Preview: Spider-Man

Aangepast: 24 november 2018 13:23

Ieders favoriete spinnenheld komt na een bezoekje in de bios ook weer op een schijfje van een game. Spider-Man nadert in rasse schrede zijn releasedatum en wij kunnen eerlijk gezegd niet wachten. Na de aankondiging van vorig jaar en de afsluiter van Sony's persconferentie op de E3 staan wij te springen om Manhattan wederom te ontdekken terwijl wij, gekleed in spandex en al, spinnenweb na spinnenweb aan menig gebouw laten plakken. Lang niet alles is bekend, maar dit weten we al!

Slapeloze nachten

Spider-Man keert terug en niemand minder dan Insomniac Games gaat hiervoor zorgen. De Studio's uitstekende staat van dienst stelt ons al meer dan gerust, maar ook de informatie omtrent de game die naar buiten is gebracht klinkt veelbelovend. In Spider-Man kruipen we in de huid van een bijna afgestudeerde 23-jarige Peter Parker (en misschien die van Miles Morales?). Een bijzondere keuze, want dit is een levensfase waarin Parker al meerdere jaren de persona van Spider-Man vervult. We starten dus niet met een onervaren superheld, maar met een held die al menig strijd heeft moeten voeren. De game speelt in op gebeurtenissen uit de comics, maar houdt zich daar niet aan vast. Het is een gelicenseerde game, maar we een zonder roadmap voor bijvoorbeeld een film of serie. Marvel heeft bijzonder veel vrijheid gegeven aan Insomniac Games, en de studio lijkt daar vol gebruik van te maken.

Insomniac Games kreeg van PlayStation (die het waarschijnlijk weer in opdracht van Marvel deed) de taak om een ijzersterke Spider-Man-game te maken. De studio, bekend van Ratchet & Clank, Sunset Overdrive en Resistance, heeft een mooie staat van dienst en ging de uitdaging dan ook niet uit de weg. De studio heeft een grote open wereld, veel side quests, een intrigerende main story en vooral veel fun voor ogen. Speciaal voor deze game hebben zij dan ook het hedendaagse Manhattan nagemaakt waar je vrij doorheen kunt slingeren. Manhattan krioelt echter van de slechteriken en niemand minder dan Spider-Man moet de straten weer schoonvegen. Dit keer strijden we echter niet enkel tegen de iconische schurken uit de franchise. Er worden namelijk ook flink wat minder bekende slechteriken naar voren geschoven. Een leuke afwisseling, want Doc Oc, Rhino en Venom kennen we onderhand wel.

Friendly Neighborhood Spider-Man

We kunnen allemaal wel concluderen dat Peter Parker niet bepaald een billionaire playboy, zoals Tony Stark of Bruce Wayne, is. Hij moet het dus ook niet hebben van zijn dure gadgets en wapens, maar eerder van de krachten die hem gegeven zijn. Samen met zijn plakkerige web, knuistjes en benen moet hij de schurken slimmer af zijn. Dat betekent dus veel vertrouwen op je spider sense en toeslaan wanneer je een opening ziet. Vang je ze in je web, slinger je ze tegen gebouwen aan, of ga je voor sneaky take-downs? Die keuze ligt helemaal bij jou.

Een groot deel van de game moet gaan draaien om Peter Parker zelf. Veel is daarover nog niet bekend, maar wel wordt gezegd dat de emoties van Spider-Man en Peter Parker niet altijd samen gaan. Zo komen we oog in oog met Mister Negative, alias Martin Li, te staan. Een zakenman die Aunt May voorziet van een baantje in één van zijn opvanghuizen. Mister Negative voert de Inner Demons aan, maar door hem te stoppen, brengt Spider-Man het geluk van Peter's Aunt May in gevaar. Zo'n tweestrijd is een enorm leuke toevoeging die voor wat emotie in de game kan zorgen.

Verwachting

De beelden liegen er niet om. Het ziet er naar uit dat Spider-Man een fantastische titel wordt. De tweestrijd tussen Peter en Spider-Man klinkt veelbelovend en het is ook leuk om te zien dat minder bekende slechteriken een momentje in de spotlight krijgen. Insomniac Games heeft een uitstekende staat van dienst en ik zie het de ontwikkelaar niet zo snel verknallen. Toch zijn er nog een aantal valkuilen. Hoewel Manhattan er uitstekend uitziet, bestaat de kans dat het als een leeg omhulsel aanvoelt. Het is belangrijk dat er genoeg te doen is, zeker in een open wereld game. Daarbij moeten spelers wel een soort progressie kunnen zien, zo blijf je immers geïntrigeerd en wil je daadwerkelijk tijd in de wereld investeren. Helaas moeten we nog even wachten, maar de game komt er in ieder geval wel. Ik ben enthousiast!

Spider-Man staat gepland voor een release in 2018. De game moet dan verschijnen als exclusieve titel voor de PlayStation 4

Packshot Marvel's Spider-Man

Spider-Man