Preview: Street Fighter V

Sinds klein kereltje ben ik al fan van Street Fighter. De verschillende edities, zoals Street Fighter II, Street Fighter II: The World Warrior, Street Fighter III, Street Fighter IV: Ultra Edition, Street Fighter IV: Ultra Hyper Arcade Turbo Super Definitive Edition, zijn allen in mijn bezit. Ik zit wacht dan ook met smart op de lang verwachte Street Fighter V. Toen ik mijn kans zag om de titel hands-on te ervaren, sprong ik een gat in lucht. Is het een verbetering? Ik ben het te weten gekomen.

ontbrekende afbeelding

Eindelijk een nieuw deel

Het heeft zeven jaar geduurd, maar hij is eindelijk aanstaande: Street Fighter V. Geen upscale van de in 2008 uitgekomen Street Fighter IV, maar eindelijk een gloednieuw deel. Hoewel ik werkelijk alles verzamel, begon de moed een beetje in mijn schoenen te zakken met het tienduizendste deel van Street Fighter IV. Getweakte gameplay en een aantal nieuwe personages begonnen mij langzamerhand te vervelen. Ik kan dan ook met grote vreugde melden dat Street Fighter V speelt en voelt als een nieuwe titel.

Er is gewerkt aan de presentatie en gameplay. Er zijn nieuwe aanvalsopties en alles voelt net wat scherper. Na zeven jaar zijn heeft de technologie grote sprongen gemaakt. De visuals zijn dan ook flink opgeschroefd. Eindelijk krijgen we de next-gen Street Fighter waar we allemaal op wachten.

ontbrekende afbeelding

Gameplay

Ieder Street Fighter-deel heeft een nieuw mechanisme geïntroduceerd. Street Fighter II kwam met de Super-meter, Street Fighter III had de parry en Street Fighter IV focuste zich op de focus-attack. Fans verwachten dan ook dat Street Fighter V die lijn van innovatie doorzet. Deze fans hadden helemaal gelijk, want daar zie daar de V-skills. Deze skills zijn, in tegenstelling tot de focus-attack, voor ieder personage uniek. M. Bison verdedigt en Ryu voert bijvoorbeeld parry's uit. Deze V-skills kunnen, net zoals eerder genoemde focus-attacks, kosteloos worden uitgevoerd.

Street Fighter V speelt als een zonnetje. De combat is snel en precies. Voor mijn gevoel lag de snelheid zelfs iets hoger dan Street Fighter IV. Wederom bevat de game twee speciale meters. Dit zijn echter niet dezelfde meters zoals in Street Fighter IV. De revenge-meter is namelijk vervangen voor de V-meter. Deze meter geeft je vechter een speciale buff, genaamd V-Trigger. Net als de V-skills zijn deze buffs voor ieder personage uniek. Zo krijgt Ryu bij het uitvoeren van de V-Trigger een schokkend tintje. Dat komt door de opgeroepen draak die elektriciteit uitstraalt gedurende de uitgevoerde aanvallen. Deze trigger kan tevens gecombineerd worden met de Critical Art, voorheen bekend als Ultra-move, die verwoestende schade aanricht.

ontbrekende afbeelding

Niet zomaar een upgrade

Niet alleen de gameplay is grondig aangepakt, maar ook de visuals zijn op z'n kop gezet. Het ziet er allemaal zoveel strakker uit. De game oogt meer filmisch en dat doet de gehele Street Fighter-ervaring veel goeds. Zo kick je tegenstanders bijvoorbeeld door deuren heen na een overwinning. Dit maakt de hele overwinning net iets toffer en je voelt je oppermachtig wanneer je een tegenstander aan gort trapt.

Lang niet alle speelbare personages zijn bekend, maar naarmate de releasedatum nadert, komt er steeds meer informatie vrij. Het zijn niet langer enkel dezelfde vechtstijlen die we kennen uit voorgaande delen. Nee, Capcom doet zijn uiterste best om meer diversiteit in de serie te brengen. Zo maakt nieuwe vechtster Laura gebruik van Jiu Jitsu. Mijn favoriete vechter Guille is tot op heden nog niet aangekondigd, maar de verwachting is dat Street Fighter V een zeer uitgebreid roster krijgt. Ook de levels krijgen natuurlijk een aantal toevoegingen. Zo wordt een goede mix geboden van herkenbare classics en nieuwe streets om een stevige pot te matten.

ontbrekende afbeelding

Voorlopig eindoordeel

Street Fighter V wordt moddervet. Toegegeven: ik ben een groot fan van de serie, maar ik verwacht dat ook de newbies optimaal genot uit de titel gaan halen. Alles vloeit gewoon. Nieuwe personages, vechtstijlen en skills blazen de serie nieuw leven in. Dat is maar goed ook, want de minimale uitbreidingen uit voorgaande jaren zijn na zeven jaar niet meer genoeg om de honger te stillen. Voorlopig staat dat de game gepland voor een release in de lente van 2016. Desalniettemin weet ik zeker dat fans van de serie nog wel een half jaartje kunnen wachten.

Street Fighter V verschijnt in de lente van 2016 voor de pc en PlayStation 4.

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy WijnbergAls het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?