen zitten. Naast alle vijanden die je te lijf moet gaan, zijn er ook puzzels en plekken waar je rond kunt vliegen in de cyberspace. Van al deze onderdelen kan de moeilijkheidsgraad apart worden ingesteld. Je kunt de game dus instellen op wat je leuk vindt. Het grootste onderdeel van de game is het verslaan van de vijanden die je tegenkomt. De mutanten die je in het begin tegenkomt, zijn niet heel intimiderend. Ze lopen recht op je af en halen monotoon met dezelfde slag naar je uit. Ze zijn voornamelijk eng, omdat ze achter een hoekje kunnen zitten of zich verstoppen in de schaduw. Ik ben op deze manier een paar keer geschrokken, maar dat geldt voor veel van de vijanden. De vijanden die je later tegenkomt zijn een stuk uitdagender en dynamischer. Ik hoop dat de rest van de vijanden meer daarop lijken.

De andere elementen vullen de game goed aan. Je moet om verder te komen op verschillende plekken een puzzel oplossen waarmee je dan een apparaat of deur activeert. Ik heb verschillende puzzels gezien en ze liepen uiteen van makkelijk tot uitdagend. Ik heb ze allemaal kunnen oplossen, maar je kunt ze moeilijker maken als je dat leuk vindt. De puzzels zijn leuk en laten het ruimteschip voller voelen. Het is ook spannend om ze op te lossen, want je zit naar puzzel te staren, terwijl er ook vijanden in het schip rondlopen. Ik heb ook een cyberspace missie kunnen doen. Je verbindt dan met een computer en komt dan in een digitale wereld terecht waar je kunt rondvliegen. In cyberspace kun je dingen in de echte wereld activeren of ontgrendelen. Je moet dan wel allemaal digitale vijanden verslaan en obstakels overkomen. Cyberspace ziet er goed uit en voelt als een oude arcade game. Ik was wel in het begin de weg kwijt en wist niet helemaal wat ik moest doen. Je kunt alle kanten opvliegen en er is geen boven of onder. Als je een keer een verkeerde kant op bent gedraaid, raak je makkelijk de weg kwijt. Ik hoop dat in de uiteindelijke game de doelen in cyberspace duidelijker zijn.

Voorlopig oordeel van Kyllian Franken

De demo van System Shock Remake heeft een goede indruk op me achtergelaten. De stijl en sfeer is ontzettend sterk neergezet. De game ziet er mooi en gedetailleerd uit op de grote schermen die we nu hebben. Daarnaast houden de retro-vormgeving en pixel-art stijl van de textures het gevoel van de oorspronkelijke game mooi vast. Het lijkt er op dat het Night Dive Studios is gelukt om een game te maken die modern is en de charme heeft van de oorspronkelijke game. Alle game-elementen zijn leuk om te doen ook al ging niet alles soepel. System Shock is ondertussen nog een paar maanden verder ontwikkeld, dus misschien zijn deze die onderdelen opgepoetst wanneer de game uitkomt. Als de ontwikkelaar deze lijn doorvoert, is de game het spelen waard als je van shooters en puzzels houdt.

Packshot System Shock Remake

-

Night Dive Studios