Preview: StarCraft II: Legacy of the Void

Geplaatst: 1 augustus 2015 08:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Je zou bijna vergeten dat het genre nog bestaat, maar de echte RTS-liefhebber zit natuurlijk al jaren op een nieuwe uitbreiding voor StarCraft II te wachten. Met Legacy of the Void laat de StarCraft II-trilogie voor een derde en dus laatste keer weer van zich horen. De bèta, inclusief drie proloogmissies, is inmiddels al een tijdje aan de gang en ook ik ben weer in deze verdeelde wereld gedoken. Eens kijken of de game meer dan vijf jaar na het uitkomen van het eerste deel nog altijd even interessant is.

Standalone uitbreiding

Na StarCraft II: Wings of Liberty en StarCraft II: Heart of the Swarm is het komende winter, als we Blizzard Entertainment mogen geloven, de beurt aan StarCraft II: Legacy of the Void. Deze game sluit de StarCraft II-trilogie af en dat mag ook wel, want het eerste deel verscheen al in 2010 en het tweede in 2013. Toch hoef je die delen niet per se gespeeld te hebben om aan de slag te kunnen met Legacy of the Void. Het betreft deze keer namelijk een standalone uitbreiding (en Heart of the Swarm wordt dat nu ook alsnog), wat betekent dat je ook met de game aan de slag kunt als je de eerdere twee delen niet in je bezit hebt. Of je dat wilt is een tweede, want om het verhaal te kunnen volgen is enige ervaring mooi meegenomen.

Whispers of Oblivion

Toch was er volgens Blizzard Entertainment meer nodig om de kloof tussen Heart of the Swarm en dit derde deel te overbruggen. Vandaar dat een select gezelschap, waaronder iedereen die StarCraft II: Legacy of the Void reeds in de pre-order heeft staan, momenteel al met Whispers of Oblivion aan de slag kan. Dit betreft drie proloogmissies, die spelers voorbereiden op dat wat komen gaat in de uiteindelijke game. De doorgewinterde StarCraft II-speler weet waarschijnlijk al dat het dit keer vooral zal draaien om de Protoss en diens helden en zal niet kunnen wachten om met deze mysterieuze factie aan de slag te gaan. Toch voelt alles in deze drie proloogmissies vertrouwd aan. Aan de basis van StarCraft II verandert weinig tot niets, waardoor je dezelfde vertrouwde gameplay kunt verwachten. Bovendien zijn de drie proloogmissies stuk voor stuk anders, zoals we eigenlijk wel van de serie gewend zijn. De ene keer probeer je je eigen basis uit te bouwen en je langzaam richting de vijand te begeven, terwijl je de volgende keer juist met een select groepje strijdt en niet kunt vertrouwen op een veilige basis. Die afwisseling kon ik zelf altijd erg waarderen en ik ben blij om te zien dat de game die ingeslagen route vasthoudt.

Vertrouwd, maar met hier en daar wat nieuws

Hoe vertrouwd de gameplay ook is, je begint onderhand wel te merken dat er met Legacy of the Void wordt voortgebouwd op een basis die inmiddels lichtelijk gedateerd is. De game oogt niet meer zo blits als in 2010 en qua gameplayprincipes wordt er ook maar weinig vernieuwt. Waar echter wel veel nieuwigheden te vinden zullen zijn, is in de multiplayermodus. Natuurlijk kun je nieuwe speelbare units verwachten, maar er is aanzienlijk meer wat Legacy of the Void interessant maakt. Nieuw zijn onder andere Automated Tournaments, dagelijkse competities waaraan iedereen kan deelnemen, Archon Mode, waarbij je samen met een andere speler één basis aanstuurt, en Allied Commanders, wat een soort co-op campaign gaat zijn. Vooral die laatste twee nieuwe modi klinken interessant en zouden het genre weer nieuw leven in kunnen blazen. Bovendien maken ze mij nieuwsgierig naar de multiplayercomponent van Legacy of the Void, terwijl ik me normaliter toch vooral met de campaign bezighoudt en het liefst tegen de AI strijdt. Helaas waren de nieuwe modi in de bèta nog niet van de partij of niet volledig speelbaar, waardoor het gissen blijft of ze ook daadwerkelijk gaan werken.

Voorlopig eindoordeel

De Whispers of Oblivion, de proloogmissies in de bèta, weten me helaas niet echt enthousiast te maken voor StarCraft II: Legacy of the Void. Dat komt vooral doordat de graphics ietwat gedateerd ogen en er weinig ingrijpende gameplayveranderingen worden doorgevoerd. Dat de game daardoor juist weer enorm vertrouwd aanvoelt, is daardoor echter niet te ontkennen. Toch zijn het vooral de nieuwe modi, die ik nog niet aan de tand heb kunnen voelen, die me nieuwsgierig maken naar dit derde en laatste deel in de StarCraft II-trilogie. Of Archon Mode en Allied Commanders daadwerkelijk gaan werken, zullen we hopelijk snel zelf ondervinden, maar tot dan klinkt de belofte in ieder geval erg goed.

StarCraft II: Legacy of the Void verschijnt waarschijnlijk komende winter.

Lees meer