Gameplay
Gameplay: Stronghold: Warlords gameplay toont campagne
18 juli 2020FireFly Studios heeft een 40 minuten durende gameplayvideo van Stronghold: Warlords vrijgegeven. In de video wordt een level van de campagne getoond.
Stronghold is een kasteel-sim waar ik al jaren fijne herinneringen aan heb. Ik kan me nog goed herinneren hoe een vriend op de basisschool de game had en we dit vaak samen speelde. Niet heel verwonderlijk kocht ik de game direct van mijn zakgeld. Dat is al jaren geleden, maar toen ik ontdekte dat Stronghold 2 gewoon op Steam te vinden was, was ik razend enthousiast. Na al die jaren heeft Firefly Studios besloten om een nieuwe Stronghold game te ontwikkelen en kondigde ze vorig jaar tijdens de E3 Stronghold: Warlords aan. Een gewaagde stap, want weet Stronghold: Warlords wel de nostalgie en het succes van de eerste games te evenaren? Stronghold 3 werd niet bepaald met succes ontvangen door de fans. Met de herfsteditie van het spellenfestival van Steam mocht ik alvast kennismaken met de game.
In de demo van Stronghold: Warlords word je direct in een missie geplaatst. Het nadeel hiervan is dat je geen idee hebt hoe alles werkt. Het doel werd in ieder geval duidelijk aangeven, want ik moest de vijandige Warlord verslaan. Als extra doelen moest ik de gebieden van de drie Warlords veroveren en nog eens vierhonderd stuks steen en hout verzamelen. Als je bekend bent met Stronghold dan klinkt dit al aardig vertrouwd, zij het niet dat we de middeleeuwse kastelen verruilen voor China. Je zult dan ook weinig moeite hebben met de gameplay van Stronghold: Warlords. De setting is namelijk compleet anders, maar de basis van de game is eigenlijk hetzelfde gebleven. Het is nog steeds de bedoeling dat je gebouwen plaatst voor de voedselproductie en in het menu aan de linkerkant de voedselverdeling en belasting bepaalt. De man met het boek is in deze game wel verruild voor een simpeler menu. Het doel van de missie is voornamelijk het verslaan van een Warlord en je begint dan ook met een klein stukje land. Om een leger te creëren heb je niet alleen geld nodig, maar ook de juiste wapens en bepantsering. Je kunt ervoor kiezen om deze te kopen of zelf te maken door de juiste gebouwen neer te zetten.Er zijn geen wachttijden, waardoor de soldaten per direct de barakken uit komen lopen. Een kasteel-sim kan natuurlijk niet zonder de bekende kasteelmuren en katapulten. Ook dat zien we gewoon weer terugkeren.
Alles ademt dus Stronghold en dat is misschien nu net de valkuil waar Firefly Studio intrapt. In ieder geval voor nieuwkomers, want de game oogt uit het verleden te komen. Dit is vooral te zien aan de animaties van de soldaten en ook op het grafische gebied is er weinig veranderd. De resolutie is verhoogd en de game ziet er prima uit, maar je moet geen hoge verwachtingen hebben. Als iemand die al jaren wacht op een nieuwe Stronghold game, wekt dit alleen maar nostalgische gevoelens op, maar niet iedereen zit hier misschien op te wachten.
In deze specifieke missie ben je vooral bezig met het veroveren van de gebieden om je heen. De Warlords die hun eigen kampen hebben op de kaart, worden beschermd door hun eigen leger. Aan jou dan ook de taak om die te verslaan en de Warlord op zijn knieën te dwingen. Het gebied wat je verovert. wordt niet toegevoegd aan je eigen gebied dus je kunt er erg weinig mee. Dit is jammer, want de map is niet heel groot en dus je eigen gebied ook niet. Dit zorgt ervoor dat je al gauw gebouwen dicht tegen elkaar neerzet om optimaal gebruik te maken van de ruimte. Er was in deze missie weinig ruimte voor een beetje creativiteit en het creëren van een mooi kasteel. Wat je wel met de veroverde gebieden kunt doen, is het plaatsen van boogschutters op de muren en torens, zodat je aanvallen al vroeg kunt afslaan. Daarnaast is het de bedoeling dat je via de map de Warlords om grondstoffen en goederen vraagt. Dit is voornamelijk handig als je zelf geen toegang hebt tot hout en steen. Verder kun je de Warlords ook bevelen om een andere Warlord aan te vallen.
Het veroveren wordt uiteraard gedaan door de soldaten die je hebt geselecteerd in de barakken. Stronghold: Warlords gebruikt het typische Stronghold systeem, waarbij de je soldaten moet selecteren en vervolgens aanwijst waar ze heen moeten. Je kunt er nog voor kiezen om ze in een formatie te zetten en ze aanvallend of juist verdedigend laten reageren op de vijanden. Verder is het voornamelijk afwachten tot de soldaten de plek hebben bereikt of tot ze de vijandige troepen hebben uitgeschakeld. De soldaten verschillen erg in sterkte en snelheid. De sterkste eenheden lopen ontzettend langzaam en dan ben je wel blij dat de map niet al te groot is. Het is daarbij wel opvallend, dat de vijand altijd meer troepen weet te creëren dan de speler en deze in grote aantallen op je afvuurt. Het aanvallen van een fort is daarbij niet eenvoudig. Niet alleen krijg je te maken met de hoge muren, deze worden ook nog eens beschermd door boogschutters. Daarom is het belangrijk om de katapulten, ladders en belegeringstorens op het juiste moment in te zetten.
Stronghold: Warlords heeft bij mij nogal wat nostalgische gevoelens opgewekt. De basis van de game is na al die jaren nog steeds hetzelfde en ook grafisch gezien is er weinig veranderd. In het begin had ik mijn twijfels over de nieuwe setting, maar de geschiedenis van China met de Warlords past erg goed bij Stronghold. De vraag is alleen of dit aanslaat bij de gamers van tegenwoordig. De demo was erg specifiek en voornamelijk gericht op het aanvallen en bestormen van andere Warlords. Waarbij voornamelijk het systeem rondom de veroverde Warlords de aandacht kreeg. De kleine mappen zijn al jaren een discussiepunt rondom Stronghold en het is dan ook jammer om te zien dat dit weer terugkeert. Ik had dan ook graag de Free Build Mode gespeeld, waarin je vrij kunt bouwen. De trailers geven al wel een beeld van deze modus, maar ik hoop dat de mappen hier wel wat groter zijn. Stronghold fans hebben in ieder geval iets om naar uit te kijken, want Stronghold: Warlords wordt volgens mij een prima opvolger. Al moeten we nog wel wachten tot januari 2021 voor een officieel oordeel, want de game heeft volgens de Developer Diaries meer in petto dan wat de demo heeft laten zien.
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Series
-
Uitgever
Firefly Studios
Reviewscore
-
Platforms
Pc
Releasewindow
9 maart 2021
Ontwikkelaar
Firefly Studios
Gameliner Awards
-
Gameplay
FireFly Studios heeft een 40 minuten durende gameplayvideo van Stronghold: Warlords vrijgegeven. In de video wordt een level van de campagne getoond.
Nieuws
De Stronghold franchise keert weer terug in 2020. Tijdens de IGN Summer of Gaming heeft Firefly Studios de releasedatum van Stronghold: Warlords...
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.