Preview: Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney

Ook al heb ik veel commentaar gehad op hoe bekrompen de Jappen games maken de laatste tien jaar, het is ditzelfde volk dat advocaatje spelen en puzzeltjes oplossen als professor zowaar echt boeiend en verslavend weten te maken. De combinatie tussen deze twee spellen zou echt een juweeltje van een game moeten opleveren.

Bijna is het zover
In mijn review van de laatste Ace Attorney-game heb je kunnen lezen dat ik nogal fan ben van (beter gezegd: geen objections heb op) deze advocatenserie. Daarnaast heb ik zowel deel één, twee als deel drie van Professor Layton gereviewd ten tijde van hun release, waarbij ik over allemaal erg positief was. Met de eindelijk aangekondigde Engelstalige release van Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney ben ik als een klein meisje die weet dat ze een pony krijgt met haar verjaardag al weken zenuwachtig voordat deze nieuwe game uitkomt, en kan amper slapen van anticipatie. Oké, dat is een beetje overdreven wellicht, maar ik mag wel stellen dat ik er ontzettend veel zin in heb.

Er was eens een advocaat en een professor
Het verhaal is ook eentje die perfect in beide game-universa past. Een slechterik genaamd de Story Teller kan dingen zo laten lopen hoe hij het wil, door erover te schrijven. Daarnaast gaat het ook over heksen, en moet onze advocaat Phoenix Wright een meisje verdedigen die wordt beschuldigd als heks. Verder moet het geheim achter de wereld Labyrinthia worden achterhaald, iets wat vooral onze stoutmoedige geoloog Hershel Layton op zich zal nemen. Beide hoofdpersonen worden uiteraard weer bijgestaan door hun vaste side-kicks, Maya Fey en Luke. Het ziet er ook naar uit dat onze twee helden niet altijd het met elkaar eens zijn, maar dat moet ook wel, want anders zou de versus in de titel van de game nergens meer op slaan. Uiteindelijk zullen ze de krachten moeten bundelen om de boeven te pakken en het mysterie op te lossen. Althans, daar ga ik vanuit. Het kan natuurlijk zijn dat de game eindigt met Phoenix en Prof. Layton in een vuistgevecht (wel gentleman-like natuurlijk), maar dat lijkt mij toch sterk.

By your powers combined
De gameplay ziet ernaar uit wederom een echte combinatie te zijn tussen de twee iconische gameseries. Je loopt en klikt rond door omgevingen waarbij je hints vindt, alsook puzzels voor je kiezen krijgt geworpen. Het Picaratsysteem is er ook nog steeds, wat dus ook weer unlockable content betekent. Daarna krijg je een rechtszaakgedeelte waarbij je als Phoenix Wright weer objections mag gillen tot je schor bent. Deze keer als een unieke feature moet je ook uit verschillende testimonies die tegelijk worden gegeven contradicties vissen, iets waar ik zeer benieuwd naar ben hoe dit zal uitpakken.

Verwachting
Alles wat ik ervan zie en lees geeft het idee dat Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney een topgame is die beide gamereeksen versterkt, in plaats van dat het aanvoelt als een slap hypetussendoortje die twee gamereeksen combineert uit marketingredenen (zoals Mario en Sonic op de Olympische (suffe shit-)Spelen. De originele makers van Level-5 en Capcom hebben ook echt samengewerkt, en dat is te zien. Het is nu nog eventjes wachten tot het einde van deze maand, en dan kunnen we echt aan de gang met vele nieuwe breinkrakers en objections. Ik kan nu al niet wachten.

Professor Layton vs. Phoenix Wright: Ace Attorney verschijnt op 28 maart exclusief voor de Nintendo 3DS.