Preview: Secret Files 3

Mijn eerste afspraak met uitgever Deep Silver was een feit. Na een korte rondleiding van Joost over de beursvloer, was mijn missie meer dan duidelijk. Ik, en alleen ik, moest naar Deep Silver om daar een game te checken. Een game waar nog akelig weinig van bekend was. Een game waar iedereen naar uit zou moeten kijken. Een game en ja, alleen deze game, waar je absoluut nog nooit van gehoord hebt. Althans, ik tot drie minuten voor de desbetreffende presentatie niet.

Are you guys interested in some pre-Alpha-footage?
De presentatie begon met een WinRar.exe bestand, een Deep Silver-achtergrond en een tamelijk forse man met een glimlach op zijn gezicht. Zo'n glimlach die eigenlijk zegt: Fuck, het werkt niet. Blijven lachen!. Dat is natuurlijk geen probleem, want het gaat om de game, maar na tien minuten klikken, slepen en opnieuw opstarten mocht het van ons wel opgelost zijn. De computer wilde gewoonweg niet meewerken. Maar goed, het oplossen dus. De presentatie kwam zo in het geheel een beetje rommelig over. Zonde, maar goed, dat mocht de pret niet drukken. Echter kwam er vervolgens een wel heel aparte vraag, namelijk of we geïnteresseerd waren in pre-Alpha-footage. De meeste mensen om mij heen schudden nee en hadden absoluut géén interesse in beelden die toch niet in de game kwamen (daar kwam het op neer). Ik als bescheiden Hollander vond het wel interessant wat zo'n game nou achter zich laat en niet meeneemt in het eindproduct. Dus we deden wat de meesten niet wilden: we gingen naar de verwijderde stukken uit de game kijken.

Relaties opbouwen met karakters. Hiep hoi!

Even voor de duidelijkheid
Zoals deze subtitel al duidelijk maakt: we gaan even wat duidelijk maken. Deze game is een old-school point and click avontuur, zo eentje als Monkey Island. Van plaats A naar plaats B, spullen combineren om ergens doorheen te kunnen en personen apart benaderen. Je kent het wel, het ouderwetse spul. Maar... dat maakt het niet minder tof. De studio achter Secret Files 3 heeft er namelijk wel iets nieuws van gemaakt. Zo is de anekdote van de game dat je een droom hebt over een bepaalde situatie. Dat klinkt zo losstaand niet erg interessant, maar die droom gaat over de toekomst. Dus simpel gezegd: jij gaat naar een plek, je krijgt er een droom over, ín die droom speel jij de situatie maar dat mislukt. Een bom gaat af, degene die je zoekt rent weg of je komt vast te zitten in een val. Op dat moment word je wakker en kun je diezelfde situatie opnieuw spelen. Maar dit keer met de informatie in je achterhoofd over hoe het verkeerd kan gaan. Snap?
Dus stel: je zoekt iemand, maar die rent weg wanneer hij jou ziet, dan moet je daar wat aan doen. Als het - ik noem maar iets wat ik zag - aan het vriezen is, kun je een emmer met water over het wegdek gooien. Zo wordt de ondergrond glad, degene die jij wilt hebben glijdt uit en knalt met zijn volle gewicht op de grond. Oftewel: je hebt hem. Maar je hebt meerdere opties om je epische reis te voltooien, want zo kun je ook gewoon de poort dichtlassen met een brander die om de hoek staat. Dan kan diegene er ook niet door en kun je hem alsnog confronteren.

Klungelig en onhandig
Qua 'look & feel' zat het helaas wat minder snor. De originaliteit is er en de stijl van verhaalvertelling en verhaal zelf zijn ook prima, maar de manier waarop alles zich presenteert en verplaatst, dat zit nog niet snor. Het loopt net alsof je beperkt wordt door alleen vier kanten op te kunnen lopen, en bewegingen (ik richt me hierbij op het vallen en rennen) zien eruit alsof je een robot bent. Ook de ondergrond lijkt soms onder je personage z'n voeten weg te glijden met als reden dat het gewoon nog niet goed geprogrammeerd is. Komt allemaal goed, maar als het er in de uiteindelijke versie nog steeds in zit zou het natuurlijk zonde zijn.

Het is niet wat je denkt dat het is...

Verwachting
Misschien niet zoals je het verwacht, maar dit zag er echt heel erg leuk uit. De verschillende manieren waarop je iets kon voorkomen door simpelweg de droom te spelen was erg tof gedaan en ook het verhaal lijkt wel geinig te worden. We hebben het dan over Egypte, de farao's en geheime rollen met geheime symbolen erop. Dat is natuurlijk vrij logisch, de game heet immers Secret Files 3. Helaas zitten er ook wat klungelige actiespelletjes in en die halen de charme van het nadenken een beetje weg. Al met al mag je hier wel een oogje voor openhouden.

Oh, en de game is Duits. Just saying.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?