Preview: Read Only Memories: Neurodiver - Heerlijk vreemd

Geplaatst: 17 april 2021 11:00

Read Only Memories: Neurodiver stond al een tijdje op en af op mijn radar. Deze game, die een mix is van een Point-and-Click Detective Adventure en een Visual Novel, speelt zich af in een Cyberpunk-wereld. Het is het vervolg op 2064: Read Only Memories, een game die destijds hoge ogen scoorde. Toen ik van onze Bram de vraag kreeg of ik de demo wilde spelen voor een preview, zei ik natuurlijk geen nee.

Vage herinneringen

Read Only Memories: Neurodiver gaat over ES88. Zij is een Esper, een persoon met speciale psychische krachten die de herinneringen van andere personen kan binnendringen. Dit doet zij met behulp van een Neurodiver, een synthetisch gegenereerde Esper. Op een dag brengt een vriend van haar een klant met zich mee. Deze klant, genaamd Crow, heeft een probleem gehad met zijn compagnons, maar weet eigenlijk niet meer zo goed waar het mis is gelopen tussen hen. Door zijn herinneringen binnen te gaan en te herstellen, moet ES88 Crow helpen erachter te komen wat er zich tien jaar geleden heeft afgespeeld en waarom er zo'n enorme ruzie tussen de groep is ontstaan.

De demo is ongeveer een half uur lang en laat je het begin van de game spelen. Je leert hier de verschillende personages kennen en welke mechanics de game allemaal kent. Zo ga je voor de eerste keer Crow's herinneringen binnen en leer je dat een deel van zijn herinneringen niet meer juist zijn. Door het praten met de personages uit zijn herinneringen en het verzamelen van mogelijke aanwijzingen moet je proberen zijn gefragmenteerde herinneringen te herstellen.

Old-school Point-and-Click

Qua gameplay is Read Only Memories: Neurodiver dus niet zo heel spannend. Je krijgt elke keer een andere scène te zien waar je interacties kunt hebben met verschillende voorwerpen of kunt praten met andere personages. De dialoogopties die je kunt kiezen, beïnvloeden het verhaal. Ik heb in de demo nog niet kunnen ontdekken hoe groot de invloed van de verschillende dialoogopties nou precies is, maar ik hoop dat je verschillende routes/eindes kunt krijgen en dat er ook echt verkeerde opties tussen zitten.

Verder heeft de game qua grafische stijl een toffe '80s/'90s vibe, met 16-bit pixelart en neonkleuren. Samen met de simpele gameplay mechanics kreeg ik tijdens het spelen van de demo echt het gevoel alsof ik weer een kind was dat mijn eerste computerspelletje speelde. Een ander punt waar ik nog op wil aanhaken, is de ontwikkelaar van de game, MidBoss. MidBoss profileert zich als een ontwikkelstudio die LGBTQ+ (sorry als ik letters vergeten ben in dit rijtje) georiënteerd is en zich met haar games richt op diversiteit en inclusiviteit. Ik heb tijdens het spelen van de demo nog niet heel veel teruggezien van dit standpunt en ik vraag me dan ook af hoe prominent dit in de volledige release naar voren komt. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een ally en ik vind het zeker goed dat de LGBTQ+-community gerepresenteerd wordt in games, maar ik hoop niet dat dit te veel de overhand gaat krijgen en het enige wordt waar Read Only Memories: Neurodiver om bekend zal staan. Daar is de game namelijk, voor zover ik heb kunnen ervaren, veel te interessant voor.

Voorlopig oordeel van Claudia

Read Only Memories: Neurodiver lijkt een game te zijn die zeker niet voor iedereen is weggelegd. Het is een typische Visual Novel waarbij je veel moet lezen en het tempo erg laag ligt. Zelf houd ik van tijd tot tijd wel van dit soort games, dus dit is iets waar ik zeker naar uit kijk. Het verhaal rondom het kunnen infiltreren van andermans herinneringen om zo mysteries op te lossen, vind ik erg gaaf en ik ben dan ook benieuwd hoe zich dit in de volledige game tot uiting brengt. Kom maar op Read Only Memories: Neurodiver, ik ben er klaar voor om in jouw herinneringen te duiken!

Packshot Read Only Memories: Neurodiver

-

Midboss LLC