Check al onze Tokyo Game Show logo content hier!

Stormdivers

  • ONTWIKKELAAR Housemarque
  • RELEASEDATUM Onbekend
  • GENRE Shooter, Sandbox
  • GAMELINER SCORE -

Preview: Stormdivers

Binnen het third-person shooter-genre is het Finse Housemarque niet direct een grote naam. Ondanks het feit dat de ontwikkelaar al 23 jaar actief is in de industrie, kennen we de onafhankelijke studio vooral van top-down twin-stick shooters als Dead Nation en Alienation, alsmede de shmups (Super) Stardust en Resogun. Met deze games hebben de Finnen aardig succes geboekt. Resogun was zelfs de best beoordeelde launchgame van de PlayStation 4. Maar zoals iedere studio, moet ook Housemarque met de markt mee en duikt daarom in het oog van de storm. Met Stormdivers waagt men zich aan het Battle Royale-concept, al belooft het team een unieke ervaring.

Housemarque zorgt voor gerommel aan de horizon

Dat Housemarque in het geniep met een Battle Royale-game bezig is geweest, komt voor velen als een totale verrassing. Een full blown third-person shooter valt namelijk ver buiten de lijn van verwachting, wanneer we aan de Finse ontwikkelaar denken. Je zou dan ook bijna denken dat het een moetje is, wat ik op enkele fora al hoor gonzen. “Housemarque staat op instorten. Ze moeten wel mee met de hype om te overleven”. Als ik Mikael Haveri (Head of Self-Publishing bij Housemarque) mag geloven, mogen we die gedachte weer snel achterwege laten. Het heeft volgens hem niks te maken met moeten, maar met willen. “We zijn zelf naast ontwikkelaars ook gamers en zien wat anderen met het Battle Royale-model doen. Er zitten een hoop dingen in die erg leuk zijn, maar ook dingen die wat ons betreft anders kunnen. Een Battle Royale-game maken stond al even op ons verlanglijstje, en met Stormdivers hopen we onze eigen kijk op het genre te kunnen leveren”, aldus Haveri.

Stormdivers heeft tot kort voor gamescom weinig tot geen exposure gekend. Het gros van de gamers had zelfs nog nooit van de game gehoord en de rest moest slechts gissen naar het concept ervan. Uit de 10 seconden durende teaser viel niet veel te halen en het handjevol images gaven ook niet veel prijs. Gedurende mijn Keulens kwartiertje met Haveri kwam daar verandering in, gezien de enthousiaste Fin mij met liefde en plezier de gameplay trailer liet zien die intussen openbaar is gemaakt. Daaruit blijkt hoe ver Housemarque uit de comfortzone is gestapt, maar ook dat het met plezier hieruit is gestapt. Hoewel de trailer uiteraard bestaat uit speciaal geselecteerde gameplaybeelden en we de studio dus niet moeten vastpinnen hierop, geven deze wel de impressie dat Stormdivers een Housemarque-eske vive en potentie heeft. Van zogeheten ‘half-assery’ kan ik Housemarque tot op heden nog niet betichten.

De stilte voor de storm loopt op z’n eind

Voor zover het mogelijk is doet Housemarque z’n best om van Stormdivers niet de zoveelste Battle Royale-shooter te maken. Uiteraard blijft het concept van ‘een fuckton spelers erin, eentje komt eruit’ overeind, maar het zijn vooral de dynamische spelwereld en de classes die de boel wat in beroering dienen te brengen. Over de classes en diens vaardigheden wist Haveri het meeste uit te leggen. Deze bestaan uit een stealthy Scavenger (welke door middel van een invisibility cloak wat makkelijker aan zijn loot komt), een assault class Marauder (vooral effectief in Area of Effect healing en verticale warfare d.m.v. diens jetpack) en een Juggernaut (a.k.a. de schilddragende teleporter). Volgens Haveri gaat de game door middel van DLC meer classes, maps en zelfs een PvE-mode en raids krijgen, al garandeert hij me daarbij meteen dat loot boxes niet bij Housemarques filosofie passen. Alle loot kan in-game gevonden worden, al kan wat meer zeldzame gear alleen worden benut wanneer een speler bepaalde challenges heeft voltooid. Hiermee probeert men de drang om te spelen en beter te worden wat aan te wakkeren, in plaats van koopdrift.

Het tweede - en misschien wel het aparte - verschil met andere Battle Royale-games is hoe Stormdivers met diens maps om gaat springen. Deze slinkt in omvang , net als in iedere andere BR-game, maar het slinken gebeurt asymmetrisch en onvoorspelbaar. In plaats van een vaste afbakening of ‘wall of death’, gooit Stormdivers met een muur waarvan de vorm onbepaald blijft. Niks vaste cirkel. De afbakening varieert nog harder dan de grens in Baarle-Hertog. Daarnaast gooit een big ass tornado op zijn tijd het speelveld behoorlijk op zijn kop en als je even niet oplet, jou ook. Geen enkele locatie op de map is lang een safe haven, tenminste, dat kan zomaar zijn. Wie weet. We gaan het zien wanneer de gesloten beta later dit jaar gaat plaatsvinden, waar je je hier voor kan inschrijven.

Voorlopig oordeel van Patrick Meurs

Het is me duidelijk geworden dat Housemarque met Stormdivers hoge verwachtingen schept en behoorlijk ambitieus is. Het team doet er alles aan om in de smaak te vallen bij de Battle Royale-spelers, zonder daarbij diens opgebouwde nalatenschap volledig over de kling te jagen. De Finnen voegen genoeg dingen toe om Stormdivers te laten afwijken van games als Fortnite en PUBG, maar creëert daarmee misschien ook weer een niche. De tijd (lees beta) zal het leren hoe de community deze game oppikt. Aan Housemarque's enthousiasme zal het in ieder geval niet liggen.

REACTIES

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?