Preview: Rock Band 3

Geplaatst: 14 oktober 2010 18:10

De wereld is veranderd in vergelijking met vroeger. Een paar generaties terug was buitenspelen na schooltijd heel normaal, nu blijven veel kids binnen om games te spelen. Vroeger waren games nog onschuldig en bestonden ze alleen uit een stel bewegende pixels, nu zijn ze onderwerp van Kamerdebatten en worden ze geboycot. Maar er is één ding dat goed is aan games, en dat goede element wordt binnenkort geïntroduceerd door Rock Band 3.

Plastic
In de vorige Rock Band spellen was het vooral leuk om met z'n allen op een plastic gitaart de sterren van de hemel te spelen of op het bijgeleverde drumstel eens flink los te gaan. Rock Band 3 zal op dit punt natuurlijk grotendeels hetzelfde blijven, maar er is ook een nieuw gedeelte, het 'goede' gedeelte waar ik het over had. Je kunt in de nieuwste Rock Band namelijk echt leren om een muziekinstrument te bespelen!

Pro Mode
In een eerdere preview heb ik het al gehad over het 'leren spelen' van een instrument, maar ik zal het nog een keertje kort uitleggen. Naast de gewone modi en de gitaar met vijf knoppen, bestaat er in Rock Band 3 de 'Pro mode' die je in combinatie met een nieuwe gitaar kunt spelen. Deze gitaar ziet eruit als een echte gitaar en werkt ook als zodanig. Het komt er dus op neer dat je niet vijf maar een stuk of zestien fret buttons (met de nieuwe gitaar zijn het eigenlijk gewoon snaren) hebt waarmee je een song speelt. Op die manier komt de ervaring van het spelen van een echt instrument dus wel heel dichtbij. Het mooie is dat dit niet alleen geldt voor de gitaar, maar dat ook het drumstel en het nieuwe keyboard deze Pro mode ondersteunen (de Pro mode van het drumstel vereist dan wel weer een nieuw drumstel).

Keyboard
Met die Pro mode heb ik zelf helaas nog niet kunnen spelen, maar ik ben wel zo gelukkig geweest dat ik het nieuwe keyboard uit mocht proberen. Bij het keyboard moet je je niet een complete piano inbeelden, maar een wat kleinere piano met minder toetsen. Allereerst heb je de normale modus, waarin je maar vijf toetsen van de piano gebruikt die uiteraard overeenkomen met de bekende vijf kleuren. Op dezelfde manier als met een gitaar moet je dan op het juiste moment de goede toets (of toetsen als je een akkoord aan moet slaan) indrukken om het liedje op de juiste manier te spelen. Echt leuk wordt het pas bij de Pro mode, waarin je het hele keyboard gebruikt. Het spreekt voor zich dat je hier even aan moet wennen, maar als je eenmaal lekker bezig bent ben je binnen no-time een professional in het bespelen van het keyboard.

Overige features
De Pro mode en het nieuwe instrument zijn natuurlijk de echte knallers, maar de volgende details wil ik jullie niet onthouden. Zo zitten er 83 nummers in de game als je 'm koopt en met de huidige lijst van meer dan vijfduizend nummers online zul je niet snel uitgespeeld zijn. Daarnaast is het mogelijk om je eigen setlists te maken om ze daarna te delen met je vrienden. Over vrienden gesproken, in Rock Band 3 is het mogelijk om met maar liefst zeven man (!) tegelijk tracks af te werken. De perfecte game voor een leuk feestje dus.

Alleen de twee krakers in de vorm van Pro mode en het keyboard maken Rock Band 3 al het kopen waard. Als je daarnaast ook nog de rest van de nieuwe features optelt en de fun die je gaat beleven tijdens het spelen, dan wordt het helemaal mooi. De mogelijkheid om via deze game een beetje een instrument te leren bespelen maakt Rock Band 3 nu al legendarisch!