Preview: SSX

SSX was voor mij altijd al de ultieme kijkgame. Het was altijd leuk om iemand de ziekste dingen te zien doen van zo'n piste af. Al helemaal bij SSX, wat al compleet over-the-top is. SSX keert terug en dit keer speelde ik zelf in een hele vroege build.

Geen simulator
SSX heeft nooit echt de overstap gemaakt naar next-gen, tot dit deel. Waarom ze zo lang hebben gewacht? Ik heb geen idee. Wat ik wel weet is dat SSX in next-gen er geweldig uitziet! Gigantische pistes tot zover het oog reikt, de sneeuw die je bijna kunt voelen. De over-the-top skivakantie in je woonkamer, want als SSX iets niet is, dan is het wel een simulator.

Geen bergen meer
De ontwikkelaar van SSX wist me te vertellen dat ze met informatie van NASA perfect de hoogste bergen van de wereld hebben nagebouwd om ze vervolgens weer een beetje te veranderen zodat de game die echte SSX-feel krijgt. De levels zijn ook niet meer onderverdeeld in races op een berg. Je gaat met een helikopter naar de berg en daar race je vanaf terwijl je ondertussen de vetste tricks doet. Er zit ook nog een verhaaltje achter, maar ik weet niet of dat zo interessant wordt.

De onzichtbare muur
Wat nog wel eens vervelend was bij de eerdere delen van SSX, waren de vallen die je af en toe maakte waardoor je helemaal uit je momentum was. Oké, het is een goede penalty, maar het haalt alle tempo uit de game. In deze SSX hebben ze het zo gedaan dat je minder snel valt en dat ook alles van het level bereikbaar is. Geen onzichtbare muren en iedere weg staat garant voor supervette tricks. De tricks doe je overigens met het rechterpookje. Daar ben ik niet zo blij mee. Wat mij betreft mag dat best in die oude Tony Hawk's Pro Skater-stijl.

Alleen op skivakantie
Snowboarden doe je met vrienden, toch? Dat dachten ze bij EA Sports ook en hoewel het splitscreen-gamen steeds meer begint te verdwijnen, is sociaal online gamen steeds groter aan het worden. Ik praat over verbinding met je Facebook-account en altijd zien wat je vrienden aan het doen zijn via een app. Denk aan Call of Duty: Elite. SSX gaat dit ook doen met RiderNet. Het kan zijn dat je aan een game begint en een vriend op het midden van de race besluit mee te doen. Dan komt hij er gewoon bij. Heb je een race gewonnen? Dan zal je ghost data automatisch geüpload worden naar de servers van RiderNet. Je vrienden zullen dan jouw ghost zien op de race die jij hebt gedaan en ze zullen hem proberen te verbeteren. Als de race is gewonnen is er een nieuwe ghost en kan er bijvoorbeeld op Facebook gezet worden dat je tijd is verbeterd. Zo blijf je maar spelen. Eigenlijk speel je altijd met echte mensen, behalve als je internetverbinding niet is aangesloten, en dat geeft wel een gevoel van saamhorigheid.

Voorlopig oordeel
Hoewel ik niet veel van de game bakte, was het wel erg leuk om erover te horen en de grote sociale plannen die met deze game gaan komen. SSX zal onder de fans en nieuwe spelers gaan verrassen. Het verhaal is misschien niet zo interessant, maar het is toch de multiplayer waar het straks allemaal gaat gebeuren. Ook de controls lijken wel één-op-één overgenomen van EA's andere extreme sportsgame Skate. Zelf vond ik het niet vet, maar er zullen vast en zeker mensen zijn die zulke controls diggen. Het gaat nog wel even duren, want SSX verschijnt pas begin 2012.