Preview: Resistance 3

In mijn preview van Resistance 3 heb je al kunnen lezen dat ik ontzettend benieuwd was naar de multiplayer. Want zouden ze de lijn van deel één en twee kunnen doortrekken? Laat het nou net zo zijn dat ik een bètacode kreeg van Insomniac. Dat de bèta het pas na een week deed door gebrekkige servers en problemen met het bedrijf, is bijzaak. Het gaat erom dat het nu werkt en dat ik heb kunnen knallen. En dat knallen ging niet zonder slag of stoot.

Buggy
Een bèta is een bèta niet als er geen fouten in zitten. Dus in deze versie van de multiplayer zitten fouten, en helaas niet zo weinig ook. Textures die uit beeld schieten, ondergrond die doorzichtig wordt, balans die ver te zoeken is, karakters die door muren kunnen lopen en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Tot zover het negatieve deel van dit artikel; nu komen de leuke dingen. De twee maps die je voorgeschoteld krijgt zijn allebei klein. Dit hebben de makers bewust gedaan, zodat er beweging in het team zit. Zelfs snipers krijgen het moeilijk als ze op één plek blijven zitten. Het moge duidelijk zijn dat er heel wat Run & Gun-elementen inzitten. De maps zijn niet alleen klein, maar ook erg compact. Gangetje hier, tunneltje daar, brug zus, dakraam zo. Door al deze voorwerpen wordt de map goed gevuld en moet je wel bewegen om kills te kunnen maken. Helaas is dit nog niet goed uitgewerkt, want beide teams worden zo opgefokt om te rennen, dat ze allebei helemaal door elkaar worden geschud. Zo blijft er weinig over van de teamplay, dus is de samenwerking mager. Jammer, want je kun je powers, perks of hoe je ze ook wil noemen, goed gebruiken als je goed samen speelt.

Powers, perks of specials
Wat zeg je daar? Powers? Wat? Ik zal het even uitleggen: bijna elke shooter anno 2011 doet aan specialiteiten, beter bekent als Powers of Perks. Zo kent de Call of Duty serie al jaren het perksysteem en doet Crysis het met de nanosuits. Deze specials zijn ontzettend uitgebreid en kun je zo instellen of levelen dat het in jouw voordeel gaat werken. Meer ammo? Geen punt. Groter bereik? Zo gedaan. Maar ook sneller herladen of onzichtbaar worden is kinderspel. Resistance 3 doet dit niet heel anders, maar geeft er wel een eigen draai aan. Je speelt als mens of als Chimera, de monsters. Beide hebben verschillende specials. Zo kunnen de mensen voetafdrukken van de Chimera zien en kunnen de Chimera weer door muren heen kijken. Beide rassen kunnen hun specials flink uitbouwen. Het is dan jammer om te zien dat er weinig balans is tussen de specials. Een special geeft een Chimera bijvoorbeeld de mogelijkheid om een tijdelijk schild om zich heen te zetten. Het probleem is dat je gewoon geen kans hebt tegen deze krachtpatser. Het schild is ongeveer één minuut actief, dus hij/zij heeft flink de tijd om huis te houden. Samen met de combinatie van een granaatwerper die met de special wordt bijgeleverd, is het feestje compleet. Insomniac heeft dus nog het één en ander te doen als het gaat om de balans tussen de verschillende groepen.

Ze hadden geen pijlen meer, dus ze schoten met bananen
Ook de wapens mogen nog eens onder de loep worden genomen, want ook in dit stukje gameplay is het weer raak. De wapens zijn totaal uit balans en iedereen gaat voor de sniper of shotgun. Natuurlijk zijn deze twee wapens in meerdere games favoriet onder de spelers, maar hier is het niet meer te houden. En door de Run & Gun-gameplay kun je, zoals gezegd, absoluut niet stil staan. Daar komt ook nog eens bij dat er om elke hoek een tegenstander met een desbetreffende gun staat. Want de teams worden, zoals eerder aangegeven, helemaal door elkaar geschud. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat je, vooral in de eerste paar levels, geen schijn van kans maakt.

Voorlopig oordeel
Ik denk dat het genoeg is als ik zeg dat ik blij ben dat dit de bèta van Resistance 3 is, want er zitten nog heel wat schoonheidsfoutjes in. De waslijst die ik afging in dit artikel zegt denk ik al genoeg. Gelukkig heeft de studio nog een tijdje, dus ik geloof best dat deze bobbels nog gladgestreken kunnen worden. Wanneer dat gebeurt, kun je genieten van een stevige, maar vooral leuke multiplayer.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?