Preview: Sniper Ghost Warrior Contracts

Ik had afgelopen week de eer om een bezoekje te brengen aan het hoofdkantoor van Koch Media in de Benelux. Hier kreeg ik de kans om twee uur lang mijn sluipschutters-kwaliteiten te testen in het vijfde deel van de Sniper Ghost Warrior series. Het kantoor was volledig in stijl, waardoor ik helemaal kon opgaan in de wereld van Sniper Ghost Warrior Contracts. Gelukkig hielden ze wel de temperatuur op aangename hoogte, Siberië is mij namelijk net te koud.

Een carrière als sluipschutter

Dat je speelt als een sluipschutter is bekend, toch verloopt het verhaal niet helemaal zonder verrassing. Wanneer je de game opstart, krijg je een cutscene te zien waarbij verteld wordt dat jij wordt ingehuurd door een mysterieuze man. Hij wil jouw sluipschutters-kwaliteiten inhuren, maar heeft een voorwaarde. Het is de bedoeling dat jij, net als hijzelf, een masker draagt. Dit masker zorgt ervoor dat je tijdens missies kunt communiceren met je baas en dit helpt je met het behalen van de missies. Hier is direct het grote verschil met de voorganger Sniper Ghost Warrior 3 te zien die gericht was op de open wereld. Sniper Ghost Warrior Contracts wijkt hiervan af en keert terug naar een contract gerichte basis. Er zijn in totaal vijf mappen die elk vijf missies te bieden hebben. Elke missie speelt af in een ander gebied op de map en deze gebieden hebben een aardige afmeting.

De eerste missie die ik aanging was natuurlijk de tutorial. Hoewel ik de tutorial graag skip was het geen slecht idee om hier mijn speelsessie mee te starten. In de tutorial wordt kort, maar krachtig uitgelegd hoe het sluipschuttersgeweer werkt. Je volgt de aanwijzingen op, schiet op houten doelen en verandert van kogels, zodat je weet hoe alles werkt en klaar is Kees. Op naar het echte werk! In mijn geval werd ik naar de Kolchack Harbor gestuurd, de eerste missie op de Siberische map. In plaats van eerst de loadout te checken om wapens te kopen of handige extra’s mee te nemen, sprong ik gewoon in het diepe. Wat kun je nu meer nodig hebben dan een sluipschuttersgeweer en een pistool? Om eerlijk te zijn, ben ik het gewoon vergeten. Dit leverde geen problemen op en met een standaard loadout bestaande uit een pistool, een extra wapen en healthpacks kon ik gewoon aan de slag. Op de map zijn er verschillende locaties waar je ammunitie kunt bijvullen en verschillende wapens kunt oppakken. Zo kreeg ik al gauw toegang tot granaten.

De vrijheid in missies

Kolchack Harbor is zoals de naam al doet vermoeden een haven wat ook betekent dat er opslag huizen te vinden zijn. In Kolchack Harbor zijn er vijf contracten die je moet voltooien. In totaal lopen er drie doelen op de map, het koppel is gecombineerd tot één contract, maar het vinden van de telefoon die ze bezitten is een losstaand contract. Qua contracten op de map is er dus voldoende afwisseling en ik mocht zelf bepalen welk contract ik als eerste voltooide. Ren je eerst naar de dichtstbijzijnde haven om Igor P.Sehkov naar de andere wereld te helpen? Of probeer je eerst een laptop te hacken om vervolgens wel te zien waar je uitkomt. Wanneer een contract is voltooid, word je verplicht om naar een bepaalde zone te lopen. Na een contract worden twee zones aangewezen waarvan je er maar één hoeft te bezoeken. Hier deel je namelijk alle informatie van het contract met je baas en wordt het contract afgevinkt. Als beloning krijg je vervolgens een bak geld en tokens.

De contracten zijn niet het enige wat er te doen valt op de map. Er zijn ook verschillende premies, verzamelobjecten die bestaan uit notities en er zijn uitdagingen. De uitdagingen kunnen te maken hebben met een contract, maar kunnen ook gaan over jouw speelstijl. Zo is één van de uitdagingen om Leonid Nizhlev in vijf minuten te vermoorden. Andere uitdagingen zijn dan weer gericht op het doden van vijanden met verschillende wapens of om alle contracten uit te voeren zonder dat iemand weet dat je er bent. Net zoals de contracten krijg je met de uitdagingen geld en tokens.

Adem in en schieten maar

Als sluipschutter is het sluipschuttersgeweer het belangrijkste wapen in je bezit en speelt de verrekijker een grote rol. Vanaf een lange afstand is het moeilijk om vijanden te zien en door de verrekijker te gebruiken kun je ze markeren. Dit zorgt er niet alleen voor dat je weet waar de vijanden zijn, maar weet je ook direct de afstand. Zowel met de verrekijker als het sluipschuttersgeweer kun je ver inzoomen, waardoor je de omgeving rustig kunt bekijken. Wanneer je een vijand op het oog hebt, voldoet het niet om te richten en gewoon te schieten. Als eerste moet je rekening houden met de afstand, dan moet je bekijken hoe de wind staat, want anders gaat de kogel alsnog mis. Om dan de volledige focus te behalen, kun je nog je adem inhouden en dan is het tijd om te schieten. Het systeem is dus gebaseerd op de realiteit en voegt een realistische dimensie toe aan de game. Met de verschillende soorten kogels is het mogelijk om vijanden te markeren, ze te lokken naar een bepaalde locatie of om elektrische apparaten onschadelijk te maken. Op het moment dat je twee vijanden op één lijn ziet staan, zorgt goed richten ervoor dat je beide met één kogel kunt vermoorden.

Sluipschutters zijn net als jij goed verborgen en zijn niet bang om te schieten wanneer ze je zien. Wanneer dat gebeurt, wordt de rest van de vijanden ook gealarmeerd en moet je alles uit huis halen om te overleven. In de haven hadden een aantal gebouwen camera’s die je onschadelijk kunt maken met een kogel. Wanneer je wordt gezien, worden ook hier weer alle vijanden die dichtbij zijn gealarmeerd. Het gave hiervan is dat je de soldaten soms hoort praten en dat je de voetstappen kunt horen als je goed luistert. Als je achter een muur staat en het licht goed valt, zie je ook de schaduw van een soldaat dichterbij komen. Hierdoor kun je mooi in de gaten houden wanneer hij om de hoek komt. Je kunt er dan voor kiezen om hem om zeep te helpen met een kogel of om met je mes een melee-aanval uit te voeren.

Voorlopige oordeel van Anita van Beugen

Sniper Ghost Warrior Contracts ziet er adembenemend uit, natuurlijk weet ik niet hoe oudere computers er mee omgaan, maar de omgeving is prachtig. Met de ijsblokken in het water en pakhuizen vol met vaten en kisten is de omgeving goed vormgegeven. Als je denkt dat het makkelijk is om een sluipschutter te zijn dan leert deze game dat al je ervaringen uit andere games voor niets is geweest. Met het uitgebreide systeem waarbij de afstand en windrichting uitmaken, schoot ik vaker mis dan raak op de lange afstand. Dat is geen probleem als de AI gewoon rustig blijft staan, maar dat doen ze niet. Ze gaan direct op zoek naar jou, sluipschutters proberen je locatie te vinden en voor je het weet, word je ook met zwaarder geschut bekogelt. De missie locaties zijn groot genoeg om een gevoel van vrijheid te creëren en de uitdagingen zorgen ervoor dat missies meerdere keren te bespelen zijn. Met wat ik gezien en ervaren heb met het spelen ben ik zo ver zeer positief over Sniper Ghost Warrior Contracts. De game is niet makkelijk, maar wanneer je meer ervaring opdoet, zorgt dit er wel voor dat je werk wordt beloond.

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Sniper Ghost Warrior Contracts

City Interactive

22 november 2019