Preview: Super Mario Galaxy 2

Weet je het nog? We gaan terug naar het jaar 2007. Nintendo had kort daarvoor de Wii geïntroduceerd en kwam tegen het einde van het jaar met Super Mario Galaxy. De release van Super Mario Galaxy stond gelijk aan die van een tsunami binnen de games industrie. Iedereen was zwaar onder de indruk van de nieuwe gameplay elementen en alles leek te kloppen en tot in het diepste te zijn geperfectioneerd. Nu bijna drie jaar later komt er een vervolg op één van de beste games aller tijden. Dit kan toch niet meer misgaan? Was het maar alvast 11 juni

Oud en vertrouwd...
Met het alom bekende gezegde beter goed gejat, dan slecht bedacht heeft Nintendo de besturing amper veranderd voor Super Mario Galaxy 2. De WiiMote en Nunchuk zijn snel op te pakken en zorgen weer voor een heerlijke besturing. Hierover hoeven we ons dus geen zorgen te maken. Nee, belangrijker is de vraag welke vernieuwing ons wordt aangeboden, zodat we geen flashbacks krijgen van het eerste deel. Gelukkig hoeven we ons weer geen zorgen te maken, want Nintendo belooft ons dat de manier van spelen met de zwaartekrachten grotendeels de gehele game nieuwer gaat aanvoelen dan het origineel. En daarover lees je in de volgende alinea meer.

Maar toch ook weer vernieuwend!
De eerste verandering en zeker niet de minst belangrijke is het vooruitzicht dat Super Mario Galaxy 2 pittiger gaat worden dan de voorganger. Er zal dus flink wat van je gameskills worden gevergd. Om niet iedereen af te schrikken voert Nintendo wel de Super Guide in. Ja, net als bij New Super Mario Bros. Wii helpt Nintendo je een handje als je op een bepaald punt vast blijft steken.

Verder kunnen we een oude vriend opnieuw verwelkomen, want Mario wordt tijdens zijn reis vergezeld door de vriendelijke Yoshi. Wanneer Yoshi door Mario wordt bevrijd uit een wit ei met groene stippen, geeft Yoshi daar veel voor terug uit dankbaarheid. Yoshi heeft namelijk eigenschappen die Mario niet heeft. Zo kan Yoshi vijanden opslikken, over afgronden slingeren met zijn tong, harder rennen (vooral na peper te hebben gegeten) en zelfs vliegen. Nou ja, niet echt vliegenwanneer Yoshi fruit heeft gegeten blaast Yoshi zich op als een ballon en wanneer het lucht uit zijn lichaam wordt geperst geeft dat Mario mooi de gelegenheid om nieuwe oppervlaktes te bereiken. Hij zit immers op de rug van Yoshi. Hoelang Mario wordt vergezeld door deze trouwe maat is niet bekend.

In Super Mario Galaxy kon een tweede speler meedoen, maar niet echt meer doen dan alleen Starbits verzamelen. Het vervolg kent een uitgebreidere co-op en daarin kan een tweede speler met de WiiMote naast weer Starbits verzamelen ook objecten verzamelen, Mario helpen om hoger te springen, vijanden vasthouden, vijanden aanvallen of tijdelijk te verlammen.

De speelwerelden zullen er nog mooier uit gaat zien dan in het eerste deel. Daarnaast zullen de werelden met nieuwe thema's als sneeuw en hout worden aangekleed. In de levels kan Mario ook gebruik maken van nieuwe power-ups. Zo zal hij met een boor van de ene kant naar de andere kant van het oppervlak zich kunnen voortbewegen en hierdoor nieuwe ruimtes met muntjes en Starbits ontdekken. Ook kan de boor meerdere malen worden gebruikt om de lastige eindbazen uit te schakelen. Zodra je de zwakke plek hebt ontdekt, kun je met je boor de genadeklap uitdelen.

Voorlopige verwachting
Was Super Mario Galaxy misschien te makkelijk en toegankelijk, met het tweede deel in het verschiet kunnen hardcore gamers zich in hun handen wrijven. Super Mario Galaxy 2 belooft pittiger en uitdagender te worden. Klimmen, klauteren en rondspringen; het zal je allemaal niet simpel worden gemaakt. Tel daar nieuwe gameplay elementen, nieuwe sfeervolle werelden, nieuwe eindbazen, een uitgebreidere co-op en je maatje Yoshi bij op en er wacht je een lange hete zomer. Nintendo flikt het gewoon weer!