Preview: Resident Evil 6

Resident Evil 5 werd met gemengde gevoelens ontvangen. Volgens veel mensen was de game niet zo eng als zijn voorgangers. Ik had hier zelf helemaal geen problemen mee. Waar ik wel problemen mee had, was de vervelende besturing. Op de gamescom heb ik eventjes met Resident Evil 6 kunnen spelen. Heeft deze game iets met de minpunten van deel 5 gedaan?

Griezelen
Als eerste ging ik aan de slag met de campaign van Leon S. Kenedy. Deze speelde zich af op een donkere universiteit. Uiteraard was ik hier niet alleen, want de universiteit was beladen met zombies. Het eerste wat me opviel, is dat de ontwikkelaar de besturing flink heeft aangepakt. Je loopt nu zoals in elke andere third-person shooter en dat werkt veel sneller dan die tergende besturing van Resident Evil 5. Ondanks het feit dat de gameplay hierdoor sneller wordt, is het nog wel griezelig. Om elk hoekje kan namelijk een zombie wachten die je wil bespringen. Hier heb je de keuze om hem te belagen met kogels of met mêlee-aanvallen. Je hebt echter niet een oneindige hoeveelheid aan kogels, dus zorg ervoor dat je raak schiet. Ook voor de mêlee-aanvallen heb je deze keer een stamina-balk, zodat je niet onbeperkt kan schoppen en slaan. Je moet het schieten en gebruikmaken van mêlee-aanvallen dus goed afwisselen.

Shooter
Na de campaign van Leon begon ik met de campaign van Chris Redfield. In deze campaign mocht ik in een buitenlevel op klaarlichte dag aan de slag. Deze campaign is echt compleet anders dan die van Chris. Waar je bij de campaign van Chris heel voorzichtig de hoeken liep, is het deze keer gewoon een third-person shooter á la Gears of War. Zelfs de zombies hebben nu geweren in hun handen en doen er alles aan om jouw dood te hebben. De demo eindigde met een enorme eindbaas. Deze moest je onderuithalen door op zijn zwakke plek op zijn rug te schieten. Hoewel deze campaign bijna niks met de Resident Evil-serie heeft te maken, vind ik het toch voor een leuke afwisseling zorgen.

Nog meer campaigns
Resident Evil 6 zal in totaal vier verschillende campaigns bevatten. Wanneer je net met de game begint, kan je gelijk aan de slag met de campaigns van Leon, Chris en Jake Muller. Je kan dit in willekeurige volgorde spelen en dus ook afwisselen tussen de campaigns. Als je deze drie campaigns hebt voltooid, kan je met de campaign van Ada Wong beginnen. Om al deze campaigns te voltooien ben je al minstens dertig uur bezig.

Resident Evil.net
Tijdens de gamescom werd ook de website Resident Evil.net aangekondigd. Hier kan je al je statistieken bekijken, zoals kills, welke wapens je hebt gebruikt en nog veel meer. Dit kan je natuurlijk allemaal vergelijken met je vrienden. Het is ook mogelijk om verschillende badges te verzamelen. Voor alles wat je doet, krijg je RE.net-punten. Hiermee kan je kostuums en figurines kopen. Er zal ook een app voor Android, iOS en Windows Phone verschijnen, zodat je overal bij je statistieken kan komen.

Voorlopig oordeel
Resident Evil 6 belooft enorm uitgebreid te worden. De besturing is aangepakt en is nu veel beter. Er zijn vier verschillende campaigns die hopelijk een hoop variatie met zich meebrengen. De campaigns die ik heb gespeeld verschilden in ieder geval enorm van elkaar. De spanning is ook weer terug te vinden, maar dit hangt grotendeels van de campaign af. Zo moest ik bij de campaign van Leon regelmatig schrikken, maar kon ik zo door de campaign van Chris heen rennen. Om alleen al de singleplayer uit te spelen, ben je minstens dertig uur bezig. De komst van Resident Evil.net zal ervoor zorgen dat je nog veel langer door kan gaan. En dan is er ook nog een multiplayer. Resident Evil 6 gaat een compleet pakket worden waar voor ieder wel wat wils in zit.

Resident Evil 6 verschijnt op 2 oktober voor de Xbox 360 en de PlayStation 3. Een pc-versie zal later verschijnen.

Packshot Resident Evil 6

Resident Evil