Preview: RAGE

Geplaatst: 23 augustus 2011 17:30

Temidden van oorverdovend lawaai op de gamescom mocht ik me met een koptelefoon op een kleine 20 minuten afsluiten van de buitenwereld en mezelf wanen in een post-apocalyptische woestenij waarbij de man met de meeste kogels en laagste moraal de baas is. Als cinefiel moest ik natuurlijk gelijk denken aan de Mad Max films, en ongetwijfeld hebben de makers dat ook gedaan.

Good Mourning
RAGE begint gelijk goed. Je ontwaakt na erg lang in cryostasis te hebben gezeten in een ruimteschip. De anderen in het ruimteschip zijn inmiddels al een heel tijdje overleden. Wanneer je vervolgens naar buiten gaat blijk je gewoon op de aarde te zitten., alleen is alles veranderd sinds je vertrek met het ruimteschip. De eerste ontmoeting is dan ook gelijk een warm onthaal. Er wordt namelijk een poging gedaan om je van je leven te beroven. Na deze welkomstgroet word je gered door iemand in een sandbuggy (stem door John Goodman, awesome). Van het verhaal en de characters heb ik met een kwartiertje spelen uiteraard niet erg veel van mee gekregen, maar het komt allemaal goed uitgewerkt over.

GTA: Falloutlands
RAGE is het makkelijkst te omschrijven als Grand Theft Auto in post-apocalyptische setting. Een beetje jammer is dat qua timing de game misschien een beetje ongelukkige setting heeft, aangezien veel mensen de buik een beetje vol hebben van het rondstruinen door een kapotte zanderige wereld na Fallout 3, Fallout: New Vegas en Borderlands. RAGE lijkt daarnaast qua gameplay ook nog eens erg veel op deze games, dus het zou goed kunnen dat dit problemen gaat opleveren. Op zich is dit erg jammer, want RAGE komt over als een zeer goeie titel.

Voorlopig oordeel
RAGE gaat een game zijn die ik gegarandeerd zal gaan spelen, want het ziet er veelbelovend uit. Alles geeft het gevoel dat men erg hard heeft gewerkt aan een originele wereld en verhaal. Het probleem voor mij is alleen dat ik er voorlopig waarschijnlijk niet aan zal toekomen, en ik vrees dat met die zandstorm aan toptitels die dit jaar nog gaan verschijnen RAGE een beetje bedolven zal worden. Maar wie weet wordt de game een ware rage (haha), de potentie is er in ieder geval zeker.