Preview: Rayman Legends

Er zijn maar weinig titels die mij interessant lijken op de Wii U. Ik baalde dan ook enorm toen ik hoorde dat Rayman Legends exclusief voor de Wii U gaat verschijnen. Rayman Origins heb ik namelijk met veel plezier met vrienden gespeeld. Tijdens de gamescom ben ik behind closed doors bij Ubisoft geweest om Rayman Legends te proberen. Is dit dan de game waarvoor ik een Wii U in huis moet halen?

Tik erop los
Samen met twee anderen heb ik de co-opmodus mogen spelen. In de uiteindelijke versie zal je dit met vijf man in totaal kunnen doen. Als eerste mocht ik met de Wii U GamePad aan de slag met het nieuwe personage Murfy. Hij is echter heel erg belangrijk, want zonder hem kan je de meeste levels niet halen. Er is tenslotte maar één iemand met een Wii U GamePad. Met behulp van het touchscreen kan je Murfy touwen laten doorsnijden, vlammen doven, tegenstanders oppakken, platformen verplaatsen en nog veel meer! Het zal dus nooit voorkomen dat je als Murfy moet kijken hoe anderen aan het spelen zijn. Ik kwam ook nog in een bonusruimte terecht waarbij ik mijn GamePad moest kantelen om een soort doolhof rond te draaien. Teamwork en communicatie zijn dus heel erg belangrijk om alle geheimen te ontdekken.

Switch
Na een tijdje met de GamePad te hebben gespeeld, besloot ik om met iemand anders te ruilen om ook nog even met de Wii U Pro Controller te spelen. Hier kreeg ik weer een ander nieuw personage om mee te spelen, namelijk Barbara. Zij is eigenlijk alleen visueel anders dan Rayman, want ze kunnen precies hetzelfde doen. De besturing van de game is hetzelfde gebleven als Rayman Origins. Ik heb geen nieuwe moves of iets dergelijks kunnen ontdekken. Maar dat is niet erg, want het teamwork met Murfy brengt al genoeg vernieuwing met zich mee. Waar ik wel problemen mee had, is de controller zelf. De rechterknoppen bevinden zich namelijk onder de analoge stick. Hierdoor had ik telkens de neiging om op de analoge stick te drukken in plaats van de knoppen. Dit is natuurlijk niet de oorzaak van de game, maar ik heb toch even gevraagd of de game ook met een GameCube-controller te spelen was. Helaas blijkt het dat de Wii U geen ondersteuning biedt voor GameCube-controllers. Ik zal dus maar aan de controller moeten wennen.

Forever alone
Het is natuurlijk ook mogelijk om de game in je eentje te spelen. Helaas heb ik niet kunnen zien hoe het werkt, maar het werd me wel gedeeltelijk uitgelegd. De singleplayer is alleen speelbaar met een Wii U GamePad. De ontwikkelaar wil ervoor zorgen dat je in je eentje zo min mogelijk Murfy hoeft te gebruiken. Mocht je hem echt nodig hebben, dan kan je van personage wisselen. Ik vraag me dan wel af hoe je alle geheime gebieden op deze manier wilt ontdekken. Je zou daarvoor namelijk veel te vaak moeten wisselen. Dit is gewoon een game die je eigenlijk alleen maar co-op moet spelen.

Rayman Hero
Tijdens mijn speelsessie heb ik ook nog wat 'muzieklevels' mogen spelen. Deze levels gaven me een grote smile op mijn gezicht. De spelers met de controllers rennen zo hard mogelijk door het level. Op de maat van de muziek moeten ze springen en voorwerpen die in de weg staan kapotslaan. De speler met de GamePad moet op de beat op de juist objecten tikken en slepen om zo extra Lums voor zijn medespelers te creëren. De muziek in deze levels is heel erg vet. Ik hoop echt dat de game veel van dit soort levels gaat krijgen.

Voorlopig oordeel
Rayman Legends heeft me overtuigd van de Wii U. De game ziet er grafisch erg goed uit en de gameplay is grotendeels vertrouwd. Het spelen met Murfy op de Wii U GamePad vond ik veel leuker dan ik van tevoren had verwacht. Er is namelijk overal wat te doen voor hem. De game is in je eentje speelbaar, maar deze game ga ik alleen maar in de co-opmodus spelen. Dankzij de toevoeging van de Wii U GamePad zal je veel meer samen moeten werken. Dat zal op de Xbox 360 en de PlayStation 3 niet mogelijk zijn. Rayman Legends is dé game waarvoor ik een Nintendo Wii U in huis ga halen.

Rayman Legends verschijnt eind dit jaar gelijktijdig met de Nintendo Wii U. Wanneer dat precies is, is nog niet bekend.