Preview: Splinter Cell: Conviction

Geplaatst: 10 juni 2009 08:20

Sam Fisher is terug in een nieuwe Splinter Cell, en harder dan ooit. Dit keer werkt hij niet voor de overheid of een andere organisatie, maar is hij puur uit op wraak. Zijn dochtertje, Sarah Fisher, is namelijk in koele bloede vermoord en Sam wil koste wat het kost de moordenaar laten boeten voor zijn daden. Welkom bij Splinter Cell: Conviction.

De E3 van dit jaar is voorbij, en we mogen wel concluderen dat het nieuwe Splinter Cell: Conviction één van de beste games was die er werden getoond. Alles wat je al kent van de serie komt in dit deel harder, mooier en beter terug en er kan eigenlijk niets meer misgaan om een geweldig kassasucces te boeken tijdens en na de release van de game.

In de missie die we op de show te zien kregen is Sam op zoek naar de moordenaar van zijn dochter. De game begint meteen al met een aantal nieuwe elementen. Allereerst zijn er de ondervragingsmethodes die Sam kan gebruiken om de nodige informatie bij zijn vijanden los te peuteren. De hele omgeving is interactief en verwoestbaar, en kan gebruikt worden om de gewenste details uit je slachtoffer te halen. Zo ook de moordenaar van Sarah, ene Kobin.

De makers wilden dat gamers in Conviction geen moment uit de actie werden gehaald, en hebben daarom bedacht alle cutscenes en opdrachten in real time weer te geven. Zo worden tussenfilmpjes gewoon op een muur geprojecteerd, en krijg je de opdrachten die je moet doen ook op muren te zien. De ontwikkelaars zijn er hierdoor inderdaad in geslaagd om je gedurende de hele missie op het puntje van je stoel te laten zitten, zonder dat je even achterover zakt vanwege een tussenfilmpje. Intensiteit van de hoogste rang dus.

Een andere prettige bijkomstigheid is dat Sam sneller en leniger is dan ooit tevoren, en dit kan hij goed gebruiken in allerlei nieuwe gameplay elementen. De eerste die ik met je wil delen is 'Mark & Execute'. Net zoals in de Rainbow Six games (toevallig ook van Tom Clancy) kun je in Conviction onder deuren of door sleutelgaten heen kijken, om zo vijanden en objecten aan de andere kant van de deur te markeren. Zodra je de deur open schopt, voert Sam jouw commando's vanzelf uit, en kan jij even een paar seconden genieten van je gedane werk alvorens je weer vol in de actie wordt gestort. Een ander nieuw detail is het 'Light & Shadow Filter', dat je vertelt wanneer je wel en niet veilig bent. Ben je niet te zien voor je tegenstanders, dan kleurt je scherm naar bijna zwart-wit, met alleen je vijanden nog in kleur. Of wat te denken van de 'Last Known Position', waarmee je ook iedereen het bos in kunt sturen. Duik je bijvoorbeeld over een reling uit het zicht van je vijanden, dan tekent de game een silhouet van Sam op de laatste positie waar je tegenstanders je hebben gezien. Je kunt dan op een makkelijke manier flanken om je vijanden daarna geruisloos uit te schakelen.

Splinter Cell: Conviction komt nog dit jaar exclusief uit voor de PC en Xbox 360, en ik kan niet wachten om de game zelf te gaan spelen. De intense actie, gecombineerd met alle nieuwe features, gadgets en stealth gameplay zullen liefhebbers van de serie, maar ook nieuwelingen, weer een tijd lang bezig kunnen houden.