Preview: Resident Evil 3 - Terugkerende Nachtmerrie

Geplaatst: 22 maart 2020 14:00

Remakes zijn een kunst om uit te voeren. Je kunt je originele game compleet op de schop nemen en je oudste fans pislink maken, of je doet er geen zak aan en dan is de aankoop ook totaal niet verantwoord. Er zijn maar weinig remakes die het zo goed doen als de recente remake van Resident Evil 2. Deze horror shooter kwam begin 2019 uit en was één van de sterkste games van dat hele jaar. Het verbeterde het origineel op cruciale punten, maar bleef sterk in de roots van franchise. Trouw en toch ambitieus. Dat is een zeldzame combinatie. Je kunt je daarom ook wel voorstellen, dat ik zeer enthousiast mijn Xbox opstartte om Resident Evil 3 te bezoeken. Kan Capcom de goede kwaliteit blijven leveren? Gaat Resident Evil weer echt één van de grootste gameseries worden? Ik heb een aardig idee gekregen van mijn tijd met Resident Evil 3 en dat ga ik je hieronder vertellen. Degene met een zwak hart kunnen maar beter wegklikken, want deze game is niet voor iedereen bestemd. Dus pak je geweer, kruit en magische planten, here we go!

Déjà vu

Resident Evil 3 plaatst je in de schoenen van Jill Valentine, een bad-ass met talent voor het kapotschieten van ondoden, die operationeel is in Raccoon City. Deze stad is echter compleet naar de kloten. De fratsen van Umbrella hebben er voor gezorgd dat de stad compleet overrompeld is met zombies en andere monsterlijk gespuis. Jill probeert door samen te werken met de militairen (Carlos en wat stereotype Russen) om zoveel mogelijk overlevenden te redden. De stad zorgt ervoor dat je een hele andere ervaring krijgt dan in Resident Evil 2, qua omgeving tenminste. De straten zijn smal, het geluid is overweldigend en visueel zijn sommige stukken druk en chaotisch. Je krijgt last van claustrofobie en de vele ondoden zorgen ervoor dat je echt vaak in de problemen komt. De zombies zijn echter de minste van je zorgen...

De volgende alinea ga ik je alles vertellen over Nemesis, maar laat mij eerst even wat andere zaken benadrukken. Resident Evil 3 voelt en speelt weer geweldig, net als het vorige deel. Het is echter wel erg identiek aan Resident Evil 2 Remake. Dit zie je met name aan de zombies. Ze gebruiken dezelfde modellen voor de ondoden. Dit begint echt op te vallen, wanneer je hetzelfde, rottende gezicht meerdere keren ziet binnen één uur. Hergebruikte assests zullen dan ook zeker voorkomen in Resident Evil 3. Ik hoop dat het in de volledige game minimaal is, maar dat is nog even afwachten. Iets wat wel nieuw is, is die absolute maniak die achter je aan komt sprinten door de donut shop.

Nemesis isn't fooling around

Mr. X was al erg genoeg in Resident Evil 2. want die grijze meneer was niet te houden; een niet te stoppen kracht. Wat is Nemesis, vraag je je vast af. Het is alsof je Mr. X een lijntje wit hebt toegediend en daarna hebt verteld dat Jill iets kuts zei over z'n moeder. Mijn god, die vent is echt een ontzettende gek. Het eerste moment dat ik hem tegenkwam, sprintte hij achter mij aan. om vervolgens zijn WWE moves op mij uit te testen. Het is zeker even schrikken wanneer dat monster achter je aankwam. Je kunt hem vertragen door hem vol te pompen met lood, dit heeft echter alleen een tijdelijk effect. Hij bufft ook nog eens de zombies, die krijgen dan verschrikkelijke tentackels uit hun hoofden geslingerd, zodat ze je op afstand nog lekker kunnen meppen. Ja, maar is Jill hier wel klaar voor?

Het antwoord? Nou, ze heeft wat trucjes in haar arsenaal. De dash optie is misschien wel het allerbelangrijkste. Je krijgt nu de mogelijkheid om een snelle beweging te maken. Dit is al erg belangrijk tegen de zombies, je wilt immers niet gebeten worden, maar om Nemesis te overleven, is het cruciaal. Als die tientonner op je af komt rennen als een neushoorn, dan wil je het liefst niet in de weg blijven staan. Een verschil met Mr X en Nemesis is ook het feit dat je de nieuweling toch even van je af kan houden, wanneer je de beste meneer een paar rake schoten verkoopt. Dit geeft je wat tijd om zo toch net even verder te kunnen. De achtervolgingen blijven echter erg intens en alleen met de opperste concentratie overleef je de slagvelden tussen jou en het biologisch gemanipuleerd gedrocht.

Voorlopig oordeel Bram

Resident Evil 3 lijkt de voetstappen te gaan volgen van Resident Evil 2, maar hopelijk probeert het niet exact hetzelfde te doen. De game speelt en voelt heerlijk aan en de Nemesis zorgt ervoor dat je te allen tijde klaar zit om van schrik een gat in je plafond te springen. Wat hergebruikte assests zijn te accepteren, zolang het maar niet je game-ervaring verziekt. Voor elke horror en/of Resident Evil fan, is de demo van Resident Evil 3 zeker wel je tijd waard. Ik keer terug naar Raccoon City op 3 april, om jullie eens goed te vertellen of deze remaster van hetzelfde niveau is. Tot die tijd verzamel ik mijn kogels, medicijnen en vloek ik naar mijn scherm omdat er niet genoeg ruimte in mijn heuptasje zit. Hopelijk hou ik voor de rest de rust in mijn hoofd, voordat er wat zombietanden inzitten.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Resident Evil 3 Remake

Series

Resident Evil

Uitgever

Capcom

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One

Releasewindow

3 april 2020

Ontwikkelaar

Capcom

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord