Preview: Saints Row: The Third

Geplaatst: 5 augustus 2011 16:00

Voordat we met de preview beginnen, zeg ik je alvast: ik ben geen fan van de voorgaande delen van Saints Row. Je kon mij vaker in Vice City vinden, dan in die shiney en vooral neppen steden van Saints Row. Maar ze proberen het nog een keer, maar dan met een totaal andere wending. Ik krijg een gevoel van Saints Row: The Third zoals ik dat kreeg toen ik een condoom in de bosjes vond; verrast en volslagen melig.

Kers op de Don van de badass
In een game als Grand Theft Auto had ik altijd het gevoel dat ik een klein onderdeel was van één grote bende of samenzwering. Hier is dat niet, hier ben jij de big boss, de Don, de kers op de taart of zo gezegd; de badass. Airstrikes, tanks of auto's die mensen afschieten door het dakraam, jij hebt ze. En jij alleen. Vergeet de Saints Row die je eerst kende, dit is totaal anders. Oma's die je met acties onderuit haalt waar worstelaars uit de ring jaloers op zouden zijn. Een twee meter lange dildo waarmee je een politieagent neerslaat. Het is onzin ten top. De karakters zien er erg interessant uit, wat er ook voor zorgt dat je geïnteresseerd blijft. De sfeer en setting van deze game wordt vanaf minuut 1 goed neergezet.

Open World, right mate?
Het blijft natuurlijk een open wereld game, ook wel een Sandbox-game genoemd. En daar leent het idee van Saints Row 3 zich natuurlijk geweldig voor! De vrijheid die je gewend bent van bijvoorbeeld Red Dead Redemption, de actie van Call of Duty en de onzin van Ratchat & Clank. Als je dit allemaal in een blender stopt en daarna tien minuten in de koelkast laat staan, krijg je Saints Row 3. Jammer genoeg is het niet alleen maar pracht en praal in Gameland. Want natuurlijk heeft een game last van bugs, en dan vooral dit soort games. En breek me de bek niet open over, daar heb je hem weer, Red Dead Redemption. De makers zijn gelukkig reëel en geven eerlijk toe dat het moeilijk is om met deze generatie hardware (het is een console game, right?) een wereld te maken die geen vertraging heeft. Want zelfs in Grand Theft Auto heb je last van steden die laat scherpstellen of huizen die uit de grond schieten. Maar ze hebben nog een kleine anderhalve maand, dus misschien kunnen ze deze oneffenheden verbergen.

Custom Missions
Genoeg over de technische kant, op naar de game zelf. Heb je dat wel eens? Dat je (daar gaan we weer) van A naar B moet in, ik noem maar iets, Red Dead Redemption? Dat is over het algemeen best saai, toch? Want ze hebben die koetsen en taxi's niet voor niets. En daar heeft de studio Volition iets op bedacht, namelijk de Custom Missions. Niet heel origineel die naam, maar wel toepasselijk. We willen niet van die typische bezorgklusjes, die je zo vaak in freeroam-games ziet, namaken, aldus Volition. En volgens de beelden hebben ze zich aan hun woord gehouden. Want wat is er nou spannender dan met een tank door een stad walsen en zo alles op je pad naar de tering schieten? En je krijgt er nog punten voor ook! En daar zit de truc; de mannen van Volition weten wat ze doen. Ze weten dat het episch is om met een tank aan de slag te gaan, of om een luchtaanval op één bewuste persoon te gooien! Dat is gewoon f*cking bruut! En zo onderscheiden ze zich van de serieuze games, en dat is maar goed ook.

Verwachting
Ik kan er niet omheen. Als je mij twee jaar geleden vertelde dat je fan was van de Saints Row-serie, had ik je uitgelachen en je uitgelegd dat ik het, in mijn opinie, ruk vond. Maar kan ik niet wachten om die game onder de loep te nemen en me te verdiepen in het verhaal, de karakters en de losgeslagen actie. De game komt in november uit, dus nog even geduld. Tot die tijd kun je nog aan de slag met die 'realistische' freeroamers. Want na Saints Row 3 wil je niks anders!