Preview: Star Wars: The Old Republic

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Op de gamescom in 2010 had ik al wat van Star Wars: The Old Republic kunnen proeven. Toen mocht ik een half uur lang de game spelen. De game smaakte toen al een beetje naar meer. De constant uitgestelde releasedatum van de game deed niet veel goeds vermoeden. Totdat ik het mailtje in de bus kreeg dat ik mee mocht doen in het bètaweekend! Ik was benieuwd of er in al die tijd vooruitgang was geboekt...

Star Wars: The Old Republic
De ontwikkelaar BioWare is niet meteen een die bekend staat als MMO-ontwikkelaar. Games die de studio maakte waren vooral RPG's. Juweeltjes als Baldur's Gate, Star Wars: Knights of the Old Republic en natuurlijk Mass Effect laten zien dat de studio het bouwen van RPG's goed in de vingers heeft. Maar komt dit goed uit de verf?

Story driven MMORPG
In SW:TOR (ik blijf het niet voluit schrijven!) draait het verhaal om jou. Je begint met je gekozen klasse in een gevechtszone die past bij jouw klasse en affiliatie. Je moet namelijk kiezen of je je character aan de kant van de Republic (Jedi) laat vechten of aan die van het Empire (Sith). Ik koos zelf voor de Republic, daar de Sith mij niet zo boeit. Toen kon ik kiezen wat voor klasse ik ging spelen. Ik mocht kiezen tussen Jedi Guardian (lighsabres en hard hakken), de Jedi Consular (lightsabres en support), de Trooper (zwaar pantser en een groot geweer) en de Smuggler (pistolen en dekking). Ik koos voor de smuggler, daar er waarschijnlijk al genoeg mensen rondliepen met lichtgevende ego's. Na wat visueel getweak plopte de smuggler Kloothommel op in The Old Republic!

Gaan met die banaan!
Ik ga niets verklappen van het verhaal, behalve dat het lekker loopt. Je keuzes die je in het verhaal en in je quests maakt hebben gevolgen voor je light side/dark side-punten. Voor het gebruiken van bijvoorbeeld bepaalde items of vaardigheden moet je een bepaald good guy/bad guy-gehalte hebben, dus deze keuzes hebben hier zeker invloed op. De quests spelen soepel en op de minimap is duidelijk aangegeven waar je voor welke quest moet zijn. Je hoeft je dus geen ongeluk te zoeken naar waar je welke dingen moet doen. De verhalen lopen constant in elkaar over en geven een gevoel van continuïteit waardoor je toch telkens even door blijft spelen (Ah, nog één questje... en nog eentje, en nog eentje).
De combat voor de smuggler is best innovatief. De smuggler kan namelijk best wat leuke dingen doen met een pistool. Accuraat schieten of juist een regen van blasts richting een vijand afvuren, maar om echt tot zijn recht te komen moet hij dekking zoeken. Naast het feit dat hij minder schade krijgt kan de smuggler een aantal krachtige aanvallen loslaten waarmee je je vijanden al snel tot as laat vergaan. Naarmate je in level stijgt krijg je krachtigere versies van je aanvallen, maar ook nieuwe aanvallen die je helpen bij nare gevechten. De smuggler is een afstandsvechter, dus een vijand dichtbij is niet aan te raden. Mocht dat toch gebeuren, dan sla je hem gewoon met je pistool of, op hoger level, kun je hem in de ballen schoppen om hem even te stunnen!

Voorlopig eindoordeel
BioWare laat in de bèta van Star Wars: The Old Republic zien dat ze hun grote kennis van RPG's om kunnen zetten in een MMO-ervaring. De Star Wars-setting is geen vreemde voor ze, en dit is te merken. De setting komt goed tot leven, en de werelden waar je rond kunt lopen lijken recht uit de films te komen. De verslavende verhaallijnen gaan er wel voor zorgen dat huiswerk/nachtrust een ding uit het verleden gaat worden, maar ja, je moet nog één leveltje... Ik ga de game zeker in de gaten houden, want BioWare heeft er genoeg tijd in gestoken om er een potentiële WoW-killer van te maken!

Star Wars: The Old Republic komt 20 december uit exclusief voor de pc.

Lees meer