Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
Severed
  • ONTWIKKELAAR Drinkbox Studios
  • EERSTE RELEASEDATUM 26 april 2016
  • PLATFORMEN PlayStation Vita
  • GAMELINER SCORE

Preview: Severed

De PlayStation Vita is volgens velen al dood. Ook ik raak mijn PS Vita nog nauwelijks aan, maar dat komt niet doordat het een slechte handheld is. Er zijn gewoon te weinig exclusives te vinden. De meeste games die er nu nog op verschijnen, verschijnen ook voor de PlayStation 4. Als ik thuis ben en tussen de PS4 en PS Vita moet kiezen, dan kies ik natuurlijk voor de PS4. Ik was dan ook verbaasd toen ik hoorde dat er tijdens de gamescom een exclusieve PS Vita-game speelbaar zou zijn, namelijk Severed. Afgelopen gamescom ben ik dan ook bij ontwikkelaar Drinkbox Studios, die je misschien kent van Guacamelee!, langsgegaan om te kijken of dit een game is om in de gaten te houden.

onbekend

About a missing arm

Over het verhaal van de game is nog niet heel veel bekendgemaakt. Je speelt in ieder geval met het vrouwelijk hoofdpersonage Sasha, die haar arm heeft verloren. Ook is er wat verschrikkelijks met haar familieleden gebeurd. Hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren, kom je vanzelf te weten tijdens het spelen van de game. Qua art-style merk je wel dat de game door dezelfde ontwikkelaar is gemaakt als Guacamelee!. Wel is allemaal wat donkerder. De gameplay daarentegen is juist weer heel anders. Guacamelee! is een 2D-fightingplatformer, terwijl Severed een soort first-person dungeon crawler is. Hierbij heb je niet de volledige loopvrijheid, maar ga je van kamer naar kamer met behulp van de analoge stick. In elke kamer kan je wel 360 graden ronddraaien om voorwerpen te vinden. Zo kan je bijvoorbeeld sleutels vinden om deuren te openen.

Ledematen afhakken

Natuurlijk zijn er ook vijanden te vinden, die je te lijf moet gaan met je zwaard. Het combatsysteem werkt volledig met touch, waardoor ik het niet zie gebeuren dat deze game op een console gaat verschijnen. Door over enemies heen te swipen, val je ze aan. Echter kan je ze niet aanvallen wanneer ze in hun verdedigingsmodus zitten. Mocht je dit wel doen, dan raak je stunned en kan je even niks doen. Wanneer de vijanden jou aanvallen, moet je tegen hun beweging in swipen om hun aanval te blokkeren, waarna je een counteraanval kunt uitvoeren. Daarnaast is er nog een balkje voor je special attack. Deze vul je door schade aan te richten zonder te worden gestunned of geraakt. Zodra je balkje vol is, tik je op de enemy, waarna je zijn ledematen kan afhakken.

onbekend

Enemy management

Wanneer je maar één vijand voor je neus hebt, is het best makkelijk om op zijn moves te reageren en werd ik dan ook niet zo snel geraakt. Er zijn echter ook gevechten met meerdere enemies tegelijkertijd, en dan wordt het echt wel een stuk pittiger. Onderin het beeld zie je voor elke vijand een cirkel. De gele buitenrand laat zien wanneer de enemy gaat aanvallen en het rode gedeelte binnenin geeft de hoeveelheid health weer. Zo kan je zien wanneer je de camera moet draaien met je analoge stick om je even op een andere vijand te focussen.

Wat kan je nog meer verwachten?


Nadat ik de demo had uitgespeeld, liet de ontwikkelaar nog even een nieuwere build van de game zien. De build die ik speelde was namelijk al ruim een half jaar oud en in de nieuwe build was er al een hoop veranderd. Zo zal de game een uitgebreid upgradesysteem bevatten. Je koopt deze upgrades met de ledematen de je van je vijanden haalt. Ook zal er magie aanwezig zijn, dus ben je niet alleen maar aan het hakken. De demo die ik speelde was vrij lineair, omdat het natuurlijk de introductie van de game was. In de volledige game is er een grote open wereld met meerdere lagen, dus zijn er veel meer verschillende paden die je kan nemen. Daarnaast is er een dag-en-nachtsysteem, waarbij bepaalde deuren bijvoorbeeld alleen in de nacht open zijn of juist alleen overdag.

onbekend

Voorlopig oordeel

Mocht je van plan zijn om afscheid te nemen van je PlayStation Vita, dan zou ik daar nog even mee wachten. Severed lijkt namelijk echt een vette game te worden! Voor mij was het in ieder geval de verrassing van de gamescom. De art-style van de game is erg tof en de gameplay is best origineel. In de demo zaten al aardig wat verschillende vijanden die je op andere manieren moest uitschakelen, dus ga ik er vanuit dat we in de volledige game nog veel meer soorten enemies te zien krijgen. Drinkbox Studios heeft ook alleen maar goede titels op zijn naam staan, dus zal het met deze game vast wel goedkomen.

Severed zal eind dit jaar of begin 2016 verschijnen voor de PlayStation Vita.

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?