Super Mario Odyssey
  • ONTWIKKELAAR Nintendo
  • RELEASEDATUM 27 oktober 2017
  • PLATFORMEN Nintendo Switch
  • GENRE Avonturen, Platform
  • GAMELINER SCORE

Preview: Super Mario Odyssey

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is voor mij de game van dit jaar, maar de keuze heeft deze week misschien wel een wel heel verrassende wending gekregen. Super Mario Odyssey is nu een potentiële kandidaat om zomaar eens de beste game van 2017 te worden. Het is ook nog eens een game van Nintendo's eigen bodem.

ontbrekende afbeelding

Super Mario-ultiem

Ik moet toegeven dat ik redelijk sceptisch was bij het zien van de eerste trailer en gameplaybeelden van Super Mario Odyssey. De vraag die in mijn hoofd rondhing was: 'Hebben ze niet iets te veel veranderd aan Mario?'. We zagen de loodgieter in een wereld die niet typisch Mario aanvoelt. Zo zien we onze geliefde italiaan tussen de 'echte' mensen rondrennen en tegen wolkenkrabbers aanspringen alsof hij dit al jaren doet. Het contrast is een beetje weird en ik kan je vertellen, dit blijft ook zo tijdens het spelen van bijvoorbeeld Metro Kingdom.

Met alle respect, maar alle voorgaande Mario's zijn mij iets te veel van hetzelfde. We willen iets nieuws, iets dat wat we nog niet eerder hebben gezien in een volwaardige Mario-game, maar dat is best moeilijk met een personage zoals Mario. Nintendo heeft bewezen dat het kan. Oké, Bowser heeft waarschijnlijk wederom Princess Peach ontvoerd en je moet haar wederom uit zijn klauwen zien te bevrijden, alleen lijkt ze er ditmaal minder moeite mee te hebben. Ze zijn zelfs getrouwd en dat toont hij natuurlijk heel graag aan met posters in alle werelden. Het is hem eindelijk gelukt... of toch niet helemaal. Het verhaal is nog niet helemaal duidelijk, maar het is weer net even wat anders.

ontbrekende afbeelding

Open wereld vol met verrassingen

Ik heb alle tijd gehad om twee werelden op mijn gemak te checken. De eerste wereld die ik betrad was Metro Kingdom, een wereld die geïnspireerd is op The Big Apple, New York. In deze wereld zien we enorme wolkenkrabbers en taxi's rondrijden en vooral normale mensen. Wat? Ja, en wat er raar uitziet in de trailer pakt verrassend goed uit in de game zelf. Ik sprong over de hoofden van terraszitters naar de andere kant. Ik heb altijd al op hoofden van mensen willen springen met Mario. Aangezien het een grote open wereld is, maakt het niet uit welke kant je op gaat. Er is zoveel te doen, gewoon te veel om uitgebreid te ontdekken in een demo. Wanneer je een wolkenkrabber beklimt kom je bijvoorbeeld automatisch, zonder dat het geforceerd aanvoelt, in een traditionele Mario-platformavontuur terecht.

Sand Kingdom, een woestijnachtig gebied, heb ik ook gespeeld. Het gebied heeft overduidelijke Mexicaanse invloeden. De inwoners lopen allemaal in Mexicaanse klederdracht, zoals de typische sombrero op hun hoofd. In Sand Kingdom is er overduidelijk iets aan de hand, want hoewel het gebied middenin de woestijn ligt, heeft Mario het erg koud en zien we enorme ijspilaren uit de grond steken. Toevallig zijn deze opgedoken nadat Bowser en Peach elkaar het 'ja-woord' hebben gegeven. De werelden zijn veel groter opgezet dan we kennen uit voorgaande Mario-games. Je kunt per wereld meerdere Power Moons verzamelen. Je kunt ook verschillende sidemissies spelen, waardoor je continu bezig bent. Ik vond het enorm awesome dat je van de 3D-wereld overschakelt naar de klassieke 2D-Mario, waarbij je op de muur, a la The Legend of Zelda: A Link Between Worlds, verder gaat zoals je dit ook deed in de oude Mario-games.

ontbrekende afbeelding

Mario gooit er met de pet naar

Ieder Kingdom heeft zijn lokale valuta. Dat geld kan je ook alleen in die bepaalde wereld uitgeven, bijvoorbeeld aan een lokale outfit. De outfit geeft je dan weer toegang tot gebieden waar je alleen in bepaalde kleding mag komen. Je verzameld ook de traditionele gouden munten, deze zijn dan ook overal te vinden. Deze gouden munten geven je naast extra levens (want je levert tien van deze munten in wanneer je af bent) mogelijkheden om in dezelfde winkel van alles te kopen, dit kan dus bijvoorbeeld ook een andere outfit zijn. Dit heb je ook nodig om indruk te kunnen maken op Princess Peach.

In voorgaande games kon Mario transformeren in bijvoorbeeld een wasbeer of een vuurspuwer. Door te transformeren kreeg je speciale krachten zodat je voorbij een bepaald stuk kon komen of om ogenschijnlijk onbereikbare gebieden te betreden. In Super Mario Odyssey gaat dit een stukje dieper. In de game heb je een maatje, genaamd: Cappy. Cappy is een pet. Er is niet veel bekend over het verhaal van Cappy, maar dit vreemde personage heeft een zeer belangrijke taak in de game. Cappy is namelijk niet alleen te gebruiken als wapen om tegen je vijand aan te gooien, maar kan ook dienen als extra platform om zo op hoger gelegen gebieden te komen. Cappy heeft als eigenschap om de vijand over te nemen. Je kunt de pet namelijk tegen sommige dingen (lang niet tegen alles en iedereen) aangooien en dat dan weer overnemen. Zo gooide ik Cappy bijvoorbeeld tegen Bullet Bill en kon ik hem tijdelijk overnemen. Zo toverde ik verborgen gebieden en items tevoorschijn door er tegenaan te vliegen. Je kunt Cappy ook tegen een lantarenpaal aangooien, waardoor je je makkelijk door het elektriciteitsnet van de ene plek naar de andere plek verplaatst.

ontbrekende afbeelding

Voorlopig oordeel

Super Mario Odyssey heeft mij enorm verrast tijdens het spelen. Er is zoveel te ontdekken en te doen in de wereld. Het overschakelen van 2D naar 3D en vise versa werkt super smooth en Cappy is een super gave toevoeging aan de gameplay. Het verzamelen van lokale valuta en gouden munten zorgen ervoor dat je de wereld wil ontdekken. Ben je even klaar met het spelen van de hoofdverhaallijn, dan ga je gewoon sidemissies doen, die ook voor de nodige uren gameplezier gaan zorgen.

We hoeven niet zo heel lang te wachten op de game. Super Mario Odyssey verschijnt namelijk op 27 oktober als exclusieve titel voor de Nintendo Switch.

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?