Preview: SOCOM: Special Forces

Je bevindt je in Zuidoost Azië, in het midden van een enorm intens gevecht. Jij bent de man die onder grote druk moet zorgen dat je teamgenoten zich zó verplaatsen dat ze zelf niet geraakt worden, maar wel de vijand uit kunnen schakelen. En alsof het dirigeren van je teamgenoten nog niet genoeg is, moet je ook zelf continu op je hoede zijn om geen kogel door je kop te krijgen. Welkom in de wereld van SOCOM: Special Forces.

Naamsverwarring
Het zou kunnen dat je tot op heden nog niets over SOCOM: Special Forces hebt gehoord. Zelfs als je af en toe een game uit de serie speelt zou het zomaar zo kunnen zijn dat je nog niets van de titel hebt vernomen. Dit kan komen omdat je gewoon niet goed oplet (laten we daar maar niet vanuit gaan), maar het kan ook komen door de verschillende namen die het spel heeft. In de VS wordt deze SOCOM namelijk aangeduid als deel 4 en heeft het de ondertitel 'U.S. Navy SEALs' meegekregen. En dat terwijl het bij ons als PAL regio gewoon wordt aangekondigd onder de naam 'Special Forces'. Maar goed, genoeg geluld over deze naamsverwarring, het draait uiteindelijk om de game zelf.

NAVO-team
In SOCOM: Special Forces ben jij als soldaat de leader van een NAVO-team dat bestaat uit vijf man. Zoals je misschien nog hebt onthouden speelt het geheel zich af in Zuidoost Azië, alwaar een legereenheid een belangrijke waterweg heeft ingenomen. Hierdoor is er een bedreiging voor de wereldeconomie ontstaan, dus worden jij en je team ingeschakeld om die bedreiging voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen. De missies die je uitvoert om je doel te bereiken vinden plaats in de meest uiteenlopende omgevingen. Het ene moment bevindt je jezelf in de dichtbegroeide jungle, om even later alweer te vechten in vervallen steden. Het gaat er uiteindelijk om dat je in zes dagen de plannen van de rebellen moet zien te achterhalen, om hun plannen een halt toe te roepen.

ontbrekende afbeelding

Gameplay
Het eerste wat je moet weten over de gameplay is dat je de keuze hebt uit de traditionele DualShock controller en de nieuwe Move controller. De manier van spelen met de gouwe ouwe controller is niet veel anders dan wat je gewend bent van andere shooters. Het spelen met de Move werkt echter ietsje anders. Als je met de Move controller ergens anders op wilt richten en dus je wapen een andere richting op wilt laten wijzen, betekend dit niet dat het hele scherm automatisch meedraait. Nee, je ziet alleen in third-person je wapen en crosshair bewegen, de rest van het beeld blijft staan zoals het was. Op die manier heb je wat meer controle over je wapen en met de subtiele bewegingen die je sowieso al met de Move kunt maken, is het mogelijk om heel precies te richten.

Team-based
SOCOM is in het verleden altijd grotendeels gebaseerd geweest op de teamleden om je heen en in Special Forces is dat niet anders. Je bevindt je zoals gezegd in een groep van vijf man waar jij de leider van bent, dus ben jij ook degene die je teamgenoten in het heetst van de strijd de goede richting op moet sturen. Dit doe je door met behulp van je D-pad een actie te selecteren (bijvoorbeeld het flanken van je tegenstander of een genadeloze aanval). Op die manier heb je alle mogelijkheden voor het aansturen van je team letterlijk in het bereik van je duim (of met welke vinger je het D-pad ook wilt besturen), zodat je tegelijkertijd ook het oog op het slagveld kunt blijven houden. En omdat die actie continu van je scherm af spettert, is dat geen overbodige luxe.

Actievol
Want ja, actie is er genoeg in de nieuwe SOCOM. Niet alleen het continu bezig zijn met alles wat er om je heen gebeurd zorgt voor die hoge mate van actie en intensiteit, maar ook de mogelijkheid om vrijwel alles in de wereld kapot te kunnen schieten draagt hieraan bij. Je kunt deze feature natuurlijk goed gebruiken om de cover van de vijand aan gort te schieten, maar tegelijkertijd moet je er zelf natuurlijk ook op letten dat je niet te lang op één plek blijft zitten. Je tegenstander is namelijk ook niet dom en weet als de beste dat je zonder cover een gemakkelijk doelwit bent. Zij zullen dus ook proberen de dingen waar je achter schuilt te vernietigen. Hierdoor blijf je steeds in beweging en ja, ook dat draagt bij aan de actie.

Voorlopig oordeel
SOCOM: Special Forces heeft op mij een goede eerste indruk achtergelaten. Tijdens het spelen moet je constant overal aan blijven denken. Waar stuur je jouw teamgenoten naartoe? Welke opdrachten geef je ze mee? Ben je zelf wel veilig? Waar bevindt de vijand zich en moet je jezelf verplaatsen om een beter schot te krijgen? Zo zijn er, zoals je in de preview hebt kunnen lezen, nog meer dingen waar je steeds maar weer op moet letten. Een andere goed uitgewerkte feature is de vernietigbare wereld. Er is heel veel dat kapot geschoten kan worden. Het loont dan ook om af en toe het slagveld te bewonderen om te zien hoeveel puin er al ligt en hoeveel schade je hebt aangericht aan nabije objecten. Té lang kun je hier echter niet bij stil blijven staan, want daar is het actiegehalte gewoonweg te hoog voor. SOCOM: Special Forces verschijnt volgend jaar voor de PlayStation 3.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?