Tom Clancy's Rainbow Six Siege
  • ONTWIKKELAAR Ubisoft
  • EERSTE RELEASEDATUM 1 december 2015
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One
  • GENRE First Person Shooter
  • GAMELINER SCORE

Preview: Rainbow Six Siege Y5S3 - De terugkeer van Sam Fisher

Daar gaan we weer. Het is weer tijd om een nieuw seizoen van het vijfde jaar van Rainbow Six Siege te bespreken. We zijn ondertussen al bij seizoen drie beland en dat is een seizoen dat op verschillende fronten nieuwe updates brengt. In het tweede seizoen zagen we nog de toevoeging van twee Operators, maar daar komt met Shadow Legacy een verandering in.

R6 Operator Zero

Sam Fisher komt weer in actie

Door de geruchten en de Tweet van de stemacteur van Sam Fisher wisten we dat hij weer het veld in zou stappen. Sam Fisher, met de codenaam Zero, maakt dan ook zijn entree als nieuwe aanvallende Operator voor Rainbow Six Siege. Op het moment dat Sam zich bij het team voegt, is hij drieënzestig jaar, maar nog net zo gefocust en sarcastisch als altijd. Door zijn rijke ervaring versterkt hij het team eigenlijk als een instructeur, met de bedoeling om het trainingsprogramma van team Rainbow te verbeteren. Dit kan natuurlijk niet zonder wapens en hij brengt dan ook zijn iconische SC3000K mee naar Rainbow. Een wapen dat nog niet eerder te gebruiken was in de game. Mocht je dat wapen niets vinden, heb je nog de keuze uit de MP7, maar ik kan je verklappen dat de SC3000K echt een lekker wapen is. Omdat Sam ervan houdt om zaken stilletjes af te handelen, heeft hij als tweede wapen de 57USG met ingebouwde demper. Als extra gadget heb je de keuze uit de Claymore en de handgranaat.

Allemaal leuk en aardig, maar het beste onderdeel van zijn kit is de Argus Launcher. Dit wapen ziet er niet alleen vet uit, maar schiet vier speciale camera's af. De camera's kunnen door vloeren, muren, luiken en de versterkte muren dringen. Wanneer de camera's zijn geplaatst, zijn ze door iedereen te bedienen, maar alleen Sam kan de camera omdraaien. Dit betekent dat je beide kanten van een muur kunt bekijken. Elke camera heeft daarbij nog een stroomstoot. Deze kun je gebruiken voor het kapotschieten van gadgets, vijanden te plagen of een neergeschoten vijand helemaal te vermoorden. Als Operator Zero ben je dus voornamelijk bezig met het vervaardigen van Intel voor je team. Elke gadget heeft ook zijn nadelen en dat is ook bij de Argus Launcher het geval. Wanneer een camera wordt afgeschoten, ontstaat er een specifiek geluidje dat iedereen hoort. Als de tegenstanders in de buurt zijn, weten ze dat er ergens een camera is en kunnen ze deze met een kogel vernietigen. Zero wordt dan ook gecounterd door de Operators Mute, Jäger en Bandit. Mute zorgt ervoor dat de camera's niet werken, terwijl de gadget van Jäger de camera's uit de lucht schiet. Bandit daarentegen zorgt er met zijn gadget voor dat muren onder stroom komen te staan en daar kunnen de camera's niet tegen.

R6 Operator Zero1

Een seizoen vol updates

Zero is de enige Operator die dit seizoen wordt toegevoegd, maar dat betekent niet dat het team stil heeft gezeten. Er zijn namelijk ontzettend veel nieuwe updates, die allemaal goed in elkaar zitten. Het eerste wat we tegenkomen, is Ping 2.0. De naam zegt het al, maar de manier waarop de Pings werken, is veranderd. Ten eerste staat er achter elke normale gele ping een nummer, zodat je precies weet van welke speler de ping is. En als laatste heb je nu de mogelijkheid om gadgets en de defuser te pingen. Dit zijn speciale pings, omdat je ook echt een icoontje ziet van de gadget. Mocht je niet willen spelen met een headset of simpelweg geen headset hebben, dan zorgt dit ervoor dat je beter met je team kunt communiceren. Een andere update is de map ban. Voordat je een unranked of ranked match ingaat, heb je de keuze uit drie mappen. De overgebleven map wordt vervolgens gekozen. Mochten beide teams dezelfde map bannen, dan wordt één van de overgebleven mappen gekozen. Een aantal Operators hebben daarbij een nieuwe gadget gekregen. In de eerdere seizoenen kon je met de Breacher door normale barricades en muren breken, maar nu is er ook de Hard Breacher. Deze gadget zorgt ervoor dat je door de versterkte muren heen kunt zonder afhankelijk te zijn van Ace of Hibana.

En dat is nog niet alles. Om de game toegankelijker te maken, kun je straks in seizoen drie ook de kleur van de crosshair veranderen in de instellingen. Rainbow Six Siege kent al een uitgebreide kleurenblind-optie, maar zelf de kleur kiezen was nog niet mogelijk. Daar komt nu verandering in, omdat er een lijst met kleuren beschikbaar is. Ik moet zeggen dat ik de groene kleur al direct een stuk fijner vond dan de rode kleur die je anders hebt bij de Holographic Sight. Verder zijn ook de scopes (vizieren) veranderd, waardoor je even goed naar je loadout moet kijken voordat je een game opstart. Wanneer je Lion speelt, had je altijd de keuze uit de ACOG voor de V308, maar dat is nu veranderd. In plaats van de ACOG heb je nu de keuze uit de 2.0x Scope of de 2.5x Scope. Ash daarentegen heeft dan weer alleen de 1.5x Scope. Omdat sommige Operators meer tijd nodig hebben in de voorbereidingsfase zijn ook de reinforcements veranderd. Eerst hadden alle vijf de spelers twee reinforcements, maar nu zijn er tien voor elk team beschikbaar. Dit betekent dat wanneer je als Valkyrie druk bezig bent met het plaatsen van camera's, iemand anders gewoon de muren kan versterken. Ondertussen hoef je ook niet bang te zijn dat de EMP-granaat de gadgets vernietigt, want in seizoen drie zorgt de EMP-granaat ervoor dat de nitro en andere gadgets voor ongeveer vijftien seconden niet werken.

R6 Map Ban

Charlet is vernieuwd

Een andere grote update die we in seizoen drie tegenkomen, is de rework van de map Charlet. Voor de nieuwkomers is dit één van de drie mappen waarop je telkens de matches speelt, voordat je de rest van de mappen tegenkomt in unranked. Van deze drie mappen was Charlet altijd mijn favoriet en is het de map die ik het beste ken. Helaas heeft Ubisoft besloten om daar een stokje voor te steken, want ze hebben de map veranderd. Met de rework ziet de map er een stuk beter uit, maar zijn er wel veel veranderingen. Ten eerste kun je niet meer door de voordeur, want die zit dicht en ook veel ramen boven de trap zijn niet meer te gebruiken. Het voordeel is wel dat het raam in de keuken eindelijk weg is. Ja, we kunnen door de keuken rennen zonder een kogel door het hoofd te krijgen!

Ten tweede is de trap bij de voordeur weggehaald en is die verplaatst naar de trofee-kamer. Op de afbeelding hieronder zie je hoe de tweede verdieping er zonder trap uitziet. Ten derde is de wijnkelder nu een ruimte geworden met een muur in het midden, in plaats van twee aparte kamers. Als laatste is er een balkon weggehaald en kun je helemaal naar het dak klimmen en er op lopen. In veel van de kamers zijn alleen de meubels veranderd, maar bij sommige staat het raam op een andere plek of is een Drone-Hole weggehaald. De veranderingen die ik heb opgenoemd zijn wel de grootste van de rework en zorgen ervoor dat je nieuwe strategieën moet bedenken voor de map. Ik moet de Charlet map weer opnieuw ontdekken, maar ik heb het gevoel dat het na de rework nog steeds mijn favoriete map is.

R6 Charlet rework

Ik heb ondertussen al ontzettend veel opgenoemd, maar seizoen drie zit nu eenmaal vol met updates. Ik moet zeggen dat ik erg enthousiast ben over Ping 2.0 en de mogelijkheid om een andere kleur aan de crosshair te geven. Over Sam Fisher hoef ik niet al te veel te zeggen. Hij past prima in het team en zijn gadget is ontzettend handig. Wat in seizoen drie nog niet wordt toegevoegd, maar wat wel te vinden is op de Test Server, is de replay-feature. In totaal worden de laatste twaalf matches opgenomen en kun je deze bekijken uit verschillende perspectieven. Dit is ontzettend handig als je wil leren van je fouten. Wanneer de replay-feature naar de officiële server komt is nog niet bekend, omdat in dit seizoen de Test-Server wordt gebruikt om de feature te testen. Ik heb in ieder geval zin in seizoen drie, maar over welke update ben jij het meest enthousiast? Laat het ons gerust weten in de reacties.

BRON Ubisoft

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?