Preview: Scalebound

Aangepast: 20 mei 2018 14:23

Scalebound is zo'n game waarvan iedereen in het afgelopen jaar wel eens heeft gehoord, maar waarvan niemand voor deze gamescom eigenlijk nog iets wist. Na de gameplaytrailer van gisteren en de presentatie die ik vandaag bijwoonde, heb ik een aanzienlijk beter beeld van Scalebound gekregen. Een goed en bovendien veelbelovend beeld, want plots zie ik Scalebound als één van de meest interessante exclusieve games voor de Xbox One.

Hipster op draak

De held van Scalebound, genaamd Drew, doet meteen denken aan de nieuwerwetse Dante uit DmC Devil May Cry. Een westerse hipster met bijpassende koptelefoon die overduidelijk onderhuidse Aziatische roots heeft (vooral te zien aan de animaties, kledij en oneliners). Toch is het niet deze opvallende Drew die de show steelt, maar zijn compagnon: de draak Thuban. Dit enorme wezen vecht aan je zijde, heeft een eigen wil en ziet er ongekend bruut uit. Samen neem je het op tegen verschillende kleinere vijanden, maar vooral ook tegen enorme eindbazen, waar ik reeds een paar indrukwekkende exemplaren van heb mogen aanschouwen. In die gevechten komen de Japanse roots, die eigenlijk iedere game van PlatinumGames wel kent, pas echt bovendrijven. Hit points zijn zichtbaar en er wordt zeer chaotisch gehakt en geschoten. Drew kan namelijk vertrouwen op zowel melee als ranged wapens, die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben en bovendien niet de gehele game lang te gebruiken zijn. Op een gegeven moment zijn je wapens namelijk aan vervanging toe, wat ons bij de vele RPG-elementen van Scalebound brengt.

Tevens een RPG

Hoewel Scalebound in eerste instantie meer overkomt als een third-person hack and slash-game, bevat de game ook flink wat RPG-elementen. Zo is je draak naar smaak aan te passen, zowel op visueel als op functioneel vlak, en kun je urenlang in menuutjes navigeren om uiteindelijk jouw favoriete uitrusting samen te stellen. Ook draait het in Scalebound om het verkennen van een grote, uitnodigende wereld, die bovendien volledig schijnt te vertrouwen op 'Pulse'. Dit is een soort magische substantie, die tevens de band tussen Drew en Thuban versterkt, maar waardoor men vooral de vreemde wereld probeert te verklaren (we zagen tijdens deze specifieke presentatie tientallen zwevende eilanden in de lucht). Waar geen enkele RPG eigenlijk zonder draak kan, schijnt een draak dus ook niet zonder enige RPG-elementen te kunnen. Gelukkig, want dit zorgt ervoor dat Scalebound niet aanvoelt als Bayonetta met een draak, maar echt als een nieuwe, veelbelovende actie-RPG.

Samen strijden

Iets waarvan we nagenoeg niets hebben gezien, maar waar wel erg op gehamerd wordt deze gamescom, is het feit dat Scalebound met vier spelers coöperatief te spelen is. Dat betekent vier hoofdpersonen en dus ook vier draken, die samen strijden tegen de vele computergestuurde vijanden. Hoe dit precies in zijn werk gaat, is vooralsnog ietwat onduidelijk, maar dat dit epische boss battles kan opleveren, lijkt me duidelijk. Of je je uitrusting, loot en andere vergaarde items meeneemt uit de singleplayer en vice versa, is helaas ook nog niet bekend. Wat wel bekend is, is dat je een Xbox One in huis moet hebben om Scalebound volgend jaar überhaupt te kunnen spelen, aangezien de game exclusief verschijnt op de console van Microsoft.

Voorlopig oordeel

Al met al wist Scalebound me in de eerste uren op gamescom 2015 al meteen flink te verrassen. De samenwerking tussen hoofdpersoon Drew en brute draak Thuban lijkt goed te werken, terwijl beide ook afzonderlijk van elkaar kont lijken te schoppen. Tel daar de vele interessante RPG-elementen en de veelbelovende coöperatieve modus voor vier spelers bij op, en Scalebound zou zomaar één van de interessantste Xbox One-exclusives van volgend jaar kunnen worden.

Scalebound kunnen we rond de feestdagen van 2016 verwachten, uiteraard exclusief op de Xbox One.

Packshot Scalebound

-