Preview: Rogue Lords - Een komisch duivelse game

Geplaatst: 9 juni 2021 12:00

Goed en kwaad staan in veel games altijd recht tegenover elkaar, waardoor spelers vaak in de huid kruipen van een held die het kwaad wel even gaat verslaan. Goede bedoelingen, behulpzaamheid en een dosis moed zijn dan vaak nodig. Nou, gooi die zoetsappige mix maar lekker in de prullenbak, want we gaan de duivel een bezoekje brengen. Vergeet die heldendaden. Het is tijd om pure chaos te creëren, zielen te verzamelen en vooral de macht van de duivel terug te brengen in Rogue Lords.

Samenwerken met de duivel

Het is alweer flink wat jaren terug dat de duivel door Van Helsing werd verslagen, maar het likken van de wonden in hel is voorbij. Na een korte introductie van de duivel wordt het al gauw duidelijk wat hij allemaal van jou verwacht. Samen met zijn iconische volgelingen moet je de macht over de mensen grijpen en Van Helsing verslaan. De duivel verloor met zijn laatste gevecht ook zes artefacten, die hij eigenlijk wel terug wil hebben. De duivel vertelt zijn verhaal via een soort verhalenboek, waarin ook tekeningen te vinden zijn. Met gevaar voor eigen leven meld ik dat het verhaal van de duivel nogal komisch is en dat wordt extra versterkt door de goede voice-over. De duivel is ook niet bang om commentaar te leveren, dus blijf vooral niet stilstaan in de game.

Op visueel gebied is Rogue Lords ook een plaatje. De getekende stijl voedt de mysterieuze sfeer van de game en zorgt er tegelijkertijd voor dat alles overzichtelijk is. Geen onduidelijke menu’s of een vol scherm tijdens de gevechten, maar gewoon simpelheid. De animaties in de game zijn ook erg stijlvol en dat is vooral te zien tijdens de gevechten en het laadscherm. De map bestaat uit verschillende secties, waardoor een nieuwe sectie altijd even geladen moet worden. Dit duurt echter een seconde en wordt nog visueel mooi weergegeven ook. Je personage verandert namelijk in een zwerm vleermuizen die proberen door het beeldscherm heen te vliegen.

Duivelse krachten en het verzamelen van zielen

Na het verhaal van de duivel kom je via een eerste missie op de map terecht en loop je met een gekozen personage over de map heen. Op elke sectie van de map is wel iets te vinden. Zoals een stad die je moet aanvallen, een plek om je Diabolic Essence terug te krijgen of een speciaal event waarmee je karaktertrekken kunt verdienen. De Grim Reaper is er niet vies van om een handeltje te sluiten met de duivel en hij is dan ook je grote vriend op de map. In ruil voor zielen kun je niet alleen relieken met speciale krachten kopen, maar ook bestaande vaardigheden verbeteren of nieuwe vaardigheden kopen voor je personages. Omdat er per sectie van de map telkens maar één doel te vinden is, ga je razendsnel door de map heen. Doordat er telkens verschillende paden zijn, kun je ook niet alles behalen wat eigenlijk wel jammer is. Er is nu eenmaal weinig te doen op de map. De map is visueel wel mooi weergegeven en dat geldt ook voor de personages.

Aangezien je de duivel bent, zou het raar zijn om niet vals te spelen. Met behulp van de zogenoemde Diabolic Essence worden verslagen volgelingen weer tot leven gewekt en kun je de gezondheidsbalken van je eigen volgelingen en die van de vijand manipuleren. De Diabolic Essence raak je wel kwijt bij gebruik, dus je moet er zuinig mee omgaan. Toch kan het ervoor zorgen dat je een moeilijk gevecht weet te winnen. Het gevechtssysteem is gebaseerd op het turn-based combat system, maar je weet van te voren wel wie de vijand gaat aanvallen. Als speler moet je met die informatie dus de juiste keuzes maken. De drie volgelingen die je bij je hebt. In mijn geval Dracula, Bloody Mary en Headless Horseman, hebben allemaal hun specifieke vaardigheden die hierbij moeten helpen. Een vijand is pas verslagen als de gezondheidsbalk of spirituele balk aangeven dat hij of zij kwetsbaar is. Je moet dan nog wel de genadeklap uitdelen. Dit zie je vaker met strategie-games en past ook goed bij het systeem van Rogue Lords.

Ondanks dat je als duivel kunt valsspelen, heb je geen onbeperkte zetten in een ronde. In totaal krijg je vijf Action Points, die je naar keuze mag inzetten. Een vaardigheid van een volgeling kost dan ook één tot vijf van deze punten. Zo kan het handig zijn dat Headless Horseman zichzelf als target neerzet en Dracula hem met een vaardigheid Vampirisme geeft. Wanneer hij dan wordt aangevallen, krijgt hij een stuk leven terug. Headless Horseman is dan ook de volgeling die de meeste aanvallen kan hebben. Ondertussen heb je echter nog maar een Action Point over voor een aanval. De demonenjagers zijn ook geen watjes en weten aardig wat schade aan te richten. Wanneer je drie van dezelfde vaardigheden in bezit hebt, wordt dit met elkaar gemengd en wordt de vaardigheid geüpgraded. Dit zorgt er niet alleen voor dat de aanval sterker is, maar kost vaak ook meer Action Points. De ontwikkelaars hebben duidelijk veel tijd gestoken in het creëren van het gevechtssysteem, want dit is erg uitgebreid. Doordat de bèta nogal kort was, heb ik er nog geen ervaring mee kunnen opdoen. Maar wanneer je eigen volgelingen worden vermoord, moet je helemaal overnieuw beginnen. Ook worden de missies op de map steeds moeilijker.

1 1 1 1 1

Voorlopig oordeel van Anita

Het is een leuke twist om eens een keer als de duivel te spelen die zijn macht terug wil. Van Helsing kan dan ook de pot op en iconische personages, zoals Dracula en Bloody Mary, moeten daarvoor zorgen. Dat de ontwikkelaars zichzelf niet al te serieus hebben genomen, is te merken aan het komische verhaal van Rogue Lords. Dit wordt nog eens extra versterkt door de artstijl, voice-overs en de dialogen die verschijnen. Ik kan je vertellen dat de duivel een flinke dosis humor heeft. Het volledig begrijpen van de duivelse krachten en het gevechtssysteem heeft wat tijd nodig, door de vele strategieën die er in verwerkt zijn. Dit zorgt er echter wel voor dat het gevechtssysteem erg goed is uitgewerkt en de game het vooral hier van moet hebben. Ondanks deze sterke punten mist er toch een bepaald element. Wat dat element precies inhoudt, ben ik nog niet achter, maar ik miste toch erg de drang om de game op te starten of om verder te spelen. Omdat Rogue Lords het op het gebied van het verhaal, gevechtssysteem en humor het wel goed doet, ben ik benieuwd wat het volledige product gaat worden. De basis is er, maar een wat duidelijker doel of meer content op de map lost misschien wel wat problemen op.

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Rogue Lords

-

Nacon