Preview: StarCraft II: Legacy of the Void

Geplaatst: 4 oktober 2015 12:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

StarCraft II: Wings of Liberty zag het leven in 2010 als antwoord op de bijzonder hoge vraag van fans van de franchise. Daaropvolgend kwam de uitbreiding Heart of the Swarm in 2013 en daarbij konden fans weer hun hart ophalen met hun favoriete game. Nu, twee jaar later, zal Blizzard komen met Legacy of the Void. Niet helemaal een uitbreiding, maar een op zichzelf staande game die wat veranderingen in de gameplay brengt. Maar is dat echt de oplossing voor een game die vijf jaar oud is? We zullen het zien.

Multiplayer

Ruud heeft de game al eerder mogen spelen en in zijn artikel is hij aan de slag gegaan met de singleplayer van de game. In de bèta die ik mocht uitproberen, was de multiplayer aan de beurt. En hoewel de grootste veranderingen in singleplayer zijn doorgevoerd, is er in de multiplayer toch echt wel wat gaande. Er zijn nieuwe characters die extra functies tot hun beschikking zullen hebben. Het geeft een extra dimensie aan de toch ietwat oudere gameplay, maar ook daar is wat aan gedaan.

Meer snelheid

Het is bekend dat StarCraft II, zeker in zijn beginjaren, enorm populair was in de e-sport. Er werden heel erg veel competities georganiseerd en er bestonden aardig wat kanalen op Twitch en YouTube waar deze competities te volgen waren. Maar de laatste tijd mindert de game in populariteit en komen er langzaam nieuwere games die de ruimte opvullen. Als antwoord daarop heeft Blizzard besloten de multiplayergameplay aan te passen. Net zoals de meeste games van tegenwoordig, ligt de nadruk nu op snelheid en vertrouwt de game op de skills van de gamer. Het sneller opbouwen van gebouwen, beter inspelen op de eigenschappen van elke class en bedacht te werk gaan, zorgt ervoor dat een beginner in de franchise de multiplayer niet zomaar kan oppakken en er succesvol mee kan worden. Gelukkig is daar op ingespeeld en is de Archon Mode in het leven geroepen.

Archon Mode

Archon Mode biedt de beginner, maar zeker ook de gevorderde, de kans om samen te spelen met een ander. Samen op één basis de overwinning opzoeken. Als je dus een beginner bent en niet eerst de vorige delen plat wilt spelen om goed te worden, kan Archon Mode de uitkomst bieden om te leren van een 'betere' gamer. Maar direct steekt een kleine fout de kop op. Zodra je met iemand samen gaat werken die je niet kent, wordt het lastig daarvan te leren. Buiten de in-game chat is er geen makkelijkere communicatie mogelijk. Zodra de andere persoon niet op dezelfde lijn zit als jij, gaat dit een probleem opleveren. Het gevaar dat twee gamers elkaar gaan tegenwerken is erg aanwezig. Al blijft dat afhankelijk van hoe bereid gamers zijn om te onderwijzen of simpelweg de nood hebben samen te kunnen winnen. De tijd zal het leren.

Voorlopig eindoordeel

Sinds de vorige bèta is er weinig veranderd in de basis. De game oogt nog steeds als een game van vijf jaar geleden, maar speelt toch niet hetzelfde. De snellere gameplay in de multiplayer voelt alsof de game in een versnelling hoger draait, maar dat zal nieuwere gamers in de franchise wel af kunnen schrikken. Om multiplayer goed onder de knie te krijgen, is enige ervaring vereist, en dat is niet makkelijk te doen als elk potje in competitiesnelheid gespeeld wordt. Gelukkig kan de Archon Mode daar enige hulp in bieden, door met een andere gamer samen te werken. Maar ook dat staat of valt met de communicatie tussen beide partijen of de wil van de 'betere' gamer. Uiteindelijk zal moeten blijken hoe dit in de praktijk zich gaat verhouden. Veranderingen zijn goed, maar ik twijfel of deze game nog met zijn tijd kan mee gaan. Oude gameplay opfrissen met wat snelheid, of een game leuker maken met wat extra characters en functies ik twijfel.

StarCraft II: Legacy of the Void komt uit op 10 november 2015 voor de pc.

Lees meer