Preview: Star Wars: The Old Republic

Geplaatst: 22 augustus 2010 00:31

Bij de prachtige stand van BioWare's Star Wars: The Old Republic had ik de kans deze gloednieuwe MMO uit te proberen. Alvorens plaats te nemen achter de pc's werden we getrakteerd op een serie filmpjes die de game, de setting, de speelbare classes en de gameplay uitlegden. Deze serie filmpjes werd uiteraard ingeleid door de spectaculaire trailer:

A long long time ago, in a galaxy far, far away...
Het verhaal van Star Wars: The Old Republic speelt zich 3500 jaar voor de films af. De Jedi en de opnieuw opgekomen Sith hebben een onstabiele vrede gesloten in het Verdrag van Coruscant en de republiek lijkt veilig. De Sith hebben hun academie op Korriban in ere hersteld terwijl de Jedi door het verdrag gedwongen werden Coruscant te verlaten en terug te keren naar de planeet waarop de Jedi zijn begonnen: Tython. Het verhaal in de game begint als de onstabiele vrede ontaard in een interstellair conflict...

Use the mouse, Luke...
In de demo die door BioWare voor ons was voorbereid konden we slechts uit een beperkt aantal klassen kiezen, waarbij mijn keuze op de smuggler was gevallen. Deze klasse maakte namelijk gebruik van het cover systeem dat de ontwikkelaar in de game heeft gestopt, waarbij je vanuit cover andere en sterkere aanvallen kunt gebruiken. Deze smokkelaar heeft een aantal precisie aanvallen waarmee je je tegenstander veel schade toe kunt brengen. Als je deze aanvallen vanuit cover uitvoert, delen ze zelfs nog meer schade aan je tegenstander uit.
Mijn smuggler bevindt zich bij aanvang van het spel op een planeet waar zij net een lading had gelost. Ze kon echter niet opstijgen, aangezien de opstandelingen op de planeet de luchtafweer-batterij over hadden genomen. Zoals je al kunt raden was het aan onze smokkelaarster om ervoor te zorgen dat ze weer weg kon door het luchtafweer uit te schakelen. Eén ding viel meteen op: zoals BioWare al trots had aangekondigd zijn alle gesprekken volledig gevoiced, waarbij de Mass Effect dialoogstijl de structuur van de conversaties bepaalt. Je kunt hierbij telkens uit drie antwoorden kiezen, waarbij je antwoorden het verhaal rond jouw character bepalen.
De grafische atmosfeer van de game is licht cartoony, waardoor de game prettig aanvoelt. Het is echter verre van kinderachtig zoals ik al snel merkte.
Daarna begaf ik me naar buiten om de luchtafweer uit te schakelen, waarbij ik door enkele soldaten die de perimeter van de spaceport bewaakten gewaarschuwd werd dat er opstandelingen vlakbij waren.

Time's up
En jawel, nog geen vijftien meter verder stuitte ik al op hardnekkige tegenstand. Nadat ik mijn doelwit had geselecteerd zag ik meerdere groene schimmen in de naburige cover verschijnen. Deze schimmen gaven aan waar ik in cover kon gaan zitten. Nadat ik mijn plek had bepaald klikte ik op de cover knop, waardoor mijn character direct dekking nam op die plek. Dit klink allemaal langzaam, maar dit alles gebeurde in niet meer dan een halve seconde. Eenmaal in cover loste ik een barrage van laservuur op de opstandelingen, terwijl deze slechts lichte schade op mij konden doen door mijn gebruik van dekking. Een korte tijd later had ik de luchtafweer-batterij uitgeschakeld, maar toen doken er nog meer problemen op. Helaas tikte op dat moment een medewerker van BioWare op mijn schouder om me te vertellen dat mijn tijd op was...

Voorlopige conclusie
Ik moet zeggen dat Star Wars: The Old Republic me prettig heeft verbaasd. De mooie graphics, de voice cast en natuurlijk de goede gameplay in deze demo voorspellen veel goeds voor de volledige versie. Er zit zeker een verslavingsfactor in deze game, maar ik denk dat dat in dit geval geen slechte zaak is. Star Wars: The Old Republic wordt verwacht in 2011 en verschijnt dan op de pc.