Preview: Split/Second: Velocity

Geplaatst:
Aangepast: 1 mei 2022 23:05

Terwijl ik nog regelmatig een uitstapje maak naar Hawaii in Test Drive Unlimited, een auto van top tot teen naar mijn eigen smaak aanpas in Forza 3 en zand lig te happen in Pure, worden we eind deze week verwend met een nieuwe racegame. Althans, dat is de bedoeling van Disney Interactive Studios met het door Black Rock Studio ontwikkelde Split/Second: Velocity. Omdat uitgevers steeds later zijn met het versturen van reviewcodes, besloot ik snel nog een korte preview uit mijn naar adem snakkende laptopje te persen.

Spektakel
Tussen de grote hoeveelheid racegames van de laatste maanden is het een hels karwei om nog enigszins op te vallen. Tussen giganten als het vorig jaar verschenen Forza 3 en het dit jaar te verschijnen Gran Turismo 5 (toch?) en F1 2010 kun je het als realistische racegame wel vergeten enig bestaansrecht te verwerven. Gelukkig is Black Rock Studio daarom zo verstandig geweest het over een hele andere boeg te gooien. Realisme maakt plaats voor spektakel in de vorm van neerstortende vliegtuigen, ontploffende gebouwen en instortende bruggen. Natuurlijk hebben we al genoeg spektakel gezien in een raceserie als Burnout, maar Split/Second: Velocity is toch van een hele andere orde.

Sensatie
In Split/Second race je in virtuele bolides van start tot finish over banen die constant veranderen. Dat veranderen doe je zelf! Door te slippen, te slipstreamen en te jumpen laat je een meter vollopen. Deze meter kun je gebruiken om een tegenstander van de weg te beuken, maar nog leuker, om de omgeving te 'veranderen'. Heb je een volle meter en druk je op het juiste moment op de knop, dan ontploft de omgeving en laat je zo een gebouw of vliegtuig op je tegenstanders lazeren. Of je gebruikt een ontploffing in jouw voordeel door een shortcut te creëren.

Hoe lang blijft dit leuk?
De ontploffingen spatten werkelijk van je scherm en elke race is een spektakel. Toch vraag ik me af hoe lang dit leuk blijft. Probleem is namelijk dat alles gigantisch scripted is. De eerste keer is het nog spectaculair, maar op een gegeven moment ken je de ontploffingen wel, en dan? Blijven de banen in dat geval interessant genoeg? Natuurlijk kun je het inzetten van ontploffingen steeds beter naar je eigen hand zetten en steeds tactischer toepassen, maar kunnen we dan nog wel spreken van een racegame? Na de demo uitvoerig gespeeld te hebben was ik persoonlijk ook niet helemaal overtuigd van de besturing. Voor een adrenalineracer als deze voelde die namelijk wat traag en stroperig. Hopelijk tweakt men hier nog het één en ander aan in de retailversie.

Voorlopig eindoordeel
Het is lastig vast te stellen wat Split/Second: Velocity uiteindelijk gaat brengen. De eerste beelden maakten me zeer nieuwsgierig, maar die nieuwsgierigheid maakt richting de release toch steeds meer plaats voor huiver. Welke gamers gaan dit spelen en hoe lang blijft het leuk? Ik kan me voorstellen dat ik dikke fun met deze game kan beleven maar dan wel een paar minuten in een groot warenhuis op een demopod. Of Velocity ook in de woonkamer lang genoeg weet te boeien valt echter nog te bezien. Desondanks moet gezegd worden dat het lovenswaardig is dat Black Rock Studio eens wat anders probeert en dat ik stiekem toch best wel benieuwd ben naar het eindresultaat.

Lees meer