Preview: ReCore

Geplaatst: 19 juli 2016 17:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Over 58 dagen is het zover, dan verschijnt het langverwachte ReCore. Voor een lange tijd had ik alleen oog voor Mack, de hondachtige robot. Ik vond Mack interessanter dan het uitgangspunt van eindelijk weer eens een vrouwelijk hoofdpersonage. Zolang het verhaal maar goed in elkaar zit en de juiste mensen het project leiden. Aan het roer van ReCore staan namelijk Keji Inafune, de geestelijke vader van Mega Man, en de makers van Metroid Prime. Heb je meer nodig om overtuigd te worden? Vooruit, ik heb het één en ander voor je bij elkaar gezocht.

Op apocalyptisch avontuur met de Corebots

In ReCore volg je het verhaal van Joule. Joule is één van de werkers van planeet Far Eden en moet het klimaat veranderen zodat het voor mensen bewoonbaar is. Na een lange slaap wordt Joule wakker, klaar om met haar dienst te beginnen. Alleen is het complete chaos op Far Eden. De helpende robots zijn opeens vijandig en doen er alles aan om de mensheid van de planeet te vegen. Het is echter onduidelijk waarom hun doen en laten plotseling is veranderd. Is er sprake van een virus, of is een collega van Joule verantwoordelijk voor de vijandigheid? Joule start de zoektocht naar het antwoord en een manier om Far Eden te redden. Gelukkig hoef je de uitdagingen en tegenslagen niet alleen te doorstaan. Met de Corebots maakt Joule, en daarmee de mensheid, misschien een kans.

De Corebots zijn één van de facties op Far Eden. De Corebytes zijn de slechteriken en deze robots mag je tot gruzelementen slaan. Hoe meer stukken hoe beter. Echter is het doel van de Corebots om de planeet bewoonbaar te maken voor de mensheid. Tevens zijn deze robots de metgezellen van Joule. Iedere Corebot heeft een uniek uiterlijk en eigen vaardigheid. Mack is de hondachtige robot en specialiseert zich in het opsporen van items. Daarnaast zijn tot op heden enkel Seth en Duncan bekendgemaakt. Seth heeft een spinachtige behuizing en speelt een rol in Joule's verticale bewegingen. Tot slot is Duncan te zien als de krachtpatser van de drie. Echter maakt Mark Pacini, van Armature Studio, duidelijk dat de Corebots meer zijn dan slechts een geraamte. De gloeiende kern maakt Mark, Seth en Duncan tot wie zij zijn. Goed om te onthouden als hun behuizing het niet overleeft.

Precisie maakt plaats voor snelheid en acrobatiek

Er zijn mogelijk meer Corebots op Far Eden te vinden. Desondanks kun je slechts één Corebot per keer inschakelen om jou en Joule te helpen. Tijdens de gevechten moet je onder meer letten op de unieke vaardigheden en bijbehorende cool down en het geven van de juiste bevelen. Daarnaast moet je ook letten op de vijanden en diens kleuren. Elke vijand heeft namelijk een andere kleur. Eén aapachtige robot is bijvoorbeeld rood, terwijl de spinachtigen geel zijn. Uiteraard is het geweer van Joule hierop in te stellen. Het is handig om dit te doen, want met de corresponderende kleur veroorzaak je veel meer schade. Het wordt al lastiger als je vijanden met diverse kleuren voorgeschoteld krijgt of een vijand tegenkomt wiens kern van kleur kan veranderen. Ik hoop dat ik het hoofd koel weet te houden en niet in blinde paniek het terrein rondspring.

Gelukkig - of niet - draait het in ReCore niet om precisie. Je kunt in het wilde weg rond schieten of met één druk op de knop het vizier vergrendelen op één van de vijanden. Wellicht klinkt dit teleurstellend, maar dit is de kern van ReCore. Het is juist de taak om de acrobatiek en snelheid van Joule onder de knie te krijgen en daarmee in leven te blijven. Alsof Joule skates draagt, legt zij in topsnelheid de omgeving af. Ook heeft Joule beschikking tot raketten in haar laarzen voor een extra boost om bijvoorbeeld het volgende platform te bereiken. Deze snelheid en behendigheid heb je nodig om de vele vijanden en diens aanvallen te ontwijken. Combineer deze acrobatiek met de kleur gecodeerde vijanden, vijanden wiens strategieën je eerst moet ontcijferen en Corebots met unieke vaardigheden en je hebt genoeg om je druk over te maken.

Emotionele momenten in een zandstorm

Naast de vele vijanden, heeft Joule ook nog eens te maken met verraderlijke zandstormen. Het gebeurt meermaals dat Joule ondergronds moet schuilen om vervolgens een hele nieuwe omgeving te zien wanneer zij weer opduikt. Hierdoor moet je keer op keer de omgeving opnieuw leren kennen. Een beetje variatie kan geen kwaad. Er wordt ook variatie geboden in het speeltempo. Soms is ReCore een chaotisch schietspel, maar het andere moment heb je de tijd om de omgeving (opnieuw) te verkennen om te achterhalen wat het volgende station is in jouw reis. Ook hierbij gebruik je de hulp van bijvoorbeeld Mack. Samen kun je zomaar geheime padden ontdekken met interessante items.

De rustige momenten heb je ook nodig om je Corebots te repareren. Tot het zover is, passeren voldoende gevoelige momenten de revue. Het kan weleens gebeuren dat Mack hinkend uit een gevecht komt. Joule stelt het hondje gerust met een paar lieve woorden en de belofte hem snel te fiksen. Zulke woorden hebben een troostend effect op Mack en, ondanks een zere poot, loopt hij kwispelend achter je aan, klaar voor een nieuw gevecht. Pink jij ook al een traantje weg?

Voorlopig eindoordeel

Tot dusver zien de beelden van ReCore er schitterend uit, maar pracht en praal zijn niet de enige ingrediënten van een succesvol spel. ReCore lijkt voldoende balans te bieden tussen chaotische en aandoenlijke momenten. De gevechten beloven intens te worden. Je hoeft wellicht niet exact te mikken, maar er zijn genoeg aspecten om rekening mee te houden. Naast de Corebots heb je ook nog eens vijanden met verschillende kleuren en strategieën. Als je er genoeg voor je kiezen krijgt, spelen snelheid en acrobatiek ook een rol. Ik ben benieuwd of ik de chaos kan bijbenen. Gelukkig kan ik op adem komen en even knuffelen met Mack alvorens ik verder op reis te ga. Want wat er op Far Eden gebeurd is, blijft nog altijd een raadsel.

ReCore is vanaf 16 september verkrijgbaar voor de pc (via Play Anywhere) en Xbox One

Lees meer