Preview: Starpoint Gemini 2

De space flightsim is een genre dat in de jaren '90 ijzersterk was. Titels als X-Wing, Freespace en Freelancer waren grote succesverhalen. Echter viel dit genre snel weg toen de shooter populairder bleek. Alle studio's doken op dit nieuwe populaire genre en al snel leek de space flightsim uitgestorven, ondanks de grote schare fans die dit genre had en nog steeds heeft (kijk maar naar het succes van Star Citizen: de teller staat ten tijde van dit schrijven op bijna 42 miljoen dollar!). Nu komen er de laatste jaren langzaam maar zeker steeds meer pogingen om dit oude genre nieuw leven in te blazen. Sommige wat sterker, sommige wat minder. Starpoint Gemini (2010) was zo'n poging, en wel een met bescheiden succes. Genoeg succes voor een tweede deel, waarvan nu een vroege bèta speelbaar is via Steam Early Access.

Starpoint Gemini 2
In Starpoint Gemini 2, ontwikkeld door het Kroatische Little Green Men Games en uitgegeven door het Nederlandse Iceberg Interactive, mag je weer aan de slag in de ruimte. De game mengt klassieke ruimtegevechten met een aantal leuke RPG-elementen, waardoor je gevechtsvaardigheden telkens verder toenemen. De game laat je missies doen, waarvoor je een beloning krijgt in de vorm van onder andere XP en credits. De XP laat je piloot levellen en met de credits kun je je schip pimpen of zelfs grotere en meerdere schepen kopen. Je kunt ook goederen vervoeren, asteroïden minen, ruimte verkennen of handel drijven waardoor je vermogen en dus slagkracht stijgt. De gevechten zijn soepel en goed te besturen met de muis. Wel liep ik tegen een bekend probleem aan dat alle space flightsims hebben: de control layout. Deze kostte me wat tijd om onder de knie te krijgen en moest dat een aantal keer met de dood bekopen. Helaas pindakaas, maar het wende uiteindelijk wel. De game is aardig, maar de treffers die ik op de tegenstanders maakte waren niet altijd even duidelijk. Maar dit mocht de pret niet drukken, daar de gevechten lekker dynamisch waren. De indicators die aangeven waar je vijanden zijn lijken soms onduidelijk. Kleine dingen, maar niet onoverkoombaar.

Ruimtelijke graphics
Little Green Men games heeft voor Starpoint Gemini 2 een eigen engine ontwikkeld, voorzien van alle moderne toeters en bellen. En dit blijkt tot nu toe een goede keuze! Starpoint Gemini 2 ziet er namelijk best goed uit, zeker voor een indiegame. De lichteffecten zijn mooi gerenderd, weerspiegelingen op de schepen zijn prachtig, laserstralen zien er best mooi uit. De achtergronden geven een mooi gevoel van ruimte, waardoor je je echt in het heelal waant. De geluidseffecten zijn aardig, ondersteund door een lekkere ambiente soundscape als soundtrack. Dit alles geeft de game een goede ruimtesfeer.

Voorlopig oordeel
Starpoint Gemini 2 lijkt op de goede koers te liggen. De game heeft een lekkere balans tussen de flightsim- en de RPG-elementen, welke elkaar weten te versterken. Dit wordt onderbouwd door een lekkere ruimtesfeer die mede door de degelijke engine goed uit de verf komt. De game heeft wel wat punten waar nog aan gewerkt moet worden, zoals hit-indicators en feedback, maar daar de game zich nog in een vroege bètafase bevindt is hier nog geen definitieve uitspraak over mogelijk. Het uitpimpen van je ruimtevaartuig is een leuke bezigheid en werkt als een leuke motivatie om missies te doen. De in het begin ingewikkeld ogende controls komen langzaam maar zeker binnensijpelen, zeker daar je dit soort games vooral leert door te doen. Maar de learning curve is op dit moment toch wat steil. Maar ondanks deze kleine tekortkomingen lijkt Starpoint Gemini 2 een zeer degelijke space flightsim te gaan worden.

Starpoint Gemini 2 moet in 2014 uitkomen op de pc.