Preview: Super Mario Maker 2

Geplaatst: 2 mei 2019 14:00
Aangepast: 9 mei 2019 06:20

De scheurkalender aan mijn muur wordt met de dag dunner. Dat betekent ook dat het steeds korter duurt voor we de releasedatum van Super Mario Maker 2 bereiken. Die dag staat rood omcirkeld op diezelfde kalender, want ik kan niet wachten. Het eerste deel, dat in 2015 voor de Wii U uitkwam, heeft ervoor gezorgd dat ik toch nog overstag ben gegaan en de ietwat teleurstellende console van Nintendo in huis heb gehaald. Inmiddels zijn we iets meer dan 3,5 jaar verder en komt Nintendo met het vervolg op de proppen. Het eerste deel bracht al veel mogelijkheden met zich mee en er zijn veel creatieve levels gecreëerd. Het is nu dus vooral de vraag of Super Mario Maker 2 een uit de kluiten gewassen uitbreiding is of een volwaardig vervolg op het eerste deel.

Bouwen tot je erbij neervalt

Sinds de aankondigingstrailer, die tijdens een speciaal ingelaste Nintendo Direct te zien was, is er daarna eigenlijk vrij weinig naar buiten gebracht. De trailer begon als een normaal Super Mario Maker-level, maar al snel werd duidelijk dat het hier om het vervolg ging. De trailer onthulde dat Super Mario Maker 2 tal van nieuwe opties te bieden heeft. Al vrij snel in de trailer kregen we een glimp van de menustructuur te zien dat vol staat met nieuwe elementen. Ook het maken van hellingen brengt veel nieuwe mogelijkheden met zich mee en is iets waar de community al langere tijd om vroeg. Voeg daar ook wat nieuwe Super Mario-stijlen aan toe en je hebt zowaar een nieuwe game te pakken, moet Nintendo hebben gedacht.

Voorheen kon je levels bouwen in Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario Bros. World en New Super Mario Bros. Wii U, en daar wordt nu in ieder geval Super Mario 3D World aan toegevoegd. Deze nieuwe stijl brengt behoorlijk veel nieuwe mogelijkheden met zich mee, want dat is de game waar onder meer de Super Bell zijn opwachting maakte. In de trailer was te zien dat Mario deze bel kan gebruiken om zich te veranderen naar Cat Mario. In recent gelekt promotiemateriaal is ook te zien dat Meowser zijn opwachting maakt in Super Mario Maker 2. Dat is een Bowser die de Super Bell heeft gebruikt. Ook maken de standaard groene buizen uit het eerste deel plaats voor pijpen in alle kleuren van de regenboog, zo kun je je level nog beter naar je eigen smaak en wens samenstellen.

Hopen op meer

Er zijn dus al veel dingen prijsgegeven, maar ook nog genoeg vragen onbeantwoord gebleven. De grootste vraag is vooral wat de rol van Luigi wordt in dit tweede deel. In Super Mario Maker was Mario zelf het boegbeeld, maar voor het vervolg is ook Luigi ingezet. Dit kan natuurlijk puur en alleen zijn om de promotie en game leuk aan te kleden, maar misschien betekent het wel dat je levels in co-op modus kunt maken. Op het promotiemateriaal waar ik het eerder in deze preview over had, stond namelijk een cursor met een rode rand eromheen. Misschien dat dat een indicatie is voor welke cursor door speler 1 wordt bestuurd. Dat zou in ieder geval wel een enorm leuke feature zijn .

Dat doet je gelijk denken aan de andere mogelijkheden die ons misschien voorgeschoteld gaan worden. Er zijn beelden getoond van levels in de ruimte en er gaan geruchten rond dat het wellicht mogelijkheden met zich meebrengt om de zwaartekracht aan te passen. Dat biedt natuurlijk weer compleet nieuwe opties om levels in elkaar te flansen. Persoonlijk zie ik graag nog een nieuwe stijl verschijnen en wel die van Super Mario Bros. 2. Die game week namelijk zo veel af van alle andere Mario-games dat het absoluut niet zou misstaan in Super Mario Maker 2. Daarbij zat het ook vol met originele vijanden die je niet in andere games tegenkomt.

Laat maar komen

Of je nu gek bent op het spelen van Super Mario-games of je gewoonweg aan de slag wilt met het bouwen van de meest creatieve en originele levels, Super Mario Maker 2 biedt het allemaal. Het is te hopen dat Nintendo de game beter ondersteunt dan zij met het origineel hebben gedaan, want daar ging het voornamelijk alleen om het fixen van bugs. Hoe het ook zij, Super Mario Maker 2 wordt wederom een game waarvan ik ga genieten en ik ben nu al benieuwd naar alle content en de mogelijkheden die het met zich meebrengt. Ik werd in het eerste deel zelfs jaren na dato nog verrast door originele level designs waar ik zelf nooit aan had gedacht om te maken.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Super Mario Maker 2

Mario

Nintendo Switch