Check al onze gamescom content hier!

Preview: Pro Evolution Soccer 2012

Het gebeurt regelmatig dat we worden uitgenodigd bij een uitgever om daar de nieuwste games te checken. Diegene met de meeste affiniteit in een bepaald genre proberen we dan als eerste te sturen. In de vakantieperiodes wordt het wat lastiger. Ik heb me vermand en ben toch maar naar Konami gegaan om daar Pro Evolution Soccer 2012 te checken, samen met Joost, die ook al niks met voetbal-games heeft.

ontbrekende afbeelding

Lastig spel
De serie had een moeilijke tijd, want technisch lukte het maar niet om maar een beetje in de buurt te komen van FIFA. Pro Evolution Soccer staat al jaren in de schaduw van FIFA, de grote concurrent, van uitgever Electronic Arts. Maar sinds afgelopen jaar komt de game van de Japanse uitgever wel heel dichtbij.

Van klotescheids tot je beste maat
Konami heeft goed geluisterd naar de community. Ze hebben de serie afgelopen jaren opnieuw moeten opbouwen en het resultaat mag er wezen. Er is meer ingezet op de kunstmatige intelligentie, meer vrijheid en een goed functionerende scheidsrechter.
Een goede scheidsrechter is geen overbodige luxe, dat blijkt wel weer uit de scheids van FIFA afgelopen jaren. Zwaar irritant als je net in een duel zit, iemand van de andere partij jou naar de grond haalt, maar je net in balbezit bent en de scheids weer op zijn fluit blaast, waardoor het spel onnodig stil komt te liggen. In het echt zou de scheids de voordeelregel toepassen. In PES 2012 is de scheidsrechter echt een enorme verbetering. Hij houdt rekening met welke speler de overtreding maakt, wie er aan de bal is, enzovoorts.

ontbrekende afbeelding

Overzichtelijk en gestructureerd
Doordat de scheidsrechter het spel niet bederft, loopt het spel een stuk soepeler en is het leuker om het spel te spelen heb ik zelf mogen ontdekken. Ook is het spel op het veld een stuk overzichtelijker. Dit komt doordat de spelers een stuk intelligenter zijn. Wanneer je nu een bal passt naar je medespeler staat deze er niet doelloos te zijn, maar gaat hij ook echt op de bal af. Door de juiste knop van je controller in te drukken kiest hij precies de speler op het veld uit die aan de bal, of in de buurt van de bal komt, waardoor er leuke counters kunnen ontstaan. Iets waar ik me nog wel eens aan kon ergeren tijdens het spelen van een voetbalgame.

Weet je spelers te vinden op het veld
Ook heeft Konami flink wat werk gestopt in het verbeteren van de uittrap of de inworp. Jouw manschappen worden niet meer als een debiel gedekt, wat zeer onrealistisch is, maar er is meer ruimte op het veld. Ook het nemen van een vrije trap is een klein beetje verbeterd. In de voorgaande delen werkte het schieten sowieso niet echt lekker. Zo kon je bijvoorbeeld de bal niet krullen (dat betekent dat je de bal niet met een boog kunt nemen, dus alleen recht vooruit schiet). De spelers staan er niet meer houterig bij, dus er is veel meer leven naar mijn gevoel. Echter moet je bij het nemen van een schop nog steeds de kracht bepalen van je trap, waardoor je onnodige secondes verliest.
PES 2012 heeft de mogelijkheid ook om met twee spelers tegelijkertijd te spelen, met de Teammate Control, waarbij je met de rechter analoge stick op de controller de mogelijk hebt om de tweede speler aan te sturen. Dat zat niet in de preview-versie die wij te spelen kregen op kantoor van Konami in Breda.

ontbrekende afbeelding

Voorlopig eindoordeel
PES 2012 legt de lat veel hoger dan vorig jaar. Er zitten hier en daar nog wat kleine foutjes in de game, zoals dat spelers ineens stil gaan staan tijdens het sprinten. Hierdoor worden veel counters onnodig afgebroken.
Joost wist mij erop te wijzen tijdens het spel dat de makers veel gewerkt hebben aan de details rondom het veld. Zo zal de tv-camera van de ventjes langs het veld meedraaien met de bal. Het maakt PES 2012 meer dan compleet. PES 2012 moet 14 oktober verschijnen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en de pc. De Nintendo Wii-, PlayStation 2- en PSP-versie worden later nog aangekondigd.

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?