Preview: Sleeping Dogs: Definitive Edition

Geplaatst: 24 september 2014 12:00

Het 'regent' remakes, HD-versies en reboots van diverse games de laatste tijd. Sommigen zien liever nieuwe IP's, anderen lopen altijd wel warm voor hun favoriete game in een nieuw jasje. Dan moet het echter wel goed uitgevoerd worden, we hebben immers niks aan een afgeraffelde port. Als het nu gaat om een zeer oude game, dan vind ik het vaak wel tof. Het gaat de laatste tijd vaak echter om games die nog vrij nieuw zijn. Het is dan vrij lastig om met een HD- of next-gen-versie nog echt wat toe te voegen. Nu is het de beurt aan Sleeping Dogs, ook deze game krijgt een make-over. Wat voor nieuws gaat deze nieuwe versie ons brengen?

Virtuele 'reis' naar Hong Kong

Natuurlijk blijft de originele game qua verhaal en gameplay grotendeels intact. Wel zijn er enkele gameplayaanpassingen in Sleeping Dogs: Definitive Edition verwerkt. Zo is er gesleuteld aan de moeilijkheidsgraad, maar alleen bij enkele gamemomenten. Daarnaast zou ook het vechten soepeler moeten gaan. In Sleeping Dogs kon je tijdens de vele gevechten counteren. Ook het counteren is getweakt, waardoor het geheel nog vloeiender zou moeten werken. Daarnaast zijn er nog andere verbeteringen doorgevoerd. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: de besturing van auto's, de camera posities en de physics.

Daar overheen komt natuurlijk nog een saus van grafisch geweld. Al is het de vraag in hoeverre dit het verschil gaat uitmaken. De game draait sowieso in 1080p, waarmee de game scherper eruit gaat zien. Er zijn nog geen vergelijkingsvideo's, dus het is nog even afwachten in hoeverre het een enorm verschil zal zijn, zoals bijvoorbeeld bij GTA V next-gen. Wel heeft de ontwikkelaar aangegeven alles, grafisch gezien, naar een hoger niveau heeft weten te tillen. We zullen het met de tijd wel gaan ervaren of dit daadwerkelijk het geval zal zijn. Naast de kleine updates in gameplay en de grafische verbeteringen kunnen we nog wat strakkere audio verwachten. Hiermee wil de ontwikkelaar een nog betere ambiance creëren in Hong Kong. Ten slotte kunnen verbeterde geluidseffecten en dergelijke voor een meer realistischere ervaring zorgen. Het heeft me altijd leuk geleken om eens in het echt Hong Kong te bezoeken, maar mocht het er nooit van komen, dan is een virtuele 'reis' toch hetgeen wat het dichtst in de buurt komt qua alternatief. Zeker met de nieuwe kracht van de next-gen consoles.

DLC-feest

Wat heeft Sleeping Dogs: Definitive Edition nog meer te bieden? Bij deze versie worden we voorzien van alle DLC die is uitgebracht voor de originele game. In dit geval gaat om 24 DLC-pakketten, een toch wel zeer groot aantal. De kans is dus vrij groot dat er DLC tussen zit die je nog niet had. Het is helemaal een feest wanneer je nog geen DLC had aangeschaft voor de game. Je krijgt dan met Sleeping Dogs: Definitive Edition een behoorlijk verlengde versie, voor nog enkele uren extra speelplezier. Zo heb je de Nightmare in North Point-DLC, waarin je het tegen een soort vampieren/demonen kunt opnemen. Of als je daar niet van houdt heb je bijvoorbeeld nog de Year of the Snake-DLC. Het verhaal gaat dan verder waar het met de game eindigde en de protagonist Wei Shen pikt zijn beroep als agent weer op. Zo kun je bijvoorbeeld ineens willekeurige voorbijgangers gewoon arresteren, wat weer de nodige extra fun oplevert. Dan blijven er naast deze twee DLC-pakketten nog 22 DLC-pakketten over, een erg compleet geheel dus allemaal.

Verwachting

Had je wel alle DLC, dan is het natuurlijk de vraag of Sleeping Dogs: Definitive Edition het waard is om nogmaals aan te schaffen. Tenzij je natuurlijk een enorme grafische hoer bent of een zware fan van de game en je jouw collectie compleet wilt houden. Ik blijf het zeggen, dit soort nieuwe versies zijn leuk, maar meestal heeft alleen de nieuwkomer er alle profijt van. De fans worden juist min of meer genaaid, want die hebben vaak alle DLC al los (en voor meer centjes) gekocht. Daarentegen, niemand verplicht je om Sleeping Dogs: Definitive Edition meteen te halen. Je kan ook lekker nieuwe titels gaan spelen en een half jaar later Sleeping Dogs: Definitive Edition alsnog via een aanbieding op de kop tikken. Heb je Sleeping Dogs nog niet kunnen spelen? Dan is Sleeping Dogs: Definitive Edition zeker een aanrader, een al zeer dikke game in een beter jasje, een hele dikke 'bontjas'.

Sleeping Dogs: Definitive Edition verschijnt op 10 oktober voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.