Satisfactory
  • ONTWIKKELAAR Coffee Stain Studios
  • EERSTE RELEASEDATUM 19 maart 2019
  • PLATFORMEN Pc
  • GENRE Simulatie, Open-World
  • GAMELINER SCORE -

Preview: Satisfactory - Niet alleen voor de controlfreaks

Ah Satisfactory, de lichte survivalgame van Coffee Stain Studios waarin je prachtige buitenaardse planeten mag gaan vervuilen met machines en fabrieken, om de zakken van je hebzuchtige werkgevers te kunnen vullen. Deze industrialisatie gaat uiteraard gepaard met de nodige vervuiling, ontbossing en het uitroeien van de lokale fauna. Klinkt niet als een hele leuke ervaring, toch? Hoewel het inderdaad niet de meest leuke gedachte is om mee rond te lopen, is Satisfactory toch een ontzettend leuke en, zoals de naam van de game al doet vermoeden, bevredigende game en ik ga je precies vertellen waarom.

Industriële revolutie

In Satisfactory ben je het loonslaafje van een bedrijf dat FICSIT heet. Je wordt in een soort capsule naar een onbewoonde buitenaardse planeet gestuurd met als doel zoveel mogelijk producten terug naar je thuiswereld te sturen. Wanneer je op de planeet landt, heb je niets meer tot je beschikking dan een soort stok waarmee je grondstoffen als ijzererts los kunt hakken. Deze Xeno-zapper fungeert ook als een soort wapenstok, want de planeet is natuurlijk ook gevuld met de nodige "dieren". Deze inheemse wezens vinden het natuurlijk niet oké dat je hun prachtige planeet vervuilt met enorme metalen bouwwerken die de planeet ontdoen van alle natuurlijke grondstoffen, dus bereid je ook maar voor om je te verdedigen.

Wanneer je op de nieuwe planeet bent geland, kun je je capsule ontmantelen om genoeg materialen te verkrijgen voor een thuisbasis. Deze basis bevat een werkbank waarmee je de grondstoffen die je verzamelt om kunt zetten in materialen en producten. Ook kun je je basis verder upgraden en uitbreiden met nieuwe machines en tools. Het uitbreiden van je basis gebeurt in Tiers. Momenteel zitten er in de Early Access van de game zeven Tiers, die elk uit meerdere secties bestaan. Elke keer wanneer je een upgrade voltooit, kun je nieuwe materialen, onderdelen en machines vrijspelen. Zo begin je dus met letterlijk niets, maar kun je je basis uiteindelijk zodanig uitbreiden dat je een volautomatische en zelfvoorzienende productielijn in elkaar zet, die je kunt uitbreiden tot een waar productie-imperium.

Satisfactory3

Micromanagement simulator

Het in elkaar zetten van productielijnen is waar het is Satisfactory om draait. Aan het begin zul je nog veel met de hand moeten doen. Zelf je grondstoffen delven en zelf je halffabricaten knutselen op de werkbank. Wanneer je echter genoeg materialen hebt, wordt de game pas echt leuk. Je kunt bijvoorbeeld een grote boor neerzetten die ijzererts voor je delft, vervolgens kun je een oven neerzetten die deze ijzererts omsmelt in staven en deze staven kun je middels een productiemachine weer in ijzeren platen laten slaan, om die vervolgens door een andere machine te combineren met andere materialen. Al deze eindproducten stuur je uiteindelijk weer terug naar je thuisplaneet om je hebzuchtige bazen tevreden te houden.

Uiteraard hebben machines ook energie nodig om te kunnen draaien. Hier komt dan weer een enorme biomassaverbrander bij kijken. Je kunt bijvoorbeeld bladeren van struikjes af plukken om deze in de biomassaverbrander te steken. Vervolgens sluit je al je machines via een netwerk van kabels en elektriciteitspalen op de verbrander aan en je hoeft nergens meer naar om te kijken. Al je machines zijn voorzien van een display waarop je kunt zien wat de energieconsumptie is en alles valt zelfs te tweaken of te overclocken, zodat je je fabrieken nog efficiënter kunt laten draaien. Er is iets heel bevredigends aan het automatiseren van processen en het micromanagen van enorme machines en dat is ook precies wat Satisfactory zo leuk maakt. Middels lopende banden en pijpleidingen kun je al je machines op elkaar aansluiten, zodat de grondstoffen van heinde en verre in je machines gevoed kunnen worden. Het maakt dus feitelijk niet uit waar je je machines neerpleurt. Toch merkte ik tijdens het spelen dat ik erg mijn best deed om alles zo efficiënt mogelijk neer te zetten en alles netjes uit te lijnen. Ja, de OCD'er in mij was heel erg blij met Satisfactory.

Satisfactory2

Niet alleen voor de controlfreaks

Satisfactory is echter niet alleen een game voor de controlfreaks onder ons. De game is namelijk ook gewoon mooi. En met gewoon mooi, bedoel ik eigenlijk ontzettend mooi. Momenteel kun je kiezen uit vier verschillende planeten met elk hun eigen biomen en bijbehorende flora, en fauna. Omdat je op zoek moet naar grondstoffen, word je al gauw aangespoord om de planeet te verkennen. De planeten zijn vooraf gegenereerd en beslaan zo'n dertig vierkante kilometer. Er valt dus genoeg te verkennen en als je je thuisbasis genoeg upgrades hebt gegeven, krijg je uiteindelijk ook hulpmiddelen, zoals een buggy, die je helpen de planeet te verkennen. Uiteraard kom je ook de nodige wezens tegen, die vaker vijandig zijn dan vredig. Je kunt in deze game ook doodgaan, wanneer je vaak genoeg aangevallen bent door de lokale beesten. Je verliest dan alles wat je op zak had, waardoor je terug moet naar de plek waar je bent gestorven om je spullen weer terug te krijgen. Je kunt tussendoor wel besjes eten die je aan de struiken vindt. Hiermee kun je je healthbar aanvullen, nadat je een aanvaring hebt gehad met een van de vele beesten. Echte survival-elementen zitten dus niet echt in deze game, maar de aanwezigheid van vijandige beesten maakt het verkennen van de planeet en zoeken naar nieuwe grondstoffen, en materialen wel een heel stuk leuker.

Satisfactory1

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Satisfactory zit nog maar in de Early Access, maar voelt toch al aan als een volwaardige game. Er zijn momenteel zeven upgrade Tiers voor je thuisbasis waarmee je tig uren zoet kunt zijn. Dit worden uiteindelijk tien Tiers, wanneer de game lanceert. Daarnaast ziet de game er prachtig uit, met kleurrijke omgevingen en bijzondere beesten die overal op de planeten rondlopen. Er zijn hier en daar nog wel kleine issues met textures en de interactie tussen verschillende machines, maar niets dat niet opgelost kan worden of game-brekend is. Er zit momenteel niet echt een verhaallijn in de game of een rode draad tussen de verschillende planeten waar je uit kunt kiezen, dus dat zou ik nog graag willen zien. Verder hoop ik dat Coffee Stain gaandeweg nieuwe planeten, machines, producten, grondstoffen en wezens blijft toevoegen, want momenteel ben ik nog lang niet klaar met Satisfactory!

Over auteur Claudia Tjia

Claudia Tjia Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?