Preview: Project CARS

Geplaatst: 10 november 2014 12:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Autoraceliefhebbers hebben bijna het hele jaar maar weinig racegames gekregen. Eigenlijk stonden alle autoracegames voor in het najaar gepland, namelijk Driveclub (die inmiddels is verschenen), Forza Horizon 2 (die ook is verschenen), The Crew (die volgende maand verschijnt) en Project CARS. Deze laatste game zou tussen Forza Horizon 2 en The Crew verschijnen, maar is onlangs uitgesteld naar begin 2015. Misschien is dat maar beter ook, want anders zouden raceliefhebbers weer een lange droogte hebben gehad. Maar moeten we eigenlijk wel uitkijken naar Project CARS? In deze preview blik ik alvast vooruit.

Door de community, voor de community

Ontwikkelaar Slightly Mad Studios ken je wellicht van Need for Speed SHIFT en SHIFT 2: Unleashed. De ontwikkelaar is dus niet nieuw in het racegenre. Voor Project CARS heeft de ontwikkelaar wel veel hulp van de community gekregen. Het is dan ook een Community Assisted Racing Simulator (CARS). De ontwikkelaar doet alles ook zonder de financiële hulp van een uitgever. Zelf heeft het 1,5 miljoen euro in de game gestopt, terwijl de community al ruim 2,2 miljoen euro in de game heeft geïnvesteerd. Investeerders krijgen niet alleen maar extraatjes voor in de game, maar krijgen ook daadwerkelijk een gedeelte van de omzet wanneer de game verschijnt. Daarnaast kunnen ze feedback geven en bepalen waar de focus op moet liggen. Ze krijgen dan ook regelmatig een nieuwe build binnen.

Project KART

Bij de meeste racegames scheur je maar met één type wagen rond, bijvoorbeeld gewone racewagens, F1-bolides of in rallywagens. Project CARS gooit al deze disciplines in één game. Daarnaast heb je ook nog NASCAR, INDY en zelfs karts zijn aanwezig. Wanneer je de game voor het eerst opstart, zijn alle wagens en tracks direct voor je beschikbaar. Natuurlijk is er wel een carrièremodus aanwezig die je door de verschillende disciplines loodst. Zo zal je in een kart beginnen, en is je uiteindelijke doel om de Le Mans Prototype te bereiken. In de tussentijd zal je worden gescout door andere proteams en later kan je ook je eigen team opzetten. Dit kan je in je eentje doen, maar je kan het ook co-op met een vriend doen.

Dynamisch

Project CARS bevat een dynamisch weersysteem. Dit is niet een kwestie van de regen aanzetten of uitzetten, maar het bevat veel verschillende typen regen. Het kan bijvoorbeeld een beetje miezeren, maar het kan ook met bakken uit de lucht vallen. Het weer kan tijdens de race veranderen, waardoor er steeds meer wolken ontstaan en je plassen water op het asfalt ziet vormen. Ook is het mogelijk om in de mist te racen. De weersomstandigheden kunnen worden bepaald aan de hand van echte data. Als het dus in het echt regent boven de Nürburgring, dan zal het in de game daar ook regenen. Daarnaast is er een dag-en-nachtcyclus aanwezig, wat natuurlijk vooral te zien is bij de 24 uur van Le Mans.

Net echt

Echte racefanaten hebben uiteraard een stuurtje thuis staan. Project CARS zal een hoop van deze stuurtjes ondersteunen. Maar om de ervaring nog realistischer te maken, kan je de game ook met de Oculus Rift en de Project Morpheus spelen. Ik speel racegames meestal vanuit de cockpitview, maar dan kan het lastig zijn om goed in je buitenspiegels te kijken. Met een virtual reality-bril gaat dat natuurlijk een stuk makkelijker, omdat je dan gewoon je hoofd kan omdraaien. Mocht je liever met een normaal beeldscherm willen spelen, dan kan je dat doen met een 4K-resolutie. Sterker nog, je kan ook drie 4K-schermen naast elkaar hebben. Ik denk wel dat je dan een bakbeest van een pc moet hebben staan om dit een beetje vloeiend te kunnen draaien.

Verwachting

Project CARS zal voor de meeste raceliefhebbers als muziek in de oren klinken. Met zo veel verschillende racedisciplines is er voor ieder wat wils. Ook is het mooi om te zien hoeveel invloed de community op de game heeft en dat ze er ook daadwerkelijk wat voor terugkrijgen wanneer de game verschijnt. Met de extra maanden die de ontwikkelaar heeft genomen kan de game nog beter worden gefinetuned, om zo de perfecte racegame te leveren. Ik ben vooral benieuwd naar de virtual reality-mogelijkheden, want sinds de komst van virtual reality fantaseer ik regelmatig hoe vet dat kan zijn in een racegame. Ik ben natuurlijk ook benieuwd of het een beetje lekker rijdt, maar met zo veel feedback van de community, kan dat haast niet fout gaan.

Project CARS zal op 20 maart 2015 verschijnen voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wii U-bezitters worden niet vergeten, maar kunnen later in het jaar pas aan de slag met de game.

Lees meer