Preview: Rebel Galaxy

Geplaatst: 21 mei 2015 08:00

Ruimteschepen en ruimtestations, check. Rebellen, check. Intergalactische boeven en handelaren, check. Het lijkt wel een opsomming van een Star Wars-game, maar niets is minder waar. Allereerst ben ik gek op Star Wars en heb ik een hekel aan slechte rip-offs. En al snel was ik bang dat Rebel Galaxy een slechte rip-off zou zijn, maar daar zat ik mis. Het is wel degelijk een eigen game, maar is het ook goed? Ik kreeg een previewversie onder handen en ben dat eens gaan bekijken.

Rebel Galaxy

Jaren geleden was jouw tante een ruimtehandelaar, die jou een bericht heeft gestuurd dat haar oude schip nu van jou is. En aangezien een ruimteschip nooit een gemis is, pak je de kans aan en neem je het oude barrel onder jouw hoede. Het is geen luxe of mooi ding, maar hij werkt en je kan er aardig mee vliegen en handel bedrijven. Maar waar is die tante gebleven? Door te spreken met verschillende bareigenaren, partners of collega's van je tante kan je erachter komen waar ze is. Maar voordat je dat te weten krijgt, heeft iedereen wel een klein klusje voor je dat je kan uitvoeren als ze ondertussen proberen uit te zoeken waar je tante is. En daar ligt de basis van deze game.

Eerste indruk is het belangrijkst

Mijn eerste indruk van deze game was goed. Heel goed zelfs. Ik werd ontvangen met een enigszins ongebruikelijke, maar vrij briljant uitgekozen soundtrack. Outlaw Blues moet het genre zijn, maar ik laat me graag verbeteren. Hoe dan ook, de soundtrack geeft een geweldige sfeer en zet gelijk een stempel op de game. Je bent een outlaw die zijn brood verdient met alles wat op zijn pad komt. En bovendien is in mijn ogen een soundtrack die niet constant speelt, maar op sommige momenten te horen is, een aanvulling op een game. Geluid was goed geregeld, hoe zit het met de graphics? Goed, behoorlijk goed. Niet dat de planeten in de game belachelijk gedetailleerd waren, maar de game profiteert vooral van effecten. Sun glare op gepaste momenten en zonnestralen die in het ruimtestof zichtbaar zijn. Alle effecten zijn zo goed geplaatst, dat de game behoorlijk realistisch aanvoelt. Niet dat ik weet hoe een ruimteschip manoeuvreert in de stoffige interplanetaire ruimte, maar je begrijpt mijn punt. Ik was om

Doelen zijn duidelijk

Daar kan menig gameontwikkelaar nog wat van leren, missies en doelen in Rebel Galaxy zijn helder en duidelijk. Geen poespas of er omheen draaien, gewoon dit is wat je moet doen en gaan! Gesprekken met aanbieders van missies verlopen altijd vrij soepel en bieden je een keuze. In principe komt het neer op een verwoording van ja- of nee-antwoorden, maar ze lijken je een gesprek te kunnen leiden en uiteindelijk accepteer je op deze manier een missie of niet. Daarna is vaak de missieomschrijving: 'Bescherm schip A' of 'Drijf handel met deze louche handelaar'. Simpel en doelgericht. Maar dat zijn ze dan ook. Simpele missies die allemaal hetzelfde zijn en alleen een uitdaging bieden als er opeens meerdere aanvallers zijn. Dus hoewel de missies simpel en duidelijk zijn, worden ze wel heel snel heel repetitief. Maar de game staat nog in de Alpha-fase, dus dat kan nog veranderen.

Handelen of verdedigen

Je krijgt een keuze: de handel in of verdedigen. En op basis daarvan kan je bepalen welke uitbreidingen je aan jouw schip geeft. Of je zorgt voor een tractorbeam, zodat je handelswaar uit de ruimte kan plukken, of je zorgt voor meer lasers, raketten en bommen om jezelf te kunnen verdedigen. Het is een interessant gegeven om zo'n keuze te hebben en ook om te sparen voor een bepaald doel. Met de missies verdien je niet belachelijk veel geld, dus wees slim met uitgeven. Vaak blijkt handelen makkelijker dan verdedigen, maar wat is er nu leuker dan lekker alles verrot te knallen. Ik zou het wel weten. Standaard is het schip uitgerust met lasers aan de flanken en een turret aan de bovenkant. Je kan ze afzonderlijk van elkaar selecteren en gebruiken en dat geldt ook voor alle andere wapens die je later erop zet. Dus vanaf het begin ben je al in staat je behoorlijk te kunnen verweren, waarom zou je dat niet benutten?

Oeh, jammer zeg

Zoals ik eerder al aangaf, zijn de missies best repetitief. En dat is helaas niet het enige. Zoals de game nu is, vlieg je rond in een heelal met een aantal planeten, asteroïden en een hoop ruimtestations. Leuk om te zien en prachtig weergegeven, maar aangezien er een heel mooie 'lightspeed warp'-knop op het toetsenbord zit, ben je er snel doorheen. Met de snelheid van licht als optie is een heelal best klein en ook dat lijkt allemaal weer op elkaar. Elk station is hetzelfde of lijkt hetzelfde en je bent er zo. Hopelijk wordt dat nog snel veranderd in de uiteindelijke versie. Dus hoewel de game in de basis best goed in elkaar zit, zijn er twee kleine dingen die veranderd kunnen worden.

Voorlopig eindoordeel

Voor een Alpha-testversie is het een geslaagde game. Ik was en ben nog steeds helemaal weg van de soundtrack en grafisch ben ik behoorlijk tevreden. De effecten zijn mooi gekozen en heel goed weergegeven. De gameplay is behoorlijk soepel en het verhaal is duidelijk en simpel. Op het moment zijn de missies zo simpel, dat ze behoorlijk repetitief worden. Na de eerste vijf missies weet je automatisch al wat je moet doen en volg je alleen maar een waypoint en zie je wel wat je aantreft. Het aanpassen van het schip is een leuke optie en al snel noodzakelijk als je je beter wilt verdedigen. Wat wel echt jammer is, is dat het heelal opeens klein lijkt en verschrikkelijk eentonig. Ruimtestations die lichtjaren uit elkaar staan, hebben exact dezelfde styling. En met een korte vlucht met lichtsnelheid lijkt het alsof je van het ene ruimtestation vertrekt, een rondje maakt en bij hetzelfde station weer aankomt. Gelukkig is er nog een kaart. De game doet het in de basis goed en heeft maar wat kleine veranderingen nodig om heel erg plezierig te worden.

Rebel Galaxy staat op het moment nog in de testfase en een uiteindelijke releasedatum is nog niet bekend. Als de game uitkomt, is deze beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.