Preview: Splinter Cell: Conviction

Geplaatst: 8 april 2010 10:00

De nieuwe Splinter Cell had enkele jaren geleden al het levenslicht moeten zien. Hoewel de game een hele tijd terug al bijna klaar was, besloot Ubisoft dat het allemaal net niet goed genoeg was en ging Sam daarom linéa recta terug naar de tekentafel. De versie die toen werd bedacht heeft het gelukkig wel gered, waardoor we nog deze maand eindelijk aan de slag kunnen met een nieuw Sam Fisher avontuur.

Wraakzucht
Waar we Sam in de vorige delen vooral zagen als een geheim agent met supermoderne, hightech apparatuur, waarmee hij op slinkse wijze met zijn vijanden af kon rekenen, is het nu allemaal wat soberder. De beste man is ook niet op missie voor een bepaald bureau, maar handelt dit keer vanuit zijn eigen inzicht. De reden voor Sam om weer op pad te gaan is het zogenaamde auto-ongeluk van zijn dochter Sarah. De geheim agent spot echter een addertje onder het gras en ontdekt dat het ongeluk eigenlijk een gruwelijke moordpartij is geweest. Vanaf dat moment zet Sam alles op alles om degene die deze misdaad op zijn geweten heeft te vinden en wraak op die persoon te nemen.

Harde verhoren
De gameplay waar de serie bekend om staat - de stealth - is natuurlijk nog steeds in volle glorie aanwezig, maar Sam heeft dit keer meer tot zijn beschikking. Allereerst is daar de mogelijkheid om verdachten op hardhandige wijze te verhoren. Als je eenmaal iemand hebt die niet snel de waarheid op kan dreunen, dan is de omgeving je beste vriend. Alles waar je het hoofd of andere delen van het lichaam van de verdachte maar tegenaan kunt rammen is van harte welkom. Zo kun je iemands hoofd zonder pardon door een toilet heen smijten, om datzelfde hoofd even later kennis te laten maken met de nietsvermoedende spiegel aan de wand. Uiteindelijk heeft natuurlijk iedereen een breekpunt, waardoor de verdachte je steeds meer nuttige informatie prijsgeeft. Bij deze is het 18+ label dat aan de game zal hangen dus alvast bevestigd.

Objectives op de muur
Over informatie gesproken; dit wordt op een andere manier dan je gewend bent gepresenteerd. Het is niet langer nodig om door menuutjes te dwalen, want de opdracht die je moet uitvoeren wordt altijd geprojecteerd op een bepaald object in de omgeving. Als je als voorbeeld een verhoor neemt, krijg je ook daadwerkelijk op de muur te zien dat het je opdracht is om alles uit die bepaalde persoon te halen. Dit gebeurt met behulp van filmpjes of kleine stukjes tekst als 'Interrogate Gramkos'. Op deze manier blijf je ten alle tijden in de game en daarmee in de actie die Conviction met zich meebrengt.

Mark & Execute
Een andere vernieuwing is het element 'Mark & Execute'. Hiermee kun je bepaalde objecten of personen in je nabije omgeving 'marken', om Sam er vervolgens automatisch op te laten schieten, 'execute' dus. Zo kun je gemakkelijk een bepaalde situatie meester worden. Helaas is dit element niet oneindig te gebruiken, maar moet je het vrijspelen door mensen te besluipen en ze, zonder dat ze ook maar iets doorhebben, naar het hiernamaals te sturen (een zogenaamde hand-to-hand kill).

Veelbelovend
Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden om de game te spelen en dat is ook het sterke punt van Conviction. Je hebt het verloop van een missie helemaal zelf in de hand, je bent je eigen regisseur en kunt zelf bepalen hoe je met een bepaalde situatie afrekent. Conviction belooft dus een zeer sterke editie in de Splinter Cell serie te worden. Of het ook daadwerkelijk wordt wat we ervan verwachten zien we op 15 april in de Xbox 360 versie en even later op 29 april in de pc-versie.