Preview: Skylanders SuperChargers

Aangepast: 20 mei 2018 14:30

Vorig jaar konden we onze vijanden nog 'trappen' waarna we in hun huid konden kruipen. Het jaar daarvoor konden onze karakters nog 'swappen' met elkaar en het jaar daarvoor hadden we zelfs 'giants'! Jullie raden het misschien al, het is weer tijd voor een nieuwe Skylanders! Dit maal mogen we racen met onze favoriete karakters en tevens met een aantal Nintendo-amiibo. Nu hoor ik jullie denken: is dat niet gewoon een verkapte Mario Kart?

Land, zee, lucht!

Nou, ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin wel bang was dat het allemaal erg veel op Mario Kart zou lijken. Toen ik eindelijk achter het zogeheten stuur mocht kruipen, werd deze angst wel een klein beetje bevestigd. Het principe is namelijk hetzelfde: jezelf een weg banen over een kleurrijke racetrack en dan met behulp van wapens of hulpmiddelen die je onderweg kunt vinden als eerste de finish zien te halen. Gelukkig geeft Skylanders SuperChargers wel een eigen twist aan de game. Zo heb je drie verschillende soorten racemodi: bij de ene heb je een heuse watertrack waar je alleen kunt racen met een boot, er is een vliegmodus en we hebben natuurlijk de 'normale' race die zich op de grond bevindt. Verder kun je nu ook wapens gebruiken die automatisch bij je vervoersmiddel zitten, maar dan moet je wel onderweg genoeg ammo oppikken, anders heb je er alsnog niks aan.

Naast de gewone adventure mode die we gewend zijn uit de vorige delen van de serie, zijn er dit keer dus drie verschillende manieren van racen in SuperChargers. Hiermee probeert de game zich wel degelijk te onderscheiden van de klassieke Mario Kart. De waterraces zien er erg vet uit en brengen de nodige interactie met zich mee. Zo kun je zowel bovenop als onder het water door racen. Soms liggen de speed boosts onderwater, waardoor je zelfs gedwongen wordt te duiken. Ook het vliegen zorgt voor de nodige afwisseling, het is eigenlijk hetzelfde idee als met het op de weg racen, maar aangezien je meer mogelijkheden hebt tijdens het vliegen, geeft dat toch een andere zwaai eraan.

Nintendo Represent

Maar Skylanders zou Skylanders niet zijn als je een aantal elementen in de game moet unlocken door middel van het kopen van nieuwe poppetjes. De vlieg- en waterraces zijn dan ook niet mogelijk met het starterspakket. Deze bestaat namelijk uit een auto en twee Skylanders-figuren. De game is met dit pakket helemaal uit te spelen, maar wil je alle zijmissies en extra's ook kunnen spelen, dan zul je een boot en vliegtuig erbij moeten kopen. Wel is het heel erg vet dat zowel Donkey Kong als Bowser te spelen zijn en dat Donkey Kong zelfs bij het Wii U-Starterspakket inbegrepen zit. Je kunt deze twee characters tevens gebruiken als amiibo, wat natuurlijk voor de Nintendo-fans een grote pre is. Of er in de toekomst nog meer Nintendo-karakters naar Skylanders worden gehaald, konden de developers nog niet zeggen, maar ik neem aan dat als de Wii U-versie een beetje goed verkoopt we nog een hoop meer Nintendo-personages kunnen verwachten.

Voorlopig oordeel

Alhoewel er niet veel veranderd is aan het uiterlijk van Skylanders SuperChargers, hebben de makers wel hun best gedaan om een nieuw element toe te voegen aan dit nieuwste deel. Natuurlijk lijkt het op die ene game die we zo goed kennen, maar er is wel moeite in gestoken om alle races toch net wat anders aan te laten voelen. Tevens is het vet dat we nu ook met twee gloednieuwe Nintendo-characters kunnen spelen. Ik weet zeker dat kinderen weer alle nieuwe poppetjes willen verzamelen en dat volwassenen stiekem ook tijd stoppen in zowel de game als in het bewonderen van de altijd prachtig uitziende poppetjes!

Skylanders SuperChargers is al vanaf 25 september te spelen op de Xbox One, Xbox 360, PlayStation 4, PlayStation 3, Wii U, Wii, Nintendo 3DS en Nintendo 2DS.

Packshot Skylanders SuperChargers

Skylanders