Preview: Street Fighter X Tekken

Geplaatst: 26 januari 2012 16:00

"Aw yeah!", was het eerste wat me te binnen schoot toen ik hoorde dat de wereld van Street FIghter op de vuist ging met de dames en heren van Tekken. "Maar Rens, Street Fighter is een 2D fighter en Tekken een fighter in 3D-stijl, dat gaat toch nooit werken?", hoor ik jullie nu gezamenlijk denken. Niets blijkt minder waar, want Capcom gaat ons trakteren op een heerlijke fighter!

Orde in Chaos
Wat meteen opvalt is dat Street Fighter X Tekken erg veel op zijn voorganger lijkt, maar de echte fighter-purist filtert meteen de toevoegingen eruit. De eerste overduidelijke toevoeging, is de verwelkoming van de Tekken-characters aan het rooster. Deze zien er gelikt uit in de cartoony stijl van Street Fighter IV. Ja, wat extra characters, allemaal leuk en aardig, maar dit truukje heeft Capcom ons met Super Street Fighter IV en Super Street Fighter IV: Arcade Edition ook al geflikt! Wees maar gerust: Street Fighter X Tekken is meer dan een veredelde DLC-pack die voor zestig euro over de toonbank gaat. Zo ga je in Street Fighter X Tekken met teams van twee op de vuist, wat meteen doet denken aan games als Tekken: Tag Team, maar ook aan Marvel vs. Capcom. Door de twee vechters samen te laten werken kun je de meest extreme combo's uitvoeren wat het toch al diepe combo-systeem weer een extra laag diepte geeft. Waar Marvel vs. Capcom voor leken een grote chaos was, is Street Fighter X Tekken een oase van rust. Ook tijdens het switchen tussen personages blijft het overzicht behouden, wat wel zo prettig is in een game als Street Fighter.

Blijf op je tellen passen!
Oké, we hebben dus twee vechtersbazen aan beide zijdes, maar dit betekend niet dat je zomaar ongestraft kunt doen en laten wat je maar wilt. Wanneer één van je characters het loodje legt, is de ronde al verloren. Je zult dus strategisch moeten wisselen tussen je personages, en op je tellen passen! Op deze veranderingen na, blijft het grotendeels hetzelfde als Street Fighter IV, wat mooi is. Het enige waar we nog niet over kunnen oordelen, is hoe gebalanceerd de game is. De nieuwe personages zijn nog niet veel gespeeld, waardoor we niet precies kunnen inschatten hoe gebalanceerd deze zijn, maar in de huidige gameplay zien alle characters er gebalanceerd uit, en werken de Tekken personages verrassend goed in de 2D-stijl. Ook nieuwkomers als Hugo en Poison zijn een welkome afwisseling tussen alle vuurballen en Shoryukens.

Verwachting:
Ik als liefhebber van beide dimensies kan natuurlijk niet wachten op deze game, en ik ben ervan overtuigd dat Capcom me niet teleur gaat stellen. Alles ziet er lekker strak uit, en alleen het idee al om Ryu met Jin op de vuist te laten gaan bezorgt me stiekem toch wel een beetje een nerdgasm. Voor degene die van plan zijn een PlayStation Vita te kopen is er ook nog goed nieuws! Naast Mortal Kombat en BlazBlue zal ook Street Fighter X Tekken zijn opwachting voor Sony's nieuwe handheld maken. Blijf Gameliner.nl in de gaten houden voor de review van Street Fighter X Tekken!