• ONTWIKKELAAR SEGA
  • EERSTE RELEASEDATUM 8 december 2020
  • PLATFORMEN PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series
  • GENRE Puzzel
  • GAMELINER SCORE -

Preview: Puyo Puyo Tetris 2 - Een chaotische en uitdagende game

In 2014 kwam de game Puyo Puyo Tetris uit op de Nintendo 3DS, WiiU, PlayStation 3 en PlayStation Vita. Deze game werd zeer goed ontvangen en kwam later ook nog uit op de pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Zes jaar na de oorspronkelijke release komt er een vervolg op deze puzzelgame uit. Is deze game net zo vermakelijk als diens voorganger of gooit mijn puzzelgame-vrees weer roet in het eten.

Puyo Puyo Tetris brengt twee werelden samen

Voor de mensen die niet weten wat Puyo Puyo Tetris inhoudt. Het is een puzzel, party-game die de populaire Puyo Puyo-franchise en Tetris samenbrengt. Normaal bestaan de werelden van Tetris en Puyo Puyo naast elkaar, maar een (nog) onbekende macht probeert de twee universums samen te brengen. Het is aan de personages Ringo (Puyo Puyo) en Tee (Tetris) om met hun vrienden de samenkomst van werelden te voorkomen. Of alweer want het lijkt erop dat ze dat in het eerste deel ook al gedaan hadden, maar dat hun geheugens zijn gewist.

Verder heeft de game ook een party modes waar je de strijd aan kan gaan met je vrienden wie de beste Puyo Puyo of Tetris speler is. Of ga de strijd aan met anderen in de competitieve online-modus van over de hele wereld. Ook is het mogelijk om de normale versie van Puyo Puyo en Tetris te spelen. Zo heb ik uren verspild aan de Endless Tetris-modus van de game. Dit komt met name omdat ik een zwakke plek heb voor Tetris en deze game vaak even oppak om te spelen.

Puyo Puyo Tetris1

Geen idee hoe de game werkt

Het eerste obstakel waar ik tegenaan liep is dat ik het eerste deel van Puyo Puyo Tetris nooit gespeeld heb. Omdat de game een direct vervolg is, gaat de ontwikkelaar ervan uit dat mensen het principe kennen en weten hoe de controls werken. Daarom ontbreekt nu een tutorial. Ik was natuurlijk al bekend met Tetris, maar ik had nog nooit van Puyo Puyo gehoord. De uitlegsectie legde alleen de basics van de normale game uit. Het was dus even zoeken hoe Puyo Puyo Tetris allemaal werkte.

Gelukkig bleek het basisprincipe simpel te zijn, je moet blijkbaar de Puyo’s van dezelfde kleur bij elkaar zien te krijgen en zoveel mogelijk combo’s zien te maken. Toen ik dat na even pielen en wat scheldwoorden doorhad, kon ik volledig met deze game aan de slag gaan. Ook al bleef Puyo Puyo mijn grootste vijand tijdens mijn speelsessies en battles.

Puyo Puyo Tetris6

Game ziet er prima uit

De game ziet er prima uit en maakt gebruik van een schattige chibi/manga stijl voor de personages. De game draait tot nu toe goed op de Nintendo Switch en ik ondervond tijdens mijn speelsessies geen framedrops of glitches. Het speelscherm waar de Tetris/Puyo Puyo gevechten plaatsvinden vond ik zeer overzichtelijk. Er was alleen tijdens die battles één ding waar ik vrijwel meteen tegen aanliep in deze game en dat was ikzelf. Het heeft een simpele art style die goed bij de game en diens personages passen. De avatars van de personages zijn geanimeerd met een stille achtergrond van de locatie waar de cast zich op dit moment bevindt. Dit geeft het gevoel dat je in een manga of stripboek zit en dat past goed bij de sfeer van Puyo Puyo Tetris 2.

Puyo Puyo Tetris4

Reflexen en snelheid zijn key

Tijdens de battles is het de bedoeling dat je zo snel en zoveel mogelijk combinaties maakt. Hierbij zijn goede en snelle reflexen heel belangrijk en laten dat nou net niet mijn beste gamekwaliteiten zijn. Een normaal potje Tetris kan ik even volhouden, maar mij staande zien te houden in een Puyo Puyo Battle tegen een cpu die non stop combo’s lijkt te maken, bleek een grote uitdaging voor mij te zijn en ik moest er echt even inkomen.

Toch heb ik mij uiteindelijk door de eerste wereld heen weten te slaan, mede omdat ik in de eerste boss battle tegen de vijand Marle kon kiezen tussen Tetris en Puyo Puyo. Aangezien mijn Tetris skills iets beter zijn in een battle dan Puyo Puyo waren mijn kansen iets meer in mijn voordeel, met de nadruk op iets meer kans, want ik kreeg alsnog meerdere malen een game-over scherm tegenover die vervloekte Marle te zien.

Puyo Puyo Tetris3

Ondanks moeite toch veel plezier met de game

Ondanks dat ik in het begin wat moeite had met de game, heb ik mij uiteindelijk heel erg met de game vermaakt. Dit komt met name door de humor en de kleurrijke personages in de game. Het komt niet vaak voor dat een game mij aan het lachen krijgt, maar Puyo Puyo Tetris 2 heeft het voor elkaar gekregen om mij een paar keer aan het giechelen te krijgen.

De personages zijn namelijk echt chaotisch. De enige die een beetje normaal is, is Tee en die bezwijkt ook af en toe onder de chaos die de rest van de cast aanricht. Zo heb je een professor beer die de hele tijd omgekeerde psychologie gebruikt en van de liefde houdt om een of andere reden. Dan heb je nog O die letterlijk alleen maar Pipipi kan zeggen. Bij het hoofdpersonage Dingo komen alle slechte dingen die ze zegt op een of andere manier ook altijd uit. De cast van personages is gewoon pure chaos en dat is geweldig.

Puyo Puyo Tetris2

Voorlopig oordeel van Jolien Mauritz

Puyo Puyo Tetris 2 lijkt een leuk vervolg te worden voor fans van de eerste game. Voor mensen die nog nooit Puyo Puyo Tetris gespeeld hebben, raad ik wel aan om eerst het eerste deel te spelen, voordat je aan de slag gaat met deel twee. Dit omdat de game een direct vervolg lijkt te zijn en om het verhaal en battle systeem in Puyo Puyo Tetris 2 wat beter te snappen. Ondanks dat lijkt Puyo Puyo Tetris 2 een zeer vermakelijke partygame. Met name de personages en de humor zorgde ervoor dat ik mij goed met deze game vermaakte. Ik ga deze game met plezier in de komende maanden weer opstarten om ermee verder te gaan, als ik tenminste verder kan komen met mijn erbarmelijke battle skills.

Over auteur Jolien Mauritsz

Jolien Mauritsz Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!