Preview: Project Spark

Geplaatst: 17 september 2014 12:00

Creëren, wie houdt er niet van? Voor deze game nemen we een vleugje Minecraft, een snufje Trine en brengen we het op smaak met avontuur en schietgerei. Als dit allemaal is gemixt, naar eigen idee een hoop fantasie bijvoegen. Met dit recept maken we Project Spark, een nieuwe game die uitkomt op de Xbox One, pc en Xbox 360. Project Spark is letterlijk een game om games mee te maken. Je eigen keuken voor games als het ware.

Geen standaardgame

In deze tijd zijn er zoveel games te krijgen die een open wereld bieden of waar je zelf jouw game kan invullen naar je eigen idee. Maar de makers van Project Spark hebben ervoor gekozen om een hoop elementen van andere games in één game te stoppen. Op deze manier komt de game tot nu toe niet standaard over, 'dertien in een dozijn' om het zo maar te zeggen. Je kan werkelijk bij nul beginnen en een vlak landschap, rivieren of bergen kiezen om een land mee te beginnen. Waarbij ook weer genoeg keuze is om deze naar eigen smaak te maken. Zo zijn de mogelijkheden eindeloos om je eigen werelden en daarbij ook games te maken. Je kan kiezen om een shooter te maken, een tower defense-game, een Tetris-aftreksel en nog veel meer. Creëren, 'programmeren' en spelen.

Gamecommunity, communitygame

Er zijn natuurlijk talloze games tegenwoordig op onze mobieltjes en onder andere Facebook. Met Project Spark geeft Microsoft de indruk een community om deze game heen te maken. Dat is dan ook wel gelijk een beetje het doel van de ontwikkelaars. Dus zo ontstaat er niet zomaar een gamecommunity, maar net zo goed een communitygame. Het is ook de bedoeling in de game om creaties te delen, zodat andere mensen werelden van elkaar kunnen zien en, nog belangrijker, te spelen. Er komen natuurlijk situaties voor dat we niet altijd over een internetverbinding beschikken, bijvoorbeeld bij eigenaren van laptops of misschien op vakantie, maar gelukkig is Project Spark ook offline te gebruiken. Je krijgt dan niet de volledige functionaliteit: creëren kan nog steeds, maar spelen en delen gaat pas nadat de internetverbinding weer tot stand is gekomen.

Creëren zonder muis en toetsenbord

Het klinkt erg makkelijk zo om dingen te maken als je een muis en toetsenbord hebt, maar de game komt ook uit op de Xbox-consoles. Hoe hebben ze dat opgelost? Bijna iedereen heeft wel een smartphone, tablet of iets dergelijks met een geweldige touchscreen. Project Spark maakt gebruik van de Xbox Smartglass-technologie. Installeer een app op telefoon of tablet en gebruik deze in de game om creaties te maken. Daarmee hebben ze wel het euvel van de controller overwonnen en zo een meer toegankelijke interface gemaakt.

Verwachting

Project Spark moet jong en oud aanspreken te gaan creëren, spelen en delen. De fantasierijke characters, huizen, vijanden en nog meer geven een levendige en speelse indruk. In Project Spark zal het ongetwijfeld mogelijk worden seizoensgebonden content te downloaden. Zelf zie ik een succesvolle combinatie tussen Minecraft en Warcraft ontstaan die waarschijnlijk velen zal aanspreken.

Project Spark verschijnt voor de pc, Xbox One en Xbox 360 op 7 oktober 2014. Op dit moment is er een open bèta voor de Xbox One en gebruikers van Windows 8.1.