Preview: Saints Row: The Third

Geplaatst: 19 augustus 2011 13:00

Het derde deel in THQ's Saints Row-saga staat alweer voor de deur. Waar het eerste deel nog behoorlijk serieus was, is dit bij dit nieuwe deel volledig overboord gezet. De Saints hebben een eigen keten kledingwinkels en worden als supersterren behandeld.
Ook is het mogelijk om in een veelvoud aan winkels je baas uit te kitten met wapens en visueel te pimpen met een scala aan serieuze en minder serieuze kostuums. Van luxe pakken tot furry kostuums (google het), alles is mogelijk. Zo kun je wisselen van sekse, vergroten van je sex-appeal (grotere borsten!) of kiezen uit een van de zeven stemmen (zombiestem inbegrepen). Maar genoeg achtergrond, nu gamen!

Bankje overvallen
De missie die ik mocht spelen plaatste mij met mijn gang in een bank. Deze gingen we overvallen met maskers op. Grote oversized maskers wel te verstaan. Na het gebruikelijke Get on the floor!-geroep sloeg de atmosfeer plots over toen het bankpersoneel en masse een gun trok en het vuur openden. Na een heftig vuurgevecht wisten de overvallers alsnog de kluis te bereiken. In plaats van deze open te breken gingen ze een verdieping omhoog om vervolgens doodleuk het plafond boven de kluis weg te blazen. De explosie was zo heftig dat de zijmuur en een deel van het dak van het gebouw weg werden geblazen. Dit was geheel volgens plan, want er arriveerde een helikopter om de kluis op te tillen om ermee weg te vliegen. Dit gebeurde niet zonder tegenslag, want daar stonden de SWAT-teams die als vijgen aanvielen om de roof van de kluis te voorkomen. Balancerend op de kluis moet je proberen de politie op afstand te houden en tegelijk een aanvalshelikopter van de politie op andere ideeën te brengen. Uiteindelijk brak de kluis los van de helikopter en moest je er vanaf springen om niet dood te vallen op de harde grond beneden. Ik greep me vast aan een rand en wist me op de vloer te spelen om daar op mijn rug uit te puffen. En op dat moment richtten een paar dozijn SWAT-agenten hun gun op mij. Gepakt!

Helemaal los gaan!
Na de missie mochten we lekker onze gang gaan in de wereld van de Saints. Ik sprong gelijk op een motor en gaste naar de dichtstbijzijnde wapenwinkel om mij te beladen met een arsenaal waar Arnold jaloers op zou zijn. Hieronder bevond zich ook een bazooka die inktvissen afschoot. Dit wapen is exclusief voor de pre-order beschikbaar. Het wapen vuurt een inktvis af die zich op de schedel van je doelwit nestelt om vervolgens middels mindcontrol je hulpeloze doelwit raar te laten doen. Met een druk op een knop kun je daarna je doelwit laten detoneren door een indrukwekkende explosie. Ik rende de staat op en begon alles in mijn weg op te blazen. Dit begon net leuk te worden toen mijn tijd voor Saints Row: The Third op was...

Fun, explosies en over-the-top situaties: Saints Row: The Third had dit alles. Ik heb me uiterst goed vermaakt met deze game en de buitensporige situaties waarin je soms willens, soms wetens verzeild raakt. Deze game zit vol humor, geweld en pure lol. Voor mijn gevoel heb ik in deze speelsessie slechts het topje van de ijsberg mogen zien, maar het beloofd erg veel goeds. Een aanradertje dus!