Preview: Sleeping Dogs

Geplaatst: 11 juni 2012 18:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Sleeping Dogs is een game die, nog voordat hij de winkels heeft bereikt, al een heel verhaal heeft meegemaakt. We zagen eind 2009 voor het eerst iets van dit spel, toen nog onder de naam True Crime: Hong Kong. Daarna was het ruim twee jaar stil rondom de titel, en begon men te twijfelen of het project misschien was gecancelled... totdat uitgever Square Enix begin dit jaar opeens weer wat van de game liet horen, dit keer onder de naam Sleeping Dogs. Op de afgelopen E3 hebben we weer wat meer details rondom het spel mogen aanhoren.

Undercover bij de triads
In Sleeping Dogs speel je de rol van Wei Shen, een politie-agent die werkt bij het Triads Bureau. Hij wordt ingezet als undercover agent bij de triads-organisatie Sun On Yee, met als uiteindelijk doel om die organisatie neer te halen. Maar goed, voordat het zover is zal Wei zich uiteraard op moeten werken binnen de triads, om op die manier in contact te komen met de leider van de bende. Er zit dus niets anders op dan de grote leider voorlopig te volgen, en zijn opdrachten zonder emoties uit te voeren. Tegelijkertijd is het ook zaak om de politie op de hoogte te houden van je vorderingen. Undercover agent of niet: het rapporteren van je voortgang aan je baas zal altijd blijven bestaan.

Hong Kong op z'n best
De missie van Wei speelt zich af in het levendige Hong Kong. De ontwikkelaars van het spel, United Front Games, hebben voor deze stad gekozen omdat het een plaats is die veel (westerse) games nog nooit bezocht hebben. Wie weet is het spelen van deze game een mooie aanleiding om dat toch een keer te doen, want naar aanleiding van de beelden die we hebben gezien ziet het er (op de criminaliteit en de illegaliteit na) aardig goed uit. Dit is te danken aan de levendigheid die de stad uitademd. Deze levendigheid is te zien tijdens een missie waarin je revanche neemt op een bepaald persoon. Het lijkt erop dat er precies op dat moment Chinees nieuwjaar wordt gevierd, aangezien de straat waar je doorheen loopt vol staat met mensen en de lucht is gevuld met vrolijke vuurwerkkleuren. Meer dan een bijzaak is het echter niet, want het gaat je op dat moment maar om één ding: het liquideren van een belangrijke vijand.

Vechten zonder wapens
Voordat die vijand in zicht komt, zul je je uiteraard eerst door zijn verdediging heen moeten werken. Gelukkig is dat voor Wei geen probleem, aangezien hij de martial arts, kung fu en alle andere vechtstijlen tot in de kleinste puntjes lijkt te beheersen. Daarbij is het ook mogelijk om gebruik te maken van objecten in de omgeving: puntige paaltjes blijken namelijk de ideale spies te zijn, en het feit dat ventilatoren nogal hard ronddraaien lijkt ook een bijkomend voordeel te zijn. Je zou denken dat het gebruik van wapens niet eens meer nodig is, maar ook daar kan Wei mee om gaan. Het is echter leuker om steeds een originele manier te bedenken om de vijand om te leggen. Want zeg nou zelf, het schieten met lood is iets wat we door de jaren heen tot in den treure hebben gedaan. Voor een open-wereld game is deze manier van vechten dan ook een verfrissing.

Los van de sleur
Naast de hoofdmissies zijn er ook heel wat zijmissies te spelen, al is het maar om even los te komen van de 'sleur' van het verhaal. Het is bijvoorbeeld mogelijk om je te wagen aan (illegale) straatraces, met de keuze uit meer dan 65 voertuigen. Daarnaast mogen ook de vrouwen uiteraard niet ontbreken: zij zorgen, misschien nog wel meer dan die straatraces, voor voldoende afleiding. Uiteraard totdat de plicht roept, aangezien er af en toe toch gewerkt moet worden...

Al met al lijkt Sleepings Dogs een heel aardige titel te worden. Hier en daar zijn nog wat onvolkomenheden te ontdekken, maar het lijkt niet iets te zijn wat het speelplezier bederft. Nog even wat bijschaven dus, en we hebben er weer een mooie najaarstitel bij. Hoewel, 'najaar' is niet helemaal het juiste woord. Sleeping Dogs komt namelijk al op 17 augustus uit voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

Lees meer