Preview: Puppeteer

Geplaatst: 16 augustus 2013 10:00

Wanneer ik denk aan de PlayStation 3, dan zie ik meteen Sackboy voor mij. Dat is op zich niet vreemd, aangezien LittleBigPlanet een van de bekendste PlayStation 3-titels is. Toch wil Sony het niet alleen bij deze platformer houden en hebben ze dan ook hard gewerkt aan een opvolger, genaamd Puppeteer.

Een voorstelling om van te smullen
Puppeteer mag dan wel vergeleken worden met LittleBigPlanet, maar de game heeft toch echt zijn eigen stijl. Puppeteer is namelijk een grote marionettenvoorstelling met prachtige omgevingen. Door middel van de prachtige lichteffecten en het dynamische toneel, wordt het podium niet snel saai. Een leuk detail is dat er publiek aanwezig is, dat echt reageert op wat er op het podium afspeelt. Verder zal je even moeten wennen aan de manier van spelen in Puppeteer, want de wereld draait namelijk om de speler heen. Het klinkt misschien vreemd, maar het ontdekken van de wereld wordt er veel interessanter van.

Onthoofd
In de game bespeel je Kutaro, een jongen die door de boosaardige Maan Beer koning in een pop is veranderd. Deze koning vangt zielen van kinderen om ze als 'puppet guards' te laten werken in zijn kasteel. Gelukkig kan je als pop gewoon zonder hoofd rond blijven lopen, want Kutaro zijn hoofd is namelijk opgegeten. Hij keert zich tegen de koning en gaat samen met behulp van een heks en zijn hulpje Ying Yang, een vliegende kat, richting het kasteel om zijn hoofd terug te vinden.

Verschillende hoofden
Tijdens de zoektocht naar jouw eigen hoofd zal je andere hoofden vinden, die je vervolgens op je eigen poppenromp kan plaatsen. De verschillende hoofden hebben allemaal hun eigen speciale kracht. Deze krachten zullen je helpen verborgen ruimtes of andere objecten te vinden. De hoofden zijn naast de krachten ook ergens anders goed voor. Ze zijn namelijk je aantal levens. Wanneer je wordt geraakt door een object of vijand, dan valt je hoofd op de grond. Je hebt drie seconden om je hoofd weer op te rapen, maar als dit niet lukt, dan is je hoofd voorgoed weg. In totaal kan je drie hoofden bij je dragen.

Coöp of toch niet?
De zwevende kat genaamd Ying Yang (die later verandert in een elfje) is zelf te bespelen, maar zal bij het aansluiten van een tweede controller door speler twee bespeeld worden. Een echte coöp kan je het niet noemen, maar Ying Yang zelf zal zeker handig zijn tijdens het spelen. De zwevende kat kan je helpen nieuwe hoofden te vinden en kan de van Kutaro zijn romp afgeslagen hoofden oppakken.

Verwachting
Ik moet Puppeteer eerst nog spelen, maar ik weet zeker dat deze game erg in de smaak gaat vallen bij kinderen. Of de game ook een goede naam krijgt bij de iets oudere gamers weet ik niet. In ieder geval trekken de mooie decors en het aparte stijltje mij erg aan. Ik kan zelf dan ook niet wachten tot ik de game kan spelen.

Puppeteer verschijnt 11 september 2013 voor de PlayStation 3.